به گزارش خبرنگار ایرنا، اقبال شاه ‌نظری روز پنجشنبه در نشست خبری خبرنگاران رسانه‌های جمعی کردستان اظهار کرد: میزان بارش های استان در مناطق غربی و شهرستان های بانه و مریوان بیشتر بود و در شهرستان شرقی از جمله قروه و بیجار کمتر از متوسط استان است.
وی با اشاره به اینکه مصرف آب در استان نیازمند صرفه‌ جویی و بهینه‌سازی است، افزود: برای اینکه در تابستان آینده با مشکل کم آبی مواجه نباشیم باید صرفه‌جویی را سرلوحه قرار دهیم.
شاه نظری تاکید کرد: با وجود کمبود بارندگی، اما کاهش چندانی در حجم سدها نداشته‌ایم و توانسته ای مدیریت خوبی بر روی حجم سدها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: منابع آب در حال کاهش و منشا نگرانی و چالش‌ هایی است که لازم است بعنوان ثروت ملی از آب درست استفاده شود.
وی با اشاره به تعداد سدهای استان کردستان گفت: 21 سد اجرایی و در حال بهره‌برداری در استان وجود دارد و حجم ذخیره آب سدهای استان نیز یک میلیارد و 800 میلیون مترمکعب است.

** اجرای 2 طرح آبرسانی در سقز و بانه
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اضافه کرد: علاوه بر شبکه های آبرسانی در رودخانه های مرزی استان، 2طرح آبرسانی شهرهای بانه و سقز با اعتبار بیش از 16 میلیارد ریال در حال اجرا است.
شاه ‌نظری گفت: برای آبرسانی به شهر بانه از سد احمدآباد بیش از 66 میلیارد ریال اعتبار و برای آبرسانی به سقز از سد چراغ ویس نیز 94 میلیارد ریال اعتبار مصوب شده است.
وی یادآور شد: از این مقدار اعتبار تخصیص یافته، تاکنون 39 میلیارد ریال برای اجرای طرح آبرسانی به بانه و 35 میلیارد ریال نیز برای آبرسانی به سقز محقق شده است.
وی با اشاره به طرح های سال 1397 شرکت آب منطقه ای کردستان در حوزه آبرسانی اظهار کرد: مجوز طرح آبرسانی به شهرهای کامیاران، مریوان، قروه و دهگلان و بیجار نیز صادر شده است.
استان کردستان با میزان بارندگی سالانه 540 میلیمتر (2برابر میانگین کشوری) و 4.3 میلیارد متر مکعب حجم منابع آب سطحی در سه دشت بزرگ استان شامل دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی جزء دشت های ممنوعه است.
این استان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
به منظور مهار و توسعه بهره برداری از منابع آب سطحی کردستان، هم اکنون 34 طرح سد مخزنی شامل 9 طرح در حال بهره برداری، 11 طرح اجرایی و 14 طرح مطالعاتی است.
خبرنگار: عبدالله رحمانی**انتشار: مجید سلیمانی
3020/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.