به گزارش خبرنگار ایرنا، عبادت و بندگی مومنان در ماه مبارک رمضان با فرا رسیدن شب های قدر به اوج معنویت و تقرب بدرگاه الهی می رسد و صدای الغوث الغوث تا پاسی از شب فضای مساجد شهر را عطرآگین می کند.
مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، شب ضربت خوردن مولای متقیان امام علی (ع) و اولین شب از لیالی قدر در مساجد، حسینیه‌ها و مکان‌های مذهبی و زیارتی بیجار همزمان با سراسر کشور برگزار شد.
نخستین شب از لیالی قدر و سالروز ضربت خوردن بزرگترین مظلوم تاریخ حضرت علی (ع) با حضور عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و برپایی مراسم احیا، شب زنده داری، قرآن به سر گرفتن و خواندن دعای جوشن کبیر به سحر رسید.
حضور جوانان و نوجوانان در کنار وادلین شان در برخی مساجد از جمله جواد ائمه (ع) و موسی بن الجعفر(ع) در این شب عزیز و تقرب به پروردگار متعال و توسل به ائمه اطهار (ع) صحنه های دیدنی و وصف نشدنی خلق کرده بود.
در بسیاری از منالز شهر مراسم قرائت ادعیه و روضه خوانی برپا بود و اقامه فرایض و آیین های خاص شب های قدر نیز همچون سنوات گذشته در مساجد شهر، خیل عظیمی از روزه داران و مقربان به درگاه الهی را گرد هم آورده بود.
پخش نذورات در اغلب مساجد، تکایا و حسینیه شهر، توزیع غذا و آش نذری در محلات فقیرنشین و حاشیه ایی، تحویل بخشی از نذورات مردم خیر و نیکوکار به کمیته امداد و بهزیستی، پخت غذاهای محلی و سنتی و توزیع بین مردم در ساعات نزدیک افطار از دیگر حاشیه های نخستین شب از لیالی قدر در بیجار بود.
هر سال در سالروز شهادت حضرت علی (ع) عزاداران، پیروان و روزه داران بیجاری در قالب دسته جات عزاداری از مساجد شهر بسوی مسجد حضرت امیر المومنین(ع) سینه زنی و سوگواری می کنند.
حضور جمعیت سیاه پوش، بیرق ها و نمادهای عزاداری تا ساعتی دیگر در مسیر خیابان مجاور این مسجد، جلوه های زیبایی از ارادت مردم به ساحت مقدس امیر المومنین (ع) را به اوج می رساند.
اجتماع علویان چند سال است به یک برنامه ثابت در لیالی قدر و ایام شهادت اولین اختر تابناک آسمان امام و ولایت امام علی (ع) تبدیل شده و مردم در قالب دسته های عزاداری به نشانه همدردی و عرض تسلیت گرد هم می آیند.
از جمله ویژگی‌های شب قدر نزول یکباره قرآن در آن بر پیامبر اسلام است. در این شب همچنین امور یک سال اعم از زندگی، مرگ، رزق، سعادت و شقاوت بندگان تقدیر و گناهان بخشوده می‌شود.
این شب بنا به آیات قرآن کریم، یکی از شب‌های ماه مبارک رمضان است. مومنان به همین جهت با استناد به روایات، هر سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم این ماه را که گمان می رود یکی از آن‌ها شب قدر باشد، با برگزاری مراسم خاص مذهبی دنبال می کنند.
شهرستان بیجار در 140 کیلومتری شرق استان کردستان حدود 89 هزار نفر جمعیت دارد.
7350/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.