به گزارش خبرنگار ایرنا، بیشتر مشکلات و موانعی که دست و پای عکاسان خبری را می‌بندد، نتیجه ناآگاهی از اهمیت کار آنان یا سختگیری‌های غیرحرفه‌ای و غیرقانونی است.

گاهی یک عکاس برای رسیدن به یک زوایه مناسب عکاسی باید به دست و پای یک نیروی اجرایی یا حراست برنامه بیفتد تا مجوز تردد بگیرد؛ تلاشی که اگر به ثمر هم بنشیند به معنی از دست رفتن صحنه‌های حساس رویداد است.

ممکن است بستن راه عکاسی از مقامات مشهور به بهانه‌های مختلف توجیه شود اما عکاسان خبری گاهی حتی هنگام عکاسی از یک اثر باستانی، طبیعی، یک بافت فرسوده و... هم بازخواست شده‌اند.

شاید تصور شود که این مشکلات گریبانگیر عکاسان خبری شناخته‌شده نیست اما فریاد اعتراض عکاسان شناسنامه‌دار استان کرمانشاه هم از این شرایط نابسامان بلند است، کسانی که ۱۰ تا ۲۰ سال از عمر رسانه‌ای را صَرف خلق تصاویر ناب رویدادها کرده‌اند.

با اینکه تعداد عکاسان خبری کرمانشاه به سختی از انگشتان یک دست فراتر می‌رود اما عزمی برای کمک به فعالیت بی‌دغدغه و آسان آنها مشاهده نمی‌شود و به همین دلیل است که برخی از آنان معتقدند «این قافله تا به حشر لنگ است».

البته تقریبا همه آنان به گفته خودشان "خون دل می خورند اما خم به ابرو نمی آورند».

به اعتقاد عکاسان استان، مشکلات تکراری آنان سال‌ها پیش در بخشی از استان‌های کشور حل شده و این اتفاق می‌تواند یک الگو برای مسئولان کرمانشاه باشد.

خبرگزاری ایرنا مرکز کرمانشاه به بهانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار و سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار شریف افغانستان، پیگیری مشکلات و مصائب عکاسان خبری استان شد و میزگردی را با حضور سه عکاس خبری مطرح استان و سه چهره فرهنگی که بیشترین ارتباط را با عکاسان خبری دارند، برگزار کرد.

بهمن زارعی، عبدالله مرادی و فرزاد منتی به ترتیب عکاسان خبرگزاری ایرنا، مجتمع رسانه‌ای میلکان و خبرگزاری تسنیم و عباس سروری رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، پریسا محمدی معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و وحید خسروی مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه در این میزگرد حاضر بودند.

بارها شاهد بی‌احترامی به عکاسان بوده‌ام

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه آغازگر بحث بود و همان ابتدا به صراحت گفت: من بارها شاهد بی‌احترامی و هتک حرمت عکاسان خبری بوده‌ام که البته بیشتر به دلیل بی‌اطلاعی از اهمیت فعالیت آنها بوده است.

عباس سروری افزود: من خودم از دوران دفاع مقدس عکاسی می‌کردم و خالق تصاویر زیادی از جمله واقعه تاریخی بمباران شیمیایی شهر حلبچه بوده‌ام به همین دلیل جایگاه و اهمیت فعالیت عکاسان خبری را به خوبی می دانم؛ در واقع تا فیلمبرداران فیلم خود را از رویداد را تدوین و آماده انتشار کنند، عکاسان خبری شکار خود را در گستره وسیع منتشر کرده و در اختیار مخاطبان قرار داده‌اند بنابراین در جبهه خبر آنها به مراتب جلوتر هستند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه قول داد که پیگیر حل مشکلات عکاسان خبری استان شود

آماده پیگیری‌ام

او گفت: هرچند عکاسان خبری در موارد زیادی با توهین و بی احترامی افراد بی ملاحظه مواجه می شوند اما به دلیل اعتقاد، وجدان کاری و ایمانشان این مشکلات را نادیده می‌گیرند و از آن گذشت می‌کنند.

سروری اعلام آمادگی کرد که مشکلات عکاسان خبری استان را با جدیت و در سریعترین زمان ممکن پیگیری کند.

او از عکاسان خبری خواست که لیست مهمترین مشکلات خود را در اختیار او قرار دهند تا پیگیری لازم را برای رفع آنها در شورای تامین شهرستان و استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای فرهنگ عمومی استان انجام دهد.

در یک روز چهار بار بازخواست شدیم

«مشکلات ما متعدد و متفاوت است از زمان بحران ها و حوادث گرفته تا مراسم‌ها و جشنواره های عمومی، حضور مقامات کشوری و عکاسی روزمره از سطح استان که هر یک موانع خاص خود را دارند»؛ این را عبدالله مرادی، عکاس خبری و مدیر مجتمع رسانه‌ای میلکان بیان کرد.

مرادی مثال زد: در مراسم های عمومی همچون ۲۲ بهمن یا نماز عید فطر جایگاهی برای تصویربرداران تعبیه می شود اما چون عنوان جایگاه صدا و سیما بر آن گذاشته می شود، عکاسان خبری را به آنجا راه نمی دهند.

به گفته او «گاهی هماهنگ کردن برای ورود به یک نقطه از مراسم یا عبور از نرده‌ای، توان و زمان زیادی از عکاس خبری می گیرد و کار او را به شدت محدود می کند.»

مرادی چند مثال هم زد: در برخی مواقع حتی عکاسی از سطح استان و آثار باستانی هم تبعات شگفت‌آوری دارد به عنوان نمونه یک بار در جریان عکاسی از آثار باستانی شهرستان قصرشیرین به همراه همکارم آقای بهمن زارعی چهار بار بازخواست شدیم در حالی که هیچ قانونی را نقض نکرده بودیم. پس از زلزله سرپل ذهاب در جریان عکاسی از ساختمان های فروریخته به ناگاه برخی افراد دوربینم را گرفتند و من یک روز تمام درگیر رفع اتهام از خود و پس گرفتن دوربین بودم.

عبدالله مرادی، عکاس خبری معتقد است که مشکل عکاسان کرمانشاه از دیگر استانها بیشتر است

مدیران استانی منفعل و رقابت از پیش باخته

به اعتقاد این عکاس خبری «اگر اصول و چهارچوب مشخصی برای برخورد و مواجهه با عکاسان خبری وجود نداشته باشد، اوضاع نه تنها رو به بهبودی نخواهد رفت بلکه برخوردهای سلیقه‌ای و غیر حرفه‌ای گسترش هم خواهد یافت.»

او البته یک تبصره هم به این قاعده کلی زد و گفت: قدرت، نفوذ و قاطعیت مدیر استانی و حاضر در صحنه بی‌شک در این حوزه بسیار مهم است؛ در واقع او می تواند بسیاری از موانع و مشکلات پیش روی عکاسان خبری استان را بردارد با این حال چنین مدیرانی معمولا وجود ندارند یا اعمال قدرت نمی کنند زیرا در بیشتر سفرهای وزرا و مسئولان ارشد کشور به استان با وجود هماهنگی قبلی، عکاسان استان در لحظات حساس و مهم سفر مقامات جا گذاشته می‌شوند و تنها به عکاسان ویژه مقامات اجازه حضور و عکاسی داده می شود. ماشین های تندرو و بالگرد هم در اختیار این دسته از عکاسان است و طبیعی است که ما در این رقابت نابرابر بازی را از پیش باخته‌ایم.

مرادی تاکید کرد: این اتفاقات البته تنها در استان کرمانشاه می افتد در استان‌هایی مانند خراسان رضوی، شیراز و اصفهان وضعیت برای عکاسان خبری بسیار بهتر از کرمانشاه استان ماست.

دود ناهماهنگی روابط عمومی و حراست در چشم عکاسان

فرزاد منتی، عکاس خبرگزاری تسنیم هم «ناآشنا بودن برخی از مدیران روابط عمومی با وظایف و اهمیت کار خود و نیز پایین بودن شان و جایگاه آنها در دستگاه متبوع‌شان را ریشه بسیاری از مشکلات پیش روی عکاسان خبری دانست.»

او گفت: ما با بیشتر روابط عمومی های استان هیچ مشکلی نداریم و آنها با ما همراه هستند اما سایر بخش های ادارات و سازمان ها از جمله حراست اهمیتی برای نظر رابط عمومی خود قائل نیستند به طوری که گاهی حتی تیم حراست یا حفاظت مدیر یا مسئول، مدیر روابط عمومی آن دستگاه را هم قبول ندارد.

به گفته فرزاد منتی عکاس خبری، دود ناهماهنگی روابط عمومی و حراست ادارات به چشم عکاسان می رود

منتی گفت: ما عکاسان خبری زیر مجموعه هیچ دستگاه و نهادی نیستیم اما در واقع کارمند غیر رسمی همه آن ها هستیم و این وظیفه روابط عمومی هاست که نیروهای حراست و تامین کننده امنیت را توجیه کنند تا از سخت گیری‌های بی اساس و غیرحرفه‌ای درباره فعالیت عکاسان شناخته شده پرهیز کنند.

عکاس خبرگزاری تسنیم گفت: یکی دیگر از ایراداتی که معمولاً نیروهای اجرایی یا حراست از ما می‌گیرند این است که برای هر مراسم باید کارت مخصوص آن را ارائه کنیم در حالی که اگر اینگونه باشد ما باید هر روز چندساعت برای دریافت کارت ورود به رویدادها وقت خود را در ادارات تلف کنیم.

یکی دیگر از مشکلاتی که روان عکاسان خبری استان را آزرده کرده، جولان عکاسان آماتور و موبایل بدست است طوری که فرزاد منتی گفت: ما حاضریم بعد از هر رویداد خبری همه تصاویر خود را در اختیار ارگان ها و افراد مختلف قرار دهیم به شرطی که عکاسان آماتور و موبایلی در لحظات حساس رویداد جولان ندهد. در واقع این یک امر بدیهی است که نباید مقابل وزیر و رئیس‌جمهور رفت و با موبایل عکس گرفت.

ضعف روابط عمومی‌ها در اقناع سازمان خود

نوبت که به مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه رسید، ابتدا گریزی به اهمیت کار عکاسان خبری زد تا نشان دهد از ارزش کار آنان آگاه است سپس گفت: روابط عمومی ها نتوانسته‌اند اهمیت کار خبرنگاران و عکاسان خبری را برای سازمان متبوع خود تبیین کنند که این نشانگر ضعف آنهاست زیرا روابط عمومی باید با دانش، مهارت، تخصص، اشتیاق و دغدغه مند باشد تا بتواند زمینه کار خبر و اطلاع‌رسانی را در سازمان خود به خوبی مهیا سازد.

وحید خسروی تایید کرد که «نگاه مدیران به روابط عمومی اشتباه است و بسیاری اوقات آنان فردی را که نمی دانند کجا منصوب کنند یا به اصطلاح پست خاصی را برای او پیدا نمی کنند، او را به روابط عمومی می فرستند در حالیکه اهمیت و تاثیر روابط عمومی در پیشرفت دستگاه مطبوع بسیار مهم و اساسی است.»

او از مدیران به کنایه پرسید: جایگاه روابط عمومی در فرآیند تصمیم گیری و تصمیم سازی سازمان کجاست؟

او افزود: در گذشته در زمان سفرهای استانی مقامات ارشد دولتی یک کمیته اطلاع رسانی در سطح استان تشکیل می شد که هیئت رئیسه آن ارتباط عکاسان و خبرنگاران و زمینه حضور آنان برای پوشش مناسب سفر و رویدادها را تسهیل می کرد و برای این کار با تمام نهادهای نظامی، امنیتی و اجرایی هماهنگی لازم صورت می گرفت؛ من معتقدم احیای این کمیته در شرایط فعلی می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

به اعتقاد مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه، روابط عمومی‌ها در اقناع سازمان خود به همکاری با رسانه ها ضعیف هستند

خسروی اظهار کرد: همچنین لازم است یک نهاد منسجم برای شناسایی، تبیین و ارج نهادن به جایگاه رسانه در استان کرمانشاه وجود داشته باشد تا اهمیت رسانه ابتدا به رسمیت شناخته شود سپس مقدمات ارتباط مطلوب دستگاه ها و نهادهای مختلف با رسانه فراهم شود. حالا این نهاد منسجم می خواهد خانه مطبوعات باشد یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی.

دوربین عکاس خبری حریم امن اوست

موضوع دیگری که خسروی به آن اشاره کرد، اهمیت استقلال کار عکاسان خبری بود: عکاس خبری نباید اسیر چنگال بایدها و نبایدهای سازمان‌ها و ادارات شود و بی‌شک مداخله دستگاه ها و مسئولان فعالیت عکاسان خبری را مختل می کند؛ به عنوان مثال بیان جملاتی مانند «حالا که عکست را گرفتی دیگر برو عقب» هرگز توجیه‌پذیر نیست زیرا گاهی از میان ده‌ها فریم عکس تنها یک فریم به درد عکاس و انتشار می خورد.

او همچنین دوربین عکاس خبری را«حریم امن و خصوصی» او خواند و تاکید کرد: قبل از انتشار عکس ها هیچ کسی نمی تواند عکاس خبری را نسبت به تصاویری که ثبت می‌کند، بازخواست یا تقاضای تایید شدن عکس ها را کند زیرا هدف عکاس پیگیری و تحقق منافع عمومی است؛ البته در این مسیر تبعیت و رعایت قوانین پیش و پس از انتشار عکس ها ضروری است.

خسروی با بیان اینکه عکاسان خبری می توانند دست بِزنی بر عکس ها و اخبار جعلی باشند، از آنان خواست که امید خود را از دست ندهند و با جدیت اهداف و خواسته هایشان را پیگیری کنند.

پیشنهاد ۲ جشنواره و سفر رایگان برای عکاسان

مدیر روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه چند پیشنهاد بداهه هم داشت: نخست اینکه اداره کل ورزش حاضر است پس از هر رویداد ورزشی مهم یک جشنواره عکاسی در استان راه بیندازد و برترین عکس های آن رویداد را در قالب نمایشگاهی عرضه و معرفی کند.

خسروی همچنین برای برگزاری «جشنواره عکاسی ورزشی» استان کرمانشاه با حضور همه عکاسان خبری استان اعلام آمادگی کرد و گفت: غیر از بخش اجرایی جشنواره، تمام تصمیم گیری‌های جشنواره از جمله داوری آثار ارسالی را بر عهده عکاسان ورزشی برتر استان می‌گذاریم.

او افزود: اداره کل ورزش و جوانان استان عکاسان خبری و خبرنگاران استان را برای پوشش بازی تیم های لیگ برتری کرمانشاه به صورت رایگان اعزام می کند.

هم اکنون تیم های هندبال، بسکتبال و فوتسال استان کرمانشاه در لیگ برتر و تیم فوتبال بزرگسالان در لیگ یک کشور حضور دارند که به گفته خسروی امکان اعزام خبرنگاران و عکاسان به همراه این تیم ها به سراسر کشور مهیا شده است.

خط قرمزها را به خوبی می شناسیم

در ادامه میزگرد، بهمن زارعی عکاس خبرگزاری ایرنا، وظیفه عکاسان خبری را سخت‌تر از خبرنگاران دانست و گفت: عکاسان مخاطبان را از حضور فیزیکی در صحنه رویداد و خواندن متن های طولانی معاف می کنند اما با وجود این اهمیت بالا، بسیاری از مقدمات بدیهی و لازم برای فعالیت عکاسان خبری در استان کرمانشاه وجود ندارد.

آنچنان که او بیان کرد: در کشورهای پیشرفته در همان آغاز حادثه و رویداد عکاسان خبری با لباس مخصوص و متمایز در کنار نیروهای امدادی در محل حادثه حاضر می شوند و نیروهای امنیتی هم کاری با آنها ندارند اما ما حتی برای پوشش تصویری رویدادهای روزمره با مشکلات زیادی روبرو هستیم.

زارعی مثال هم زد: عکاسی در میدان نفت یا عکاسی از پل قوسی به بهانه‌های نابجا با بازخواست مواجه می شود بدون اینکه حتی یک تابلوی عکاسی ممنوع در این مکان ها وجود داشته باشد؛ حتی بارها پیش آمده که من یا دوستانم در زمان عکاسی از اتفاقات معمولی در شهر از دست افراد ناشناخته فرار کرده‌ایم و گاهی حتی بازداشت و به سختی موفق به رفع اتهام از خود شده‌ایم.

عکاس خبرگزاری ایرنا با اشاره به مشکلات عکاسان خبری به کنایه گفت: ما تا کی از تیر برق و سطل زباله بالا برویم؟!

ضرورت هماهنگی برای فعالیت عکاسان خبری

عکاس خبرگزاری ایرنا گفت:  بی شک هیچ کدام از ما با ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه کار عکاسی خبری تمایلی به عبور از قانون و خطوط قرمز نداریم و این خطوط را به خوبی می شناسیم اما انتظار داریم که برای یک فعالیت ساده خبری دچار مشکلات و محدودیت های متعدد و تکراری نشویم.

زارعی تاکید کرد: لازم است عکاسان خبری حرفه ای استان به همه سازمان ها و نهادهای استان معرفی و با پوشش یا کارت ویژه متمایز شوند تا در زمان رویداد و حادثه به جای توجیه مسئولان به فعالیت خبری خود برسند.

او در ادامه پای یک انتقاد ریشه‌دار را هم به نشست کشید و از تبعیض به نفع خبرنگاران و تصویربرداران صدا و سیما انتقاد کرد: صدا و سیما نیز مانند ما یک رسانه است اما در پوشش رویدادها بهترین مکان‌ها را در سریع ترین زمان ممکن در اختیار آنها قرار می دهند تا در پوشش خبر با مشکلی مواجه نشوند.

تا کی از تیر برق و سطل زباله بالا برویم؟!

بهمن زارعی همچنین گلایه کرد که در ۲۰ سال اخیر حتی یک تشکر خشک و خالی هم از عکاسان خبری استان نشده است.

او در پایان سخنانش به جمع بندی وعده‌ها و اظهارات مطرح شده در میزگرد پرداخت و گفت: ما امیدواریم همانطور که عنوان شد اداره‌کل فرهنگ و ارشاد استان طی یک نامه‌نگاری رسمی با همه دستگاه‌ها و نهادهای استان اسامی عکاسان خبری برتر را معرفی کند و نیز اقدامات لازم برای توجیه نیروهای حراست در مواجهه با عکاسان خبری شناخته شده صورت گیرد.

عکاس ایرنا همچنین با بیان اینکه عکاسان خبری برای پوشش یک رویداد تا چه زمانی باید از تیر برق و سطل زباله بالا بروند؟، گفت: انتظار داریم که برای تسهیل در پوشش مراسم ها و رویدادهای عمومی جایگاه ویژه‌ای برای عکاسان خبری در نظر گرفته شود.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه قول دادند که این درخواست‌ها را پیگیری کنند.

برخی مسئولان عکاسان خبری را مچ‌گیر می‌بینند

«هنوز بخشی از مسئولان خبرنگاران و عکاسان خبری را مچ‌گیر و ایرادگیر می‌بینند و تصور می کنند آنان تاثیری در حل مشکلات ندارند؛ البته برخی افراد آگهی‌بگیر به اسم خبرنگار نیز به تقویت این تصور کمک می کنند افرادی که حتی قدرت نوشتن یک انشا را ندارند اما خود را خبرنگار معرفی می کنند»؛ این را هم معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه گفت.

پریسا محمدی بخشی از مشکلات عکاسان خبری را به ضعف روابط عمومی ها مرتبط دانست و گفت: هرچه جایگاه روابط عمومی در یک سازمان بالاتر باشد، ارزش واقعی خبرنگاران و عکاسان خبری هم بیشتر درک می شود اما در بسیاری از ادارات از جمله ارشاد روابط عمومی یک پُست نیست؛ حتی بسیاری از مدیران، مدیر روابط عمومی خود را در جلسات داخلی سازمان هم دعوت نمی کنند در حالی که باید سرحال ترین و قویترین نیروهای یک سازمان در روابط عمومی باشند.

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمانشاه وعده تهیه و معرفی لیست عکاسان خبری استان را داد

وعده تهیه و معرفی لیست عکاسان خبری

او درباره صدور یک کارت ویژه برای عکاسان خبری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد گفت: کارت‌های شناسایی خبرنگاران و عکاسان خبری که از سوی نشریه متبوع آنها صادر شده، از هر کارت دیگری معتبرتر است اما می شود عکاسان خبری را در زمان حضور در برنامه ها و رویدادها با یک پوشش(کاور) متمایز و معرفی کرد.

محمدی همچنین گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی دارد برای کاهش مشکلات و ساماندهی عکاسان خبری از همه رسانه‌های استان بخواهد تا عکاس خبری خود را به این اداره کل معرفی کنند تا پس از بررسی و ارزیابی کیفی افراد معرفی شده، لیست نهایی و مورد تایید را به همه دستگاه ها و نهادهای استان ارسال کنیم تا دست کم بخشی از محدودیت‌ها و سختگیری‌ها فعلی برداشته شود.

او در عین حال به عکاسان خبری گفت: اگر می‌خواهید اوضاع درست شود لازم است یک انجمن یا تشکلی برای ساماندهی فعالان این حوزه ثبت کنید.

صدور مجوز نشریه برای راننده ماشین سنگین!

پس از سخنان محمدی بود که مدیرکل روابط عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان استان کرمانشاه انگشت اتهام را به سمت اداره کل فرهنگ و ارشاد گرفت و گفت: این اداره‌کل باید پاسخگوی مشکلات خبرنگاران و عکاسان خبری باشد زیرا تنها دستگاه حمایتی، هدایتی و نظارتی در حوزه رسانه است.

به اعتقاد خسروی صدور مجوزهای نابجا به افراد غیر رسانه‌ای که منجر به درهم ریختگی و پر شدن فضای مجازی از خبرهای رونوشتی(کپی-پیست) و جعلی شده، جسارت و شجاعت را از مدیران ما گرفته و آنها را در مارپیچ سکوت قرار داده است.

او سوال کرد که «چرا اداره کل ارشاد در ۲۰ سال گذشته یک فرآیند کیفی و مناسب را برای تمایز خبرنگار از غیرخبرنگار تعریف نکرده و مجوزها همچنان بدون ارائه آموزش لازم صادر می شود؟»

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در پاسخ گفت: این مشکل ضعف معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد است که نشریه جدید را نوعی اشتغالزایی می‌بیند. از شروطی که برای صدور مجوز نشریه جدید در استان وجود دارد تنها یک مورد به ارشاد استان مربوط می شود و بقیه اختیارات در حوزه معاونت مطبوعاتی کشور است که سیاست آنها نیز بر تعدد و تکثر مجوزها و نشریه هاست طوری که هم اکنون هر فردی می‌تواند مجوز ایجاد نمایندگی نشریه دریافت کند بدون آنکه اهل رسانه و مطبوعات باشد.

عکاس خبرگزاری تسنیم هم برای تایید این موضوع یک خاطره تامل‌برانگیز بیان کرد: چندی پیش کسی با من تماس گرفت و گفت من راننده ماشین سنگین هستم اما مجوز انتشار نشریه دارم، از تو می‌خواهم با من کار کنی!

سابقه روزنامه نگاری در استان کرمانشاه به حدود ۱۱۰ سال قبل باز می‌گردد و براساس اطلاعات موجود، اولین نشریه‌ای که در استان چاپ شده، روزنامه‌ای به اسم «کرمانشاه» بوده است.

براساس آمار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اکنون ۸۱ نشریه محلی، ۳۶ پایگاه خبری برخط، ۲ پایگاه خبری غیربرخط و نمایندگی ۹۵ نشریه سراسری مکتوب در استان کرمانشاه فعالیت دارد.

۷۴۴۴/۸۰۶۶

گزارش از عبدالله الماسی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.