به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان زیبای قصرشیرین در غربی ترین نقطه کشورمان با داشتن 186 کیلومتر مرز با عراق و در 166 کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است که با توجه به آب و هوای گرم و خشک این خطه در قصل زمستان بخصوص ایام پایانی اسفند و تعطیلات نوروز همواره مقصد گردشگران و مسافرانی از سراسر کشور است.
شهرستان مرزی قصرشیرین قدمتی بلند و 6 هزار ساله دارد که در قدیم دروازه ورود به عراق و تمدن بابل بود و اکنون نیز به واسطه 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان یکی از شهرستان های راهبردی و بسیار مهم به لحاظ گردشگری و همچنین اقتصادی محسوب می شود.
قصرشیرین را از آن رو قصرشیرین نامگذاری کرده اند که خسرو پرویز با توجه به زمستان هایی مطبوع این منطقه کاخی را برای زمستان های شیرین در این محل احداث کرد.
همچنین طبق گفته مورخان، قصرشیرین را در گذشته دستجرد یا دستگرد نیز نامیده اند و یونانی ها نیز آن را «آرت میتا» گفته اند که آرت در زبان لاتینی به معنی معماری است.
در این 2 نام یگانگی الفاظ میتان و ماد مشهود است و دستگرد یکی از قصرهای سلطنتی خسرو پرویز بوده است.
قصرشیرین گذشته از آب و هوای مطبوع، باغات سرسبز مرکبات و نخیلات،97 اثر تاریخی دارد که از این تعداد 30 اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مهمترین این آثار کانال ساسانی، آتشکده چارقاپو، عمارت خسرو، نهر شاه گدار، بان قلعه و کاروانسرای شاه عباسی که زندگی مردمان روزگار گذشته را برای مردم این شهرستان تداعی می کند.
مردم این شهرستان مرزی به زبان کردی قصری یکی از شاخه های کلهری سخن می گویند و دارای فرق مختلف مذاهب اسلامی شیعه، سنی و اهل حق هستند که لباس مردمان این منطقه نیز کردی از نوع بالاپوش و سربند برای زنان و کت و شلوار کردی و کلاه و دستمال برای مردان است.
مردمان این منطقه در قدیم به واسطه اینکه این شهرستان در مسیر راه ابریشم قرار دارد و دارای مرز با عراق بوده به کار تجارت و یا به واسطه خاک حاصلخیز به کشاورزی و باغداری و دام داری مشغول بوده اند و اکنون نیز اشتغال مردم این منطقه نیز تجارت به واسطه 2 مرز فعال خسروی و پرویزخان و کشاورزی و دامداری و باغداری و پرورش آبزیان و محصولات گلخانه ای است.
کسانی که دوست دار تاریخ ایران باستان هستند می توانند مجموعه کامل دوران ساسانیان را در این شهرستان مرزی مشاهده کنند زیرا آثار تاریخی این منطقه بیشتر گویای فرهنگ مردم آن زمان و ماندگار از آن دوره است.

**عمارت چهارقاپی
عمارت چهارقاپو یا چهارقاپی به معنی چهار در و آتشکده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین قرار دارد که از نوع آتشکده هایی است که دارای دالان طواف بوده است.
به مروز زمان و بخصوص در دوران هشت سال دفاع مقدس رواق این عمارت فرو ریخت ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن هنوز دیده می شود.
بیشتر باستان شناسان این بنا را آتشکده ای از زمان خسرو پرویز پادشاه ساسانی می دانند ولی برخی نیز آن را کاخی از همان دوران و متعلق به پادشاهان ساسانی دانسته اند.

**کاخ خسرو پرویز
در نزدیکی آتشکده چهارقاپی و حاشیه شمالی شهر قصرشیرین ویرانه های قصر خسرو پرویز قرار گرفته که بر روی سکویی بلند به ارتفاع هشت متر ایجاد شده و امروز به صورت تلی از خاک در آمده است.
بیشتر مورخان و جغرافی نویسان ایرانی و عرب معتقدند که کاخ خسرو پرویز به فرمان وی و در میان باغ وسیعی ساخته شده که حیوانات وحشی با کمال آزادی در این مکان می زیسته اند و آب فراوانی از رودخانه الوند در جدولی مرتفع به این باغ وارد می شده و این کاخ را جز عجایب جهان می دانند که در سال 628 میلادی توسط هراکلیوس ویران شد.

**نهر شاهگدار اثری از دوره ساسانیان در قصرشیرین
در جبهه شمالی بنای معروف به عمارت خسرو به موازات جاده کمربندی قصرشیرین – خسروی بقایای سامانه های آبرسانی دوره ساسانی به طول تقریبی 10 کیلومتر قابل رویت است که در میان اهالی محل به نهر شاهگدار معروف است.
این کانال از طریق بندی که در شمال شرقی روستای سیدایاز قرار دارد که از قدیم تاکنون، آب رودخانه حلوان یا الوند را به حاشیه شمالی شهر قصرشیرین انتقال می دهد.

