فرامرز شوهانی روز دوشنبه در نشست خبری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که در سرسرای شرکت آب و فاضلاب روستایی استان برگزار شد؛ اعتبارات شرکت آبفای روستایی کرمانشاه در سال جاری را 96 میلیارد تومان مصوب اعلام کرد که تاکنون 46 میلیارد تومان برای آبرسانی به 71 روستا هزینه و 36 میلیارد تومان دیگر برای پروژه ها در دست اقدام تخصیص یافته است.
او در ادامه خانوارهای بهره مند از پروژه های آبرسانی روستایی را 10 هزار خانوار اعلام کرد و گفت: در طول پنج سال گذشته به 527 روستای استان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری آبرسانی انجام شده است.
وی شاخص بهره مندی جمعیت روستایی کرمانشاه از آب شرب سالم را 94 درصد و از نظر شاخص تاسیسات شامل نظارت و کنترل تعمیر و بازسای 87 درصد ذکر کرد که از میانگین کشوری که 74 درصد است بیشتر است.

** اولویت اول شرکت آبفای روستای آبرسانی به روستاهاست
شوهانی در بخش دیگری از سخنان خود تاسیس شرکت آب و فاضلاب روستایی را از ثمرات و برکات انقلاب اسلامی دانست که اولویت اصلی آن رساندن آب سالم و بهداشتی به روستاهاست.
رییس شرکت آبفای روستای کرمانشاه در ادامه بیان داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون به 2 هزار و67 روستای استان با هفت هزار و 777 کیلومتر خطوط و شبکه توزیع آبرسانی شده که تا قبل از انقلاب فقط 128 روستا از 2 هزار و 800 روستای استان آبرسانی شده بود.
شوهانی با بیان اینکه 324 روستای استان به صورت خودگردان اداره می شوند و آبفا فقط بر کیفیت و بهداشتی بودن آب شرب آنها نظارت دارد، اظهار داشت: در مجموع 403 روستای استان فاقد آب لوله کشی هستند که از این تعداد آبرسانی به 180 روستا در برنامه آبفای روستایی استان قرار دارد.
او در ادامه با بیان اینکه اولویت اول آبفای روستایی در سطح کشور آبرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار است، گفت: بیشتر روستاهای فاقد آب آشامیدنی کرمانشاه کمتر از 2 خانوار است و از آب محلی استفاده می کنند و برخی نیز در مناطق صعب العبور، قرار دارند.
وی میانگین جمعیت روستایی فاقد آب سالم استان را 6 درصد عنوان کرد و افزود: میانگین جمعیت روستاهای استان کرمانشاه 201 نفر برای هر روستا است در حالی که این میانگین در کشور 300 نفر برای هر روستا است و این آبرسانی را با مشکل مواجه می کند.
این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: به 210 روستای استان کرمانشاه آبرسانی سیار صورت می گیرد و برای هر خانوار به طور میانگین 200 لیتر آب در روز در نظر گرفته شده است.

** 33 درصد آب روستایی پرت می شود
شوهانی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خطوط انتقال آب، نیاز مبرم به نگهداری، تعمیر و بازسازی شبکه ها دارد.
وی اظهار داشت: متاسفانه 2 هزار و 500 کیلومتر خطوط انتقال آب روستایی سطح استان فرسوده است که یکی از دلایل اصلی 33 درصد پرت آب در بخش آب روستایی به شمار می رود.
او در ادامه با بیان اینکه در بحث تعمیر، بازسازی، نگهداری خطوط و شبکه های آبرسانی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، یکی دیگر از دلایل مهم پرتی آب را انشعاب غیرمجاز دانست و گفت: تاکنون 2 هزار انشعاب غیرمجاز در سطح استان شناسایی شده است.

** زلزله 180 میلیارد تومان به تاسیسات زیربنایی آبای روستای خسارت زد
رییس شرکت آبفای روستای کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان 96 غرب استان به تاسیسات آب و فاضلاب روستایی 180 میلیارد تومان در مجموع به زیرساخت های انتقال و شبکه های توزیع، مخزن ها و ایستگاه پمپاژ خسارت زد.
او با بیان اینکه آب روستاهای مناطق زلزله اکنون از کیفیت خوبی برخوردار است، بیان داشت: پایش و نظارت مدوام و مستمر بر چشمه ها و چاه های آب آشامیدنی انجام می شود و هیچ مشکلی از نظر آب سالم و بهداشتی آب در این مناطق وجود ندارد.
شوهانی در ادامه کدری آب در برخی از روستاهای مناطق زلزله زده را ناشی از پس لرزه ها و باران شدید دانست و گفت: به محض اینکه گل آلودی در چشمه ها و یا در چاهی مشاهده شود آب آن از سیستم انتقال آب خارج می شود تا دوبار به کیفیت استاندارد باز گردد و از این نظرهیچ مشکلی وجود ندارد.
او اضافه کرد: برای برخی از روستاها و مناطق که آب آشامیدنی آنها چند بار با مشکل مواجه شده تا پایداری قطعی آب مخزن ذخیره تعبیه شده است و به محض ایجاد مشکل در آب این مناطق، آب مخزن ذخیره وارد مدار می شود.

** مصرف آب در مناطق زلزله زده 2/5 برابر شد
وی با اشاره به اینکه یک سال کنتور مشترکان آبفای روستایی مناطق زلزله زده کرمانشاه قرائت نشد و هیچ پولی از روستاییان گرفته نشد، گفت: در این مدت مصرف آب در این مناطق به دلیل شکستگی خطوط لوله آب و تاسیسات، رایگان بودن آب، افزایش ساخت و سازها 2/5 برابر شد.
شوهانی در ادامه بیان داشت: از 21 آبان سال جاری برای مشترکان روستایی مناطق زلزله زده صادر می شود و مشترکین باید پول آن پرداخت کنند.
وی تعرفه هزینه آب روستایی را 50 درصد تعرفه نزدیکترین شهر به روستاها دانست و گفت: با توجه به هزینه های تامین آب، خطوط انتقال، شبکه های توزیع آب در روستاها، نگهداری، تعمیر و مرمت، بازسازی درآمد شرکت آب و فاضلاب روستایی به هیچ وجه با هزینه قابل مقایسه نیست و این صددرصد ضرر است فقط به دلیل خدمت رسانی به مردم صورت می گیرد.
وی در پایان گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان میز الکترونیکی خدمت ایجاد کرده و در سایت الکترونیکی این شرکت 22 نوع خدمت به مردم ارائه می شود که لازم نیست مردم حتما مراجعه حضوری داشته باشند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت، 14 شهرستان، 32 شهر و بیش از 2 هزار و 622 روستای دارای سکنه دارد که بیش از 24 هزار کیلومتر مربع مساحت آن است.
3209/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.