به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمدرضا حبیبی روز سه شنبه در نشست فکری مسئولان دانشگاه آزاد کرمانشاه با اهالی رسانه استان افزود: برای نقد دانشگاه در ابتدا باید آموزش و پرورش را نقد کرد.
به گفته وی ، در سیستم آموزش و پرورش ژاپن تا چند سال اول الفبا و ریاضی آموزش نمی دهند و آموزش شامل مهارت های زندگی از قبیل مسئولیت پذیری ، تکریم و دوری از خودخواهی می شود.
او افزود: در ژاپن از همان ابتدا احترام به پدر و مادر و نیز اتحاد را یاد می دهند اما مدارس ما با شیوه مدیر محوری و به صورت محیط محدود اداره می شود که نتیجه اش تربیت فردی و همین فرد زمانی که وارد محیط دانشگاه با سیستم اجتماع محور می شود مشکلاتش شروع می شود.
حبیبی به سیستم آموزشی آلمان و چین نیز گریزی زد و در مقایسه با ایران گفت: در آلمان 350 مرکز آموزشی وجود دارد که 100 برابر ما علم تولید می کنند در حالی که در ایران 2 هزار و 800 مرکز دانشگاهی وجود دارد.
آنچنان که وی اعلام کرد: کشور چین 10 استان بالای 100 میلیون نفر جمعیت دارد اما در مجموع 2 هزار و 600 مرکز آموزشی دارند و باز هم تعداد مراکز آنها از ما کمتر است.
رییس دانشگاه آزاد کرمانشاه ادامه داد: از این 2 هزار و 800 مرکز آموزشی کشورمان 20 درصد با پول نفت و مالیات اداره می شوند و مابقی به صورت خصوصی اداره می شوند.
او دانشگاه آزاد را از افتخارات جمهوری اسلامی دانست و گفت: در دهه چهارم انقلاب این دانشگاه به سمت کیفی سازی پیش می رود.
حبیبی ، مهارت محوری را اساسی ترین برنامه دانشگاه دانست که باید محقق شود.
به گفته وی ، دانشگاه آزاد همچنین در مراکز دانش بنیان سرمایه گذاری های خوبی انجام داده است.
او عملکرد دانشگاه آزاد را در کل کشور خوب ارزیابی کرد و گفت: از چهار میلیون دانشجوی ایرانی یک و نیم میلیون نفر در دانشگاه آزاد تحصیل می کنند.
وی نقد منصفانه را با تخریب متفاوت دانست و بیان داشت: در نقد باید بسته پیشنهادی و خیرخواهانه باشد.
رییس دانشگاه آزاد کرمانشاه در ادامه بر پیگیری واحدهای عملی به جای محفوضات کاغذی و کلاس محور برای کیفی سازی سیستم تاکید کرد.
او بیان داشت: در کل آموزش عالی بدون نسل سوم شدن هیچ گونه موفقیتی نخواهد داشت.
حبیبی در ادامه گفت: مشخصه اصلی دانشگاه نسل سوم شامل؛ تولید علم و تبدیل به ثروت به معنای مساله محور بودن است.
وی با طرح این سوال که اساسا مشکل کرمانشاه بیکاری است یا گفتمان؟ پاسخ داد: باید با آموزش مناسب یاد بگیریم که چه به صورت حقیقی و چه حقوقی کنار هم بنشینیم و دغدغه محور باشیم.
رییس دانشگاه آزاد کرمانشاه در ادامه حرکت به سمت حل مساله را دیگر ویژگی دانشگاه نسل سوم نامید و گفت: در اینجا هم ضعیف بودیم در حالی که باید صنعت کاران را دعوت می کردیم و بین صنعت و دانشگاه را آشتی می دادیم.
هرچند به گفته وی ، دانشگاه آزاد چون وابسته به دولت نیست تفاهم نامه را راحت تر می تواند امضا بکند.
چابک بودن دیگر ویژگی دانشگاه نسل سوم به گفته حبیبی بود ؛ او افزود: برنامه های کوتاه نباید به برنامه های بلند مدت وصل شود بلکه باید برنامه های میان مدتی را نیز داشته باشیم.