**کاروانسرای شاه عباسی
کاروانسرای شاه عباسی دارای معماری به سبک هنر ایرانی و اسلامی از آثار تاریخی دوره صفویه و گنجینه مردم شناسی قصرشیرین در غرب کرمانشاه، در ایام سال میزبان مسافران و مهمانان زیادی است که از سراسر کشورمان برای خرید به این نقطه می آیند.
کاروانسرای شاه عباسی و موزه مردم شناسی قصرشیرین در فاصله 20 کیلومتری مرز ایران و عراق در مرکز شهر مرزی قصرشیرین واقع شده است.
کاروانسرای شاه عباسی به مساحت سه هزار و 600 متر مربع با طول 60 متر و ارتفاع پنج متر از داخل، در گذشته پذیرای زائران عتبات عالیات بوده که مواد یا ملات به کار رفته برای ساخت آن از نوع ساروج است که مخلوطی از آهک، خاکستر و گاهی سفیده تخم مرغ بوده و طوری طراحی شده که در زمستان ها گرم و در تابستان ها خنک است.
این کاروانسرا به وسیله سنگ و آجرساخته شده و حتی در برخی از قسمت‌های آن از جمله ورودی، از آجرهای بناهای ساسانی نیز استفاده شده است.
در جریان جنگ تحمیلی و حمله رژیم بعث عراق و اشغال قصرشیرین، قسمت اعظمی از این بنا تخریب شد، هر چند در این دوران تمام شهر قصرشیرین نیز به یک ویرانه واقعی تبدیل شد.
کاروانسرای شاه عباسی پس از مرمت و بازسازی به همت دولتمردان به یک بازارچه مرزی تبدیل شده و کالاهای متعدد خارجی وارداتی در این بازارچه با قیمت مناسب فروخته می شود که این امر موجب رونق اقتصادی و گردشگری شهر تاریخی قصرشیرین شده است.

**رودخانه الوند
رود خروشان الوند که در گذشته به نام الوان و یا حلوان معروف بود و امروز در زبان محلی به آن «الون» می گویند از میانه شهر سرپل ذهاب می گذرد و از غرب به سمت قصرشیرین جاری می شود.
سرچشمه اصلی این رودخانه، سراب «اسکندر» در غرب قلل زاگرس حد فاصل 32 کیلومتری در شرق دشت ذهاب و در شمال دهستان ریجاب است که در مسیر خود در شهرستان قصرشیرین پس از سیرآب کردن زمین های زراعی و کشاورزی و درختان نخل و نیزارهای اطراف، با گذر از مرکز شهر جلوه خاصی به آن داده و به نوعی محلی برای تفریح و تفرج دوستداران طبیعت و ماهیگیران و همچنین شنای جوانان در فصل تابستان شده است.

**یادمان های هشت سال دفاع مقدس و گردشگری جنگ
قصرشیرین رزمگاه شهدا و نقطه آغاز و پایان جنگ تحمیلی است که جای جای این منطقه بوی جهاد و شهادت می دهد و محور گردشگری جنگ و محلی برای کاروان های راهیان نور افرادی است که می خواهند ساعاتی با شهدا در جبهه های جنگ و سنگرهای شهیدانی که جانانه به دفاع از این آب و خاک برخاستند، خلوت کنند.
قصرشیرین دارای یادمان ها و مناطق عملیاتی بسیاری است که در همه ایام سال پذیرای مسافران بسیاری است که از سراسر کشور به صورت کاروانی و انفرادی راهی این منطقه می شوند.
معراج شهدا، نمایشگاه جلوه های ایثار، رزمگاه شهدا، مسجد مهدیه، نقطه صفر مرزی خسروی، روادگاه امام حسن مجتبی (ع)، بوستان بسیج و بیمارستان مخروبه قصرشیرین از آثار باقیمانده هشت سال دفاع مقدس است که محور بازدید کاروان های راهیان نور بخصوص در ایام نوروز است.
نمایشگاه جلوه های ایثار و یادمان شهدا در ابتدای ورودی شهر از سمت سرپل ذهاب هر مسافری را که وارد این شهرستان مرزی می شود، لحظاتی به سال های دفاع مقدس دعوت می کند و هر گردشگری را به سمت خود فرا می خواند.

