به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی کردستان شهرام ملکی افزود: در بین شهرهای استان 58.6 درصد جمعیت سقز، 58.2 درصد جمعیت بانه و 56.9 درصد جمعیت کامیاران در بافت‌های ناکارآمد زندگی می کنند.
وی ادامه داد: سه هزار و 262 هکتار معادل 25.7 درصد از کل 12 هزار و 672 هکتار مساحت شهرهای استان بافت‌های ناکارآمد بوده که در بین شهرهای استان از لحاظ مساحت بانه با 46.4 درصد و سنندج با 46.1 درصد سطح شهر از وضعیت بدتری برخوردار است.
ملکی افزود: نرخ بالای مهاجرت در استان به علت سطح بالای مهاجرفرستی و سطح پایین مهاجرپذیری از مهم ‌ترین چالش ‌های جمعیتی کردستان به عنوان یک استان مرزی بوده که باعث پیشی گرفتن گسترش سکونتگاه‌ها بر مدیریت، نابرابری فضایی، نداشتن تعادل در شهرستان‌ها، نبود عدالت فضایی و چندپارگی در ساختار فضایی شهر شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه یک هزار و 904 هکتار از مساحت این استان به مناطق حاشیه نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد گفت: در 12 محله چهار شهر سنندج، سقز، قروه و مریوان طرح های پنج ساله بازآفرینی تعریف و درحال اجرا است.
به گفته ملکی هم اکنون طرح بهسازی و نوسازی محدوده‌های هدف شهرهای سقز، بیجار، قروه و مریوان تهیه شده و در این راستا طرح آموزش مهارت های پایه برای ارتقای وضعیت معیشت و محیط زندگی در 2 شهرستان شامل محله نایسر سنندج و شهرستان سقز و طرح توانمندسازی با رویکرد توسعه خدمات کسب و کار در شهرستان بانه تدوین شده است.
وی افزود: طرح توانمندسازی، نهادسازی اجتماعی اقتصادی و اجرای طرح های مشارکتی با تاکید بر کارآفرینی درمحله نایسر شهر سنندج و نیز کارآفرینی و ایجاد نهاد اجتماعی و اقتصادی زنان درسکونتگاه‌های غیررسمی شهر مریوان از دیگر طرح های مطالعاتی این حوزه در استان است.
ملکی گفت: