به گزارش خبرنگار ایرنا ، شاید برای برخی خبرنگاری یک حرفه و یا شغلی مانند دیگر شغل های جامعه باشد و اگر از صاحبان دیگر مشاغل جامعه نظرشان را در مورد فعالیت رسانه ای و خبری جویا شوید بسیار ساده از کنار آن بگذرند و برخی نیز به عنوان یک شغل ساده به آن بنگرند.

کسانی که دستی به قلم دارند و تمام افرادی که به واسطه قلم خبرنگار امروز در جامعه به جایگاهی رسیده اند و یا افرادی که به نوعی زندگیشان با خبر عجین شده و در خانواده خود و یا محل کارشان یک خبرنگار وجود دارد می دانند که چالش های پیش روی یک خبرنگار را تنها خود او می تواند درک کند و بس.

تنها یک خبرنگار و کسانی که در این حیطه فعالیت می کنند می دانند که چرا خبرنگاری در زمره مشاغل حساس قرار گرفته و دلیل محکم آن نیز استرس، سختی، تخصص، مهارت، درگیری فکری برای نگاشتن یک خبر و یا گزارش و ... است.

شاید ساعت ها ذهن یک خبرنگار درگیر یک تیتر و یا موضوعی باشد که می خواهد در مورد آن بنویسد و یا ساعت ها استرس و اضطراب فکری برای برنامه ای دارد که قرار است در آینده نزدیک آن را پوشش دهد.

اهمیت یک خبر و یا گزارش زمانی است که او می خواهد هم زبان گویای مشکلات مردم، کمبودها، نارسایی ها و بیان حقایق باشد و هم زیرکانه با بازی با کلمات و واژه ها مطلبی را خلق کند که باعث تزریق امید در جامعه و  تقویت فعالیت و تلاش افرادی باشد که به عنوان خدمتگزاران واقعی مردم، تنها به فکر برطرف کردن دردهای مردم و پیشرفت و توسعه جامعه در بخش های مختلف هستند.

اما بازهم در آستانه روزی خبرنگار هستیم ، روزی برای سربازان گمنام عرصه اطلاع رسانی و سفیران هدایت جامعه، کسانی که بدون هیچ ادعا و چشم داشتی خود را وقف اطلاع رسانی و بیان دردها و رفع مشکلات مردم و جامعه کرده اند.

اینکه یک روز در تقویم کشورمان به نام فعالان عرصه خبررسانی و اطلاع رسانی نام گرفته بسیار خوب است ما باید بدانیم تمام روزها روز خبرنگار هستند و جالب اینکه روز خبرنگار برای تمامی خبرنگاران یکی از پرکارترین روزهای سال است و روزی که می توانند از خود و از سختی ها و از دردهای خود بگویند بازهم آن روز را بر حسب رسالت کاریشان به بازگو کردن مشکلات جامعه اختصاص می دهند.

۱۷مرداد ماه بهانه ای است که زحمات و تلاش های این قشر کوشا مورد توجه قرار گیرد و قلم ها در وصف آن ها به رشته کلام در آید.

در تقویم کشورمان  روز خبرنگار به یاد شهادت شهید محمود صارمی خبرنگار پرافتخار ایرنا نامگذاری شده و عروج این مرد بزرگ فرصتی برای دیده شدن افرادی شد که تمام عمر تلاش می کنند دیگران دیده شوند.

خبرنگاری فقط یک واژه و حرف نیست بلکه مسیری است که در آن باید به سلاح علم و دانش و تخصص این حرفه مسلط بود و برای همین است که امروز شوربختانه بسیاری از افرادی که مهارتی از خبر و گزارش نویسی و فعالیت رسانه ای ندارند با نام خبرنگار، این جامعه تلاشگر را زیرسوال برده اند.

