تا زمانی که ورزش، شکل حرفه ای نیافته بود و بودجه و منابع مالی در اداره و پیشرفت آن نقش چندانی نداشت، اداره هیات های ورزشی نیز بدلیل مقطعی بودن و نقش هماهنگ کننده از اهمیت زیادی برخوردار نبود اما در چند سال اخیر این رویه کاملا تغییر کرده است.
در سال های اخیر بدلیل اختصاص بودجه مناسب به هیات ها، نیاز به مدیریت منابع مالی و نظارت بر عملکرد اعضای هیات در شهرستان ها، ریاست بر هیات های ورزشی استان ها نیز اهمیت بیشتری یافته است به طوریکه برای انتخاب رئیس، اغلب مجامع با حضور روسای فدراسیون ها و مسئولان اجرایی برگزار می شود.
نکته جالب توجه اینکه در سه سال اخیر، تعداد مدیران ارگان ها و دستگاه های اجرایی کردستان که برای ریاست بر هیات های ورزشی کاندیدا شدند افزایش چشمگیری داشته است و روسای هیات ها از میان این افراد که بعضا مسئولیت رده های بالای مدیریتی استان را بر عهده دارند، انتخاب شده اند.
در این مدت انتخابات روسای هیات های کوهنوردی، پزشکی - ورزشی، ناشنوایان، بوکس، ورزش های همگانی و ورزش پهلوانی و زورخانه ای استان کردستان با حضور مسئولان رده بالای استان به عنوان کاندیدای ریاست برگزار و اغلب این مسئولیت به این افراد سپرده شده است.
شنیده شده ورود مدیران دولتی و سیاسی استان کردستان به حوزه ورزش و سکانداری هیات های ورزشی به درخواست اداره کل ورزش و جوانان و بدلیل انجام تخلفات مالی در برخی هیات های ورزشی در گذشته بوده است اما اینکه راهکار مقابله با این تخلفات، ورود مدیران دولتی به حوزه ورزش و ریاست بر هیات های ورزشی باشد، جای سوال است؟
ریاست بر هر حوزه و جایگاهی، نیاز به داشتن تخصص در آن بخش دارد بنابراین هیچ کدام از مدیرانی که در عرصه ورزش استان کردستان ورود کرده اند، آشنایی کاملی با رشته ورزشی که سکانداری آن را بر عهده گرفتند، نداشته و گاها با ورزش و رشته های ورزشی نیز بیگانه هستند.
از طرفی دیگر، داشتن مسئولیت اجرایی، مشغله کاری و درگیری با حوزه کاری، چقدر امکان توجه آنان را به مشکلات ورزش و رفع نقاط ضعف و افزایش نظارت صحیح بر فعالیت ورزشکاران، مربیان و دست اندرکاران رشته ورزشی وجود دارد.
شاید یکی دیگر از دلایل استقبال مسئولان ورزشی استان کردستان از ریاست مدیران ارگان های دولتی بر هیات های ورزشی، امکان جذب اعتبارات بیشتر و بهتر برای هیات ها باشد کما اینکه چنین اتفاقی در هیات بوکس استان روی داد و اعتبارات این هیات در سال جاری نسبت به سال های قبل رشد چند برابری داشته است.
باید پذیرفت که این احتمال نیز وجود دارد که ورزشکاران و اعضای هیات ها، نسبت به ورود مدیران دستگاه های اجرایی به حوزه ورزش و ریاست آنان بر هیات های ورزشی، حساسیت نشان دهند و آنچنانکه شایسته است همکاری لازم را با این مدیران، نداشته باشند چون آنان را نا آشنا به ورزش و ناکارآمد در مدیریت هیات می دانند و حضورشان در راس رشته های ورزشی را نمی پذیرند.
به هر حال اگر تمامی زوایای منفی این انتخاب را کنار بگذاریم و ریاست مدیران دستگاه های اجرایی را بر هیات های ورزشی کردستان مثبت ارزیابی کنیم، نیاز است روسای هیات ها با حساسیت و دلسوزی حوزه ورزشی تحت امر خود را مدیریت کنند و از مشورت با پیشکسوتان، ورزشکاران و روسای قبلی نیز دریغ نکنند.
و سخن آخر اینکه ضروری است مسئولان ورزش استان کردستان و در راس آنها مدیرکل ورزش و جوانان، زمینه حضور مدیرانی دلسوز و شایسته از بدنه ورزش استان را بر مسند مدیریت هیات های ورزشی فراهم کند زیرا نا گفته پیداست که کار را باید به کاردان سپرد.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.