**2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان و کارکرد اقتصادی
شهر باستانی و مرزی قصرشیرین امروزه علاوه بر قدمت و دیرینگی فرهنگی و تاریخ کهن دارای کارکردهای اقتصادی در غرب کشورمان است و به عنوان شاهراه و دروازه اقتصادی ایران به عراق محسوب می شود.
وجود مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی در قصرشیرین و همسایگی آن با 2 بخش عربی و اقلیم کردستان عراق و داشتن روابط حسنه سیاسی، تجاری و فرهنگی مردمان ایران با آن سوی مرز باعث رونق این منطقه شده است.
سالیانه بیش از 2 میلیارد دلار انواع کالا از شهرستان قصرشیرین به عراق صادر می شود که علاوه بر نقش حیاتی در رونق اقتصادی کشور اشتغالزایی خوبی را برای منطقه فراهم کرده است به گونه ای که از قبل این مرزهای رسمی بیش از هفت هزار نفر به صورت مستقیم به عنوان کارگر، پیله ور، تاجر و راننده امرار معاش می کنند.
2 مرز رسمی پرویزخان و خسروی قصرشیرین نیز شاهد پذیرش و تردد مسافران و زائران به عتبات عالیات است و اکنون روزانه شمار زیادی از گردشگران و مسافران عراقی با استفاده از خودروهای شخصی و با گذرنامه موقت بین المللی از مرز رسمی پرویزخان وارد این شهرستان زیبا می شوند.

**سوغات قصرشیرین
هر مسافری که پا به جایی می گذارد به سوغات از آن منطقه همراه خود خوراکی و یا صنایع دستی آن منطقه را می برد و از صنایع دستی این منطقه جارو قصری که با برگ های نخل خرما درست می شود، چیخ که با نی ( در اطلاح محلی قامیش ) ساخته می شود، دوشاو خرما ( شیره خرما )، خرما زیری، لیمو شیرین و مرکبات است.
از غذاهای معروف این منطقه نیز می توان قاپلی (لوبیا پلو محلی)، بامیه گوشت، تولیه (بورانی پنیرک) ، کپه (نوعی کوکوی برنج و گوشت چرخ کرده) نام برد.

**قصرشیرین و مکان های اقامتی بسیار مناسب
قصرشیرین دارای هتل ها و اماکن اقامتی بسیار خوب با سرمایه گذاری کلان است به گونه ای که اکنون 10 هتل و سه مهمانپذیر با 322 اتاق و یک هزار و 116 تخت در این شهرستان مرزی وجود دارد که برای پذیرایی، اسکان مهمانان و مسافران نوروزی خدمات مطلوب اقامتی با قیمت مناسب ارائه می دهند.
هتل ها و مکان های اقامتی این شهرستان از درجه یک تا سه متغیر است و علاوه بر در اختیار داشتن امکانات مطلوب پذیرایی و اسکان با قیمت های مناسب آمادگی لازم برای سرویس دهی مهمانان و مسافران نوروزی را دارند.

**قصرشیرین برای پذیرایی از مهمانان نوروزی آماده می شود
فرماندار قصرشیرین گفت: این شهرستان مرزی با جاذبه های طبیعی و گردشگری و اقلیم مناسب همه ساله در ایام نوروز پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است که با تشکیل ستاد تسهیلات نوروزی برای این مهم آماده می شود.
مرادعلی تاتار در گفت وگو با خبرنگار افزود: در این رابطه کمیته های مختلف دهگانه به منظور خدمات رسانی به مسافران و گردشگران نوروزی در شهرستان تشکیل شده تا خدمات دهی مناسب و مطلوبی را ارائه دهند.
وی اظهار داشت: مکان های اقامتی این شهرستان شامل هتل و مهمانپذیر ها سامان دهی و 11 مدرسه با ظرفیت 83 کلاس درس برای حضور مسافران نوروزی از سوی ستاد اسکان شهرستان تجهیز شده است.
نماینده عالی دولت در قصرشیرین ادامه داد: بیمارستان، اورژانس و فوریت های پزشکی، مراکز درمانی ، پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در ایام نوروز برای خدمات رسانی به مسافران آماده باشند.
تاتار گفت: شهرداری نیز کار تنظیف خیابان ها و معابر و سامان دهی بوستان ها و مکان های تفریحی سطح شهر را انجام داده و در حال تدارک سفره هفت سین و نصب المان های شهری است.
وی افزود: برپایی سیاه چادرهای عشایر برای عرضه صنایع دستی، نان و شیرین محل ، دوغ و ساماندهی و بهسازی مبلمان شهری از دیگر اقدام های انجام شده در این منطقه برای استقبال از نوروز 98 است.
شهرستان مرزی قصرشیرین منتظر قدوم مهمانان و مسافرانی است که می خواهند نوروز 98 را با کوله باری از خاطراتی شیرین راهی دیار خود شوند و قصرشیرینی ها که از دیرباز آوازه مهمان نوازی آن ها شهره عام و خاص است خود را برای میزبانی شایسته هم میهانمان آماده کرده اند.
3012/8066
گزارش از نازنین باباخانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.