میانگین بارش باران در استان کرمانشاه در سال زراعی جاری 61.6 میلی متر رسیده است که نسبت به بارش بلندمدت استان (13.8 میلیمتر) رشد 347 درصدی را نشان می دهد.
بخش حمیل، شهرستان پاوه و بخش گواور با 128، 95 و 89 میلی متر بیشترین بارش استان کرمانشاه را به خود اختصاص داده اند.
مرکز استان هم با 69.9 میلیمتر شاهد رشد 261 درصدی در مقایسه با میانگین بلندمدت مدت سال زراعی بوده است.
در مدت مشابه سال زراعی گذشته در هیچ یک از شهرهای استان کرمانشاه رخ نداد و فقط شهرستان هرسین شاهد بارش چهار میلی متری باران بود.
میانگین بارش های استان در سال زراعی گذشته به 533 میلی متر رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل از آن 21 درصد و نسبت به دوره بلندمدت 16 درصد رشد داشت.
بیشترین بارش سال زراعی گذشته با 910 میلی متر در پاوه اتفاق افتاد.

** بارش چشمگیر در 48 ساعت گذشته
همچنین بر اساس گزارش سازمان هواشناسی استان کرمانشاه بیشترین میزان بارندگی طی 48 ساعت گذشته (از ساعت 9:30 روز سوم تا 9:30 پنجم آبان) با 94.2 میلی متر در بخش حمیل از توابع مرکز استان بوده است. پس از حمیل، شهرستان پاوه با 58 و بخش گواوور با 57.2 میلی متر بیشترین بارش را داشته اند.
در بین 21 ایستگاه هواشناسی استان سومار و قصرشیرین با 17 و 20 میلی متر کمترین میزان بارش در 48 ساعت گذشته را داشته اند و هیچ یک از ایستگاه ها نسبت به میانگین بلندمدت کاهش نداشته اند.
بارندگی شدید روزهای پنجشنبه و شنبه منجر به آبگرفتگی معابر و تداخل آب باران با فاضلاب شهری در مرکز استان کرمانشاه شد.
به گفته جلیل بالایی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه بر اثر این بارندگی ها 91 واحد مسکونی در محلات ابوذر، جعفرآباد و آریاشهر کرمانشاه دچار آبگرفتگی و خسارت شد.

** ریزگردها جای باران را گرفت
آسمان استان کرمانشاه از روز پنجشنبه تا بامداد امروز شنبه بارانی بود و براساس اعلام سازمان هواشناسی سرعت باد در برخی نواحی استان در مدت به طور میانگین بین 80 تا 100 کیلومتر بر ساعت بود.
بلافاصله پس از پایان بارندگی آسمان استان مملو از ریزگرد شد و وضعیت را به شرایط بحرانی رساند تا جایی که سبب تعطیلی مدارس کلیه مقاطع تحصیلی نوبت صبح شنبه در قصرشیرین، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، گیلانغرب، دالاهو، ثلاث باباجانی، پاوه و کرمانشاه شد.
تدوام این وضعیت مدارس قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در نوبت بعد از ظهر را نیز به تعطیلی کشاند.
میانگین غلظت ذرات معلق در هشت ساعت اول روز شنبه در ایستگاه سنجش کیفی هوای مرکز استان کرمانشاه به 1692 میکروگرم بر متر مکعب هوا رسید.
گرد و خاک غیر از کرمانشاه هوای چهار شهرستان دیگر را هم بحرانی کرد و تعدادی از شهرها را در شرایط اضطرار و هشدار قرار داد.
البته معاون مدیرکل هواشناسی کرمانشاه به ایرنا گفت: براساس پیش بینی نقشه های هواشناسی آسمان کرمانشاه در روزهای یکشنبه و دوشنبه صاف خواهد بود و بارندگی در سطح استان نخواهیم داشت.
محمد زورآوند افزود: از روز سه شنبه با ورود سامانه ای ناپایدار به جو استان احتمال وقوع رگبار و بارش های پراکنده وجود دارد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 32 شهر و 2 هزار و 622 روستا است.
7444/8066
گزارش از عبدالله الماسی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.