در این یادداشت آمده است: رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی رسالت جریان آزاد اطلاعات و اخبار را بر عهده دارد و زبان گویای جامعه برای انتقال مطالبات به حاکمیت است تا از این طریق به شفافیت عملکرد مسئولان، منطقی نمودن مطالبات مردم و واقعی کردن قضاوت افکار عمومی کمک نماید.
در جوامعی که حاکمیت رابطه مستمر با رسانه‌های حرفه‌ ایی دارد حوزه عمومی نگرشی منطقی و دیدگاهی مثبت به شرایط حاکم بر جامعه داشته و در وضعیت‌های نامناسب به جای اینکه دست به اعتراضات خشن بزند میزان تحمل خود را بالا برده و آماده حمایت از دولت می ‌شود.
اما اگر رابطه مسئولان با رسانه‌ها رابطه‌ای محدود به خودی‌ها باشد و خود را از منتقدان پنهان نمایند بدون شک ذهنیت افکار عمومی بسوی نکات منفی و تنش ‌زا گرایش یافته و وضعیت را ناشی از ناتوانی مدیران، بی توجهی مسئولان به مشکلات جامعه، بی احترامی به حقوق شهروندی و شکل ‌گیری رانت در تاریک خانه مدیریت توسعه می ‌دانند.
در این صورت دیگر جامعه نه تنها آستانه تحمل سختی‌ها را افزایش نمی‌دهد بلکه خود را برای دادن پاسخ 'نه' در پای صندوق رای آماده نموده و اگر این پاسخ هم کارساز نبود افکار عمومی بدنبال بسترسازی برای کنش‌های خشن خواهد رفت.
توقع مردم کردستان از مدعیان اصلاح‌ طلب و اعتدال گرایان برای پاسخگویی به رسانه‌های منتقد و خبرنگاران پیگیر مطالبات مردم، بیش از سایر جناح‌هاست زیرا پاسخگویی به افکار عمومی و شفافیت عملکرد در صدر ادعاهای اصلاح‌ طلبی قرار دارد اما سردمداران این جناح در کردستان در این زمینه، از غیر اصلاح‌ طلبان و اعتدال‌ گرایان نه تنها بهتر نیستند بلکه از رقبای شان بیشتر رسانه‌ گریز هستند.
این رویکرد سبب رویگردانی جامعه از این افراد شده و در مناسبت‌های مختلف پیام خود را به آنان منتقل کرده‌اند از جمله می ‌توان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراها اشاره کرد که چگونه میزان مشارکت پایین آمده و استقبال از کاندیداهای اصلاح طلب و اعتدال گرا کاهش یافت.
در حالیکه سازمان برنامه و بودجه متولی اصلی توسعه اقتصادی است و کردستان در حوزه اقتصادی در وضعیت نامناسبی قرار داشته و ضرورت دارد تا مدیریت این نهاد در راستای تغییر بنیادهای برنامه ‌ریزی و توزیع بودجه اقدامات جدی و سریع انجام دهد اما شرایط حکایت از نبود اراده برای تغییرات لازم دارد و استان همچنان بر مبنای نگرش‌ها و رویکردهای ناموفق قبل اداره می‌ گردد و هر چه زمان می‌ گذرد وضعیت کردستان بدتر می ‌شود.
روزی که مدعیان اصلاحات معتقد بودند که ارسلان ازهاری مدیر سابق نمی‌تواند تغییرات کیفی در توسعه ایجاد کند و وی را مانع بهبود وضعیت اقتصادی می‌ نامیدند، تصمیم گرفتند تا وی را از صحنه مدیریت سازمان برنامه و بودجه حذف کنند در این زمان همه به توافق رسیدند تا بهرام نصراللهی ‌زاده را به جای وی انتخاب نمایند.
اما سپردن این سازمان کلیدی به وی سبب تغییر در برنامه‌ ریزی و توسعه استان نشد و کردستان همچنان از توسعه کشور عقب ماند و همچنان شاخص‌های توسعه یافتگی استان به سمت افت کیفی و کمی می‌رود.
گریزانی از رسانه‌های حرفه‌ای و خبرنگاران منتقد در صدر رویکرد مدیر فعلی این سازمان قرار دارد و هیچ خبرنگار غیر خودی به وی دسترسی ندارد.
نگارنده از روزهای آغازین شروع بکار مدیریت سازمان برنامه و بودجه دنبال یک مصاحبه است که تاکنون موفق به انجام آن نشده و اکنون سوالات بی جواب خود را از ایشان در هفته‌ نامه مطرح می‌کند، امید است که موفق به دریافت پاسخ از وی شود.
سوال:
1- جناب آقای بهرام نصراللهی ‌زاده شما که ارسلان ازهاری و رویکرد مدیریتی وی را مانع توسعه کردستان می ‌دانستید و تا حذف وی از پا ننشستید در این مدت که مدیریت سازمان را بر عهده گرفته‌اید چه اقداماتی برای تحول در برنامه‌ ریزی و توزیع بودجه انجام داده‌اید؟
2- در این مدت توانستید چه اقداماتی برای افزایش سهم استان از بودجه کشور انجام دهید؟
3- ازهاری در مشقت ‌بارترین شرایط مالی کشور و در زمان تحریم‌ها امور مربوطه را پیش می ‌برد شما که بعد از برجام و اوج ‌گیری صادرات و قیمت نفت به مدیریت رسیدید چه عملکردی دارید که وی نداشت؟
4- مطالعات آسیب‌شناسانه شما در نظام برنامه‌ ریزی و توزیع بودجه چیست و چه اقداماتی برای حل موانع انجام داده‌اید؟
منبع: هفته نامه روژان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.