به گزارش خبرنگار ایرنا، هدایت حاتمی روز شنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات که به ریاست بازوند استاندار کرمانشاه و با حضور رضا رحمانی وزیر صمت در مرز پرویزخان برگزار شد؛ اظهار داشت:
طی این سال‌ها کشور عراق در کنار چین تبدیل به یکی از مقصدهای اصلی صادرات کشور شده است و در این میان 40 درصد از صادرات ایران به عراق از طریق مرزها و بازارچه های مبادلاتی کرمانشاه صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: انتظار می رود در شرایط فعلی تحریم ها، زمینه و بسترهای لازم برای استفاده از ظرفیت های استان های مهم مرزی مانند کرمانشاه برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور فراهم شود.
معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه گفت: در این شرایط تحریم، مرزهای مبادلاتی استان کرمانشاه از وضعیت بسیار مناسبی برای واردات کالاهای مورد نیاز کشور از عراق و اقلیم کردنشین این کشور هستند.
وی با بیان اینکه استفاده از این ظرفیت های مناسب نیازمند فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز است، افزود: دولت باید اعتبار لازم را برای فراهم کردن این زیرساخت ها فراهم کند زیرا با بودجه‌های استانی نمی توان این کمبودها را جبران کرد.
حاتمی با اعلام اینکه ممنوعیت‌ها و محدودیت های گاه و بی گاه صادرات برخی کالاها به جایگاه تجار ایرانی نزد طرف های عراقی لطمه جدی زده گفت: انتظار می رود ساماندهی صادرات با راهکارهای بهتر و هوشمندانه تری همچون عوارض گمرکی صورت گیرد‌.
وی تاکید کرد: این روند در کوتاه مدت به صادرات کشور لطمه جدی می زند و نگرانی هایی را نیز برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده که انتظار می رود این مشکلات هرچه زودتر رفع شود.
وزیر صمت صبح امروز و پس از بازدید 2 واحد تولیدی در کرمانشاه هم گفت: این استان موقعیت و فرصت‌های صادراتی کم نظیری دارد و در سال های گذشته هم بیشترین صادرات به عراق از این استان بوده است.
رحمانی قول داد که مشکلات واحدهای تولیدی کرمانشاه را پیگیری و رفع کند.
استان کرمانشاه با 371 کیلومتر مرز مشترک با 2 بخش کُرد و عرب نشین عراق و داشتن 6 مرز رسمی و بازارچه فعال، سالانه حدود نیمی از کل صادرات کالاهای غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص می دهد.
8066/3209
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.