خبرنگاران واقعی کسانی هستند که در تمام ایام سال بدون هیچ چشم داشت و حسب رسالت سنگینی که بر عهده دارند حرفه و وظیفه خطیرشان را دنبال می کنند و در این راه زمان نمی شناسند و بسیاری از سختی ها را به جان می خرند و در سرمای زمستان، بارش باران، زمان بحران های مختلف همچون سیل و زلزله خدمت می کنند و خود، جوانی ، زندگی و  خانواده خود را وقف این رسالت خطیر کرده اند.

زندگی با یک خبرنگار یک صبر ایوب می خواهد و این را تنها کسانی می توانند درک کنند که با یک خبرنگار زندگی می کنند چون باید بسیاری از مجالس فامیلی، مهمانی ها و مناسبت ها را به واسطه مشغله کاری و حرفه ای که دارد، فاکتور گرفت، از این رو همه کسانی که درگیر فعالیت خبری هستند روحیه از خودگذشتگی در آن ها بسیار زیاد است.

زمانی که یک برنامه خبری بعد از ساعات اداری و در بعدازظهر و یا شب هنگام اتفاق می افتد و یا بحرانی که نیمه های شب زندگی را مختل می کند تمام مردم درگیر زندگیشان هستند و اینجاست که تازه رسالت یک خبرنگار شروع می شود و اینگونه شبانه روز در تکاپو است و بی دلیل نیست که می گویند خبر تعطیل بردار نیست و یا خبرنگار شب و روز ندارد.

 یک  خبرنگار برای تولید یک فرآورده خبری و گزارش از هزاران پیچ و خم اداری می گذرد و  شنیدن توهین، برخوردهای نامتعارف و گاهی شکایت و حضور در دادگستری ها  ،همه و همه دردهای یک خبرنگاری است که گاهی اوقات مزدش را اینگونه می گیرد و  برخی وقت ها نیز برای یک مصاحبه باید ساعت ها و یا روزها تماس بگیرد و بدترین زمان ممکن وقتی است که طرف مصاحبه اعلام می کند که اجازه سخن گفتن ندارد.

هر چند پیشرفت های دنیای مجازی سرعت تبادل اخبار و اطلاعات را بسیار زیاد و زمان را کم کرده اما هنوز در دنیای امروز تخصص و تبحر خبرنگار در این وادی حرف اول را می‌زند و سرعت، صحت و دقت یک خبرنگار در انعکاس یک مطلب بسیار مهم است.

امروزه هرکسی با راه اندازی یک کانال خبری یه پایگاه اطلاع‌رسانی سعی دارد که خود را فعال این حوزه معرفی کند اما خبرنگاری اینگونه نیست و شرط اخلاق برای انجام این رسالت بزرگ رعایت صحت، دقت، امانتداری، تحریر درست و خبر به عنوان ملزومات کار یک خبرنگار است که هر شخصی  به آن مسلط نیست و باید افرادی که می خواهند در این عرصه ادامه دهند به طور تخصصی آموزش ببینند.

اگرچه شبکه های اجتماعی فرصتی برای به روز بودن و به قول معروف آنلاین بودن است اما همه اخبار و اطلاعاتی که در لحظه دست در دست افراد می چرخد و در شبکه های اجتماعی و یا فضای مجازی رد و بدل می شود صحت ندارد و یک خبرنگار زبده و کار بلد یا یک خبرگزاری معتبر می تواند فیلتری بسیار خوب برای تشخیص اخبار کذب و یا درست از هم باشد از این رو است که بازهم خبرگزاری ها حرف اول را می زنند و منبع موثق خبرها هستند.

سخن گفتن در باب خبرنگار بسیار است اما در یک کلمه می توان گفت تنها عشق و علاقه است که می تواند پای ماندن یک خبرنگار در وادی پرخطر اما جذاب و پر از دغدغه و تشویش خبرنگاری باشد.

۳۰۱۲/۸۰۶۶

نازنین باباخانی خبرنگار ایرنا دفتر قصرشیرین 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.