به گزارش ایرنا، سردرد، باریک بینی، قرمزی لب و ناخن گویای نزدیک شدن مسمومیتی بی رنگ و بو و در نتیجه مرگ خاموش است که از روی ناآگاهی و یا استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ناشی می شود.
هرساله برای عبور سالم از روزهای سرد سال، هشدارها و نکات ایمنی بسیاری در زمینه نحوه صحیح استفاده از وسایل گازسوز و گرمایشی داده می شود اما جای تامل دارد که باز هم شاهد افزایش مرگ و میر ناشی از خفگی با گاز مونوکسیدکربن آن هم در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم، این در حالی است که آمار ارائه شده مربوط به محدوده زمانی است که هنوز سرما آغاز نشده است.
مسمومیت و خفگی بر اثر منتشرشدن گاز منوکسید کربن که از سوختن ناقص در وسایل گرمایشی ناشی می شود، رخ می دهد و چون این گاز بی رنگ، بی بو و غیرمحرک است به سادگی موجب مسمومیت و در نتیجه منجر به مرگ خواهد شد.
اینها مواردی است که همواره از طریق رسانه ها، مطبوعات، صدا و سیما و تریبون های متعدد به مصرف کنندگان وسایل گازسوز منتقل می شود ولی هر ساله افزایش مسمومیت و خفگی با مونوکسیدکربن گویای این مطلب است که بازهم اطلاع رسانی جای کار دارد و باید تداوم یابد.

** مرگ 8 کرمانشاهی بر اثر گازگرفتگی
مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، از وجود هشت مورد مرگ به دنبال استنشاق گاز مونوکسیدکربن در 6 ماه اول سال جاری خبر داد.
دکتر بهرام خانی اضافه کرد، از این تعداد 6 نفر مرد و 2 نفر زن بوده اند.
وی ادامه داد: این در حالی است که مرگ بر اثر گاز مونوکسیدکربن در 6 ماه نخست سال گذشته چهار مورد بوده که گویای افزایش در سال جاری است.

** نکاتی ساده که مانع از مرگ با گاز می شود
استفاده از وسایل گازسوز استاندارد، سلامتی مصرف کنندگان را به همراه دارد، توجه به نشان استاندارد بر محصول، استفاده نکردن از لوله های آکاردئونی برای دودکش، بسته بودن دریچه کولر در زمستان، استفاده نکردن از بخاری در حمام و بازرسی دوره ای خروجی دودکش ها نکات ساده و مهمی است که رعایت آن ها موجب گذراندن زمستان و سرمایی ایمن برای مصرف کنندگان خواهد بود.
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، معتقد است؛ ناآگاهی و بی اطلاعی از نحوه صحیح استفاده از وسایل گازسوز حادثه آفرین است.
محمودرضا نیازی اظهار داشت: بخاری های نفت سوز و گازسوز همگی دارای پروانه و مشمول استاندارد اجباری هستند چرا که تنها در صورت اخذ مجوز استاندارد اجازه تولید و عرضه را دارند.
وی افزود: به هیچ عنوان نباید از وسایل گرمایشی فاقد نشان استاندارد استفاده کرد.
نیازی با تاکید براینکه برخی مصرف کنندگان به استفاده صحیح حساس نیستند ، ادامه داد: گاه لوله های بخاری به هنگام نصب به خوبی وصل نمی شوند که براثر وزش باد، گاز در داخل خانه متصاعد می شود و منجر به مرگ و مسمومیت می شود.

** از سالم بودن تجهیزات ایمنی اطمینان حاصل کنید
وی با تاکید براینکه با واحدهای تولیدی متخلف برخورد می شود، ادامه داد: در استان همه کالاها و هرآنچه که در ارتباط با سلامت مردم است مشمول دریافت نشان استاندارد بوده و کنترل می شوند.
نیازی با بیان اینکه وسایل گازسوز باید براساس شاخص های استاندارد تولید شود، افزود: وزن، نوع قطعه و ورق وسایل گازسوز براساس الزام ها و استاندارد تولید می شود و باید قبل از استفاده از سالم بودن تجهیزات ایمنی در بخاری های گازی همچون ترموکوپل، سنسور حرارتی، گاونر و غیره اطمینان حاصل شود.
مدیرکل استاندارد استان کرمانشاه اضافه کرد، مصرف کنندگان در صورت مشاهده هرگونه بخاری غیراستاندارد، موارد را از طریق تلفن گویا به شماره 1517 اطلاع دهند.

