به گزارش خبرنگار ایرنا؛ براساس اعلام شبکه بهداشت و درمان شهرستان ثلاث باباجانی این بیماری وبا نبود و یک «گاستروآنتریت» (التهاب روده) ساده تشخیص داده شد اما به دلیل شرایط سخت زندگی این مردم به ویژه شرایط بهداشتی پس از وقوع زلزله 7.3 ریشتری آبان ماه سال گذشته و پس لرزه های پیاپی که گاه به شدت و قدرت یک زلزله قوی هم رسیده اند و فشارهای روانی بسیاری که این شرایط به آنها تحمیل کرده است، بیم شیوع وبا را نیز به سایر فشارهای روانی مردم منطقه افزود.
از طرفی، برخی رسانه های بیگانه نیز با بزرگنمایی و سوءاستفاده از این بیماری، آن را به سالم نبودن آب شرب نسبت دادند و به نگرانی ها دامن زدند در حالیکه همه شواهد از سلامت آب شرب حکایت دارند.

** آب تازه آباد سالم است
مدیر امور آب و فاضلاب شهر تازه آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تأکید بر سلامت آب شرب این شهر گفت: امور آبفای تازه آباد به دستگاه آنالیزور کُلر مجهز است و با بهره مندی از این دستگاه، آب شرب شهر به صورت مداوم پایش می شود و فاقد هرگونه آلودگی است.
شورش منوچهری افزود: آزمایش های مکرر و متعدد اتفاقی و دوره ای نیز توسط این امور و شبکه بهداشت شهرستان، به صورت جداگانه و مشترک انجام می شود که نتایج آنها به گواه و تأیید کارشناسان بهداشت مسئول، نشان از سلامت و فاقد آلودگی بودن آب شرب تازه آباد دارد.
وی تأکید کرد: مخزن فعلی آب تازه آباد 2 هزار متر مکعب ظرفیت دارد که به ارتفاع سنج مجهز است و به خاطر تنظیم فشار داخل شبکه، حداقل ارتفاع آب آن در سطح 2.5 تا 3 متر باقی می ماند که این موضوع هم به طور مداوم کنترل می شود.

** آب شرب ثلاث‌ باباجانی آلوده نیست
صادق خدادادی، فرماندار ثلاث ‌باباجانی نیز، ناسالم بودن آب شرب شهر تازه‌ آباد را رد و تأکید کرد: آب این منطقه از چشمه «میر هومر» تامین می‌شود که سالم ‌ترین و طبیعی‌ترین آب است و با اقدام هایی که برای حفظ سلامت و بهداشت آب آن به منظور ورود به شبکه توزیع آب صورت می گیرد، سلامت آن تضمین شده‌ است و آلوده بودن آب شرب این منطقه صحت ندارد.

** بیماری ثلاثی‌ها یک التهاب روده ساده بود
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ثلاث باباجانی هم با رد اپیدمی بودن بیماری، علت مراجعه بیماران به مرکز درمانی تازه آباد در این خصوص را ابتلا به گاستروآنتریت (التهاب روده) دانست و گفت: این بیماری وبا نبوده و در حد التهاب روده بسیار ساده بود که برخی از بیماران با علائم اسهال و برخی هم با علائم تهوع از نقاط مختلف این شهرستان به مرکز درمانی مراجعه کرده‌اند.
پویان احمدی افزود: بیماری به سرعت کنترل شد و بیماران به صورت سرپایی مداوا شدند و در این مورد حتی یک نفر هم بستری نشد.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان ثلاث باباجانی با بیان اینکه از پس از زلزله آبان ماه تاکنون بیش از 500 مورد نمونه گیری و آزمایش کلرسنجی، شیمیایی و میکروبیولوژی از آب شرب به عمل آمده که همگی سالم بوده است، یادآور شد: شرایط سخت زندگی بعد از زلزله 7.3 ریشتری آبانماه و پس لرزه ها فشار روانی زیادی به مردم تحمیل کرده است که البته با مداخله تیم های متخصص و کارشناس اعصاب و روان و با حضور و مداخله گری روان درمانگران سعی در کاهش فشارهای روانی داشته ایم با این حال طبیعی است که مردم کماکان از بار و فشار روانی حاصل از تبعات آسیب های روانی زلزله و اضطراب ناشی از آن رنج می برند و با هر علائمی از هر بیماری ساده ای هم، نگران و مشوش می شوند.
احمدی تصریح کرد: بیماری اخیر که با علائمی مانند اسهال در برخی از بیماران و استفراغ در برخی دیگر و یا همراه با تب و لرز بود، مردم را نگران ابتلا به وبا کرده بود که خوشبختانه به علت حساسیت فوق العاده زیاد تیم بهداشت و درمان استان و شهرستان، بلافاصله اقدام های مناسب صورت گرفت و ظرف چند روز وضعیت عادی شد.

** بروز برخی بیماری ها طبیعی است
یکی از پزشکان مرکز درمانی تازه آباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ، با یادآوری اینکه برخی بیماری ها فصلی و برخی نیز بومی هستند و شرایط خاص یا سخت زندگی نیز می تواند به آنها دامن بزند، گفت: علائمی چون اسهال و استفراغ و تب و لرز و ابتلای مردم شهرستان به گاستروآنتریت و مسمومیت قبلا هم مشاهده شده و مورد تازه ای نیست اما پس از زلزله 21 آبان به علت شرایط زندگی مردم، موارد بیشتری مشاهده شده است و در چنین شرایطی بروز این بیماری طبیعی است.
دکتر پژمان احمدی تشخیص خود از این بیماری را در معاینات به عمل آمده و دریافت تظاهرات بالینی از بیماران مراجعه کننده به مرکز درمانی شهر تازه آباد مسمومیت باکتریایی اعلام کرد و افزود: پراکندگی بیماری در نقاط مختلف شهر و روستا و در میان برخی خانواده ها نشان می دهد عامل اصلی این مسمومیت باکتریایی، می تواند خوردن غذا و میوه آلوده و نشسته و یا آب غیرشرب و تصفیه نشده و در کل رعایت نکردن موازین بهداشتی و بهداشت فردی باشد.
وی علت بروز این بیماری را شرایط بد زندگی، فشارهای روانی و عدم رعایت بهداشت فردی دانست و افزود: لازم است کار فرهنگی بیشتری در منطقه صورت گیرد که البته تاکنون نیز کارهایی صورت گرفته است.
به گفته این پزشک، در برخی موارد نیز در روزهای خاصی مانند روز عید قربان و روز بعد از آن نیز تعداد زیاد مراجعه کنندگان با همین علائم، نشان دهنده این است که عامل پرخوری هم ممکن است در افزایش تعداد مراجعین مؤثر باشد.
وی افزود: با فرارسیدن فصل پاییز و زمستان احتمال افزایش شیوع بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی نسبت به سال های قبل، به عنوان بیماری فصلی و باتوجه به شرایط کنونی زندگی مردم منطقه بالا می رود و باید فکری به حال شرایط سخت زمستان و زندگی زلزله زدگان در چنین شرایطی بشود.
شهرستان ثلاث باباجانی با 38 هزار نفر جمعیت در 136 کیلومتری غرب کرمانشاه قرار دارد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله و 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشت.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حدود 100 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.
3033/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.