او تاکید کرد: با سیستمی در داخل کشور مواجهیم که در ابتدا اعتماد به نفس را از بچه های می گیرد و از نظر مالی نیز دچار مشکلیم.
به گفته وی ، علت اصلی شلوغی دادگاه های ما نداشتن آگاهی مردم است.
رییس دانشگاه آزاد کرمانشاه در ادامه گفت: از 62 هزار دانشجوی استان ، 30 هزار نفر در مراکز دانشگاه آزاد مشغول به تحصیل هستند.
حبیبی ، خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی ارتباط رسانه با دانشگاه آزاد شد.
به باور او ، با اینکه سپرده گذاری در استان خوب است اما سرمایه گذاری در استان های همجوار اتفاق می افتد.
وی دارایی های دانشگاه آزاد را خوب ارزیابی کرد و گفت: 100 هکتار زمین که 30 هکتار آن آبی است اما متاسفانه به نحو مطلوب از آن استفاده نشده است.
حبیبی در ادامه بودجه دانشگاه آزاد کرمانشاه را سالانه 50 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که بودجه دانشگاه رازی سالیانه 140 میلیارد تومان می شود.
وی بر تلاش برای متکی نبودن به شهریه تاکید کرد و گفت: هزار 400 میلیارد تومان پول دانشگاه نقد نشده است و طلب دانشگاه آراد استان کرمانشاه نیز به 30 میلیارد تومان می رسد.
حبیبی در ادامه 2 مرکز رشد دانشگاه آزاد را در راستای کارهای پژوهشی به عنوان کارهای اساسی نام برد که از سردرگمی نخبگان جامعه کم کند.
به گفته او ، فضای بازی برای کانون ها ، تشکل ها و انجمن ها و بسیج برای کارهای فرهنگی ایجاد شده است تا به تولید اعتماد به نفس برای دانشجویان کمک کند.
او زیرساخت های آزمایشگاهی دانشگاه آزاد استان کرمانشاه را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: به فکر تغییر محل ستاد از کرمانشاه به تهران هستیم.
رییس دانشگاه آزاد استان کرمانشاه در خصوص تعداد رشته های تحصیلی نیز گفت: در هشت ماه گذشته از 73 رشته به 42 رشته در مقطع کارشناسی ارشد کاهش داشته ایم.
به گفته حبیبی ، در مقطع دکتری نیز تعداد رشته ها از 14 رشته به 17 رشته افزایش داشته ایم.
او تاکید کرد: با شناخت بازار کار توسعه برخی رشته ها در دستور کار قرار دارد.
خبر بد او این بود که در کارشناسی 27 رشته هیچ دانشجویی ندارند و وضع به گونه ای است که گروه های علوم پایه شهید بهشتی نیز هیچ دانش آموزی ندارند.
وی تاکید کرد: در دانشگاه نخبه هایی داریم که هر کدام به تنهایی می توانند استانی را اداره کنند منتهی نیاز به توجه دارند.
رییس دانشگاه آزاد کرمانشاه در ادامه سخنانش بیان داشت: معتفدم تعامل و تشریک مساعی منجر به توسعه پایدار و تولید می شود.
او این موضوع را در استان های مرزنشین کم دانست و گفت: در توسعه از شکل باید به سمت محتوا پیش برویم در حالی که بیشتر کارهایی که ما کرده ایم تبلیغی و نمایشی بوده است.
حبیبی ، برنامه ریزی را لازمه سیستم زنده دانست و گفت: توسعه ها چند وجهی هستند و بدون الگو دچار آسیب خواهیم شد.
وی صدای ملی استان را ضعیف دانست و افزود: الگوهای مدنی ما در اصحاب رسانه باید عوض شود و به جای ایستادن رو در روی هم و مخالفت نهادی، در عوض صدای ملی ما بیشتر شود.
او حرکت در راستای رفع دغدغه ها و باز کردن گره های زندگی مردم را اقدام عملی در راستای مطالبات مردم دانست.
در این جلسه نمایندگان رسانه های کرمانشاه به طرح دیدگاه های خود در خصوص مسائل دانشگاه آزاد پرداختند.
7457/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.