** مسدود بودن مسیر خروجی دلیل اکثر مسمومیت ها است
در ادامه مدیرعامل شرکت گاز استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: با وجود اینکه اقدام ها و تبلیغات بسیاری در زمینه مصرف بهینه گاز طبیعی صورت گرفته ولی براساس اطلاعات به دست آمده اکثر خفگی ها و مسمومیت ها با آغاز فصل سرما و به دنبال راه اندازی وسایل گازسوز اتفاق می افتد که عمده دلیل آن به دلیل مسدود بودن مسیر خروجی گاز است.
سیروس شهبازی افزود: گاه مسیر خروجی وسایل گرمایشی گازسوز از طریق عواملی همچون آشیانه پرنده، گرد و خاک و یا نخاله ساختمانی مسدود می شود که به هنگام راه اندازی شاهد خودداری برخی افراد از سرکشی و بررسی این مسیر هستیم.

** ناآگاهی، از نعمت بلا می سازد
وی با تاکید براینکه باید هرازگاهی این مسیر بررسی و چک شود، افزود: استفاده بخاری بدون دودکش در مسیرهای بسته خطرآفرین است و باید رسانه ها و صدا و سیما برنامه ای منسجم برای اطلاع رسانی ارائه دهند تا مصرف کنندگان بدانند در صورت استفاده نکردن صحیح ممکن است این نعمت به یک بلای خانمان سوز تبدیل می شود.
شهبازی بر ضرورت توجه به استانداربودن وسایل گازسوز به هنگام خرید تاکید کرد و گفت: نشان استاندارد ملی ایران باید بر روی این وسایل درج شده باشد و بخاری هایی که در گذشته نفت سوز بوده و اکنون به گازسوز تبدیل شده خطرساز است.

** ضرورت تهویه هوا در مناطق اسکان موقت زلزله زدگان
از سوی دیگر پس از وقوع زلزله 7.3 دهم ریشتری در 21 آّبان سال گذشته استان، نزدیک به یکسال است که با معضل خطر گازگرفتگی در چادر و مناطق اسکان موقت زلزله زدگان مواجه هستیم چنانچه نخستین قربانی این قاتل خاموش در مناطق زلزله زده، زنی 65 ساله ساکن چادری در مناطق زلزله زده بود که جان خود را از دست داد.
از همین رو مدیر روابط عمومی شرکت گاز استان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید براینکه نصب وسایل گازسوز در چادرهای زلزله زدگان استان باید حتما با تهویه و عبور و مرور هوا همراه باشد اظهار داشت: در غیر این صورت نباید از وسایل گرمایشی گازسوز و یا گرمایشی نفت سوز در کانکس و چادر استفاده نشود.
امیر مرادی بر رعایت تامین 2 اصل در مناطق زلزله زده تاکید کرد و گفت: باید ساکنان مناطق زلزله زده نسبت به خطرات مسمومیت با این گاز آگاه شوند تا شاهد تکرار این حادثه نباشیم.

** نصب غلط دودکش از سهم 70 درصدی در مرگ و میر برخوردار است
مرادی با تاکید براینکه براساس آمار گذشته، 70 درصد مرگ و میرهای ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن مربوط به دودکش است بر نصب صحیح و بازبودن مسیر خروجی تاکید کرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید براینکه آبگرمکن در محیط های کوچک و مساحت کم تر از 60 متر نباید قرار داده شود، افزود: این اقدام اکسیژن محیط را خواهد گرفت.
اکنون بیش از 99 درصد جمعیت شهری و 61 درصد جمعیت روستایی استان در قالب 27 شهر و یک هزار و 40 روستا از نعمت گاز طبیعی بهره مند هستند.
جمعیت 2 میلیون نفری استان کرمانشاه در 2 هزار و 600 روستا و 32 شهر سکونت دارد.
گزارش از زهره کریم زاده
7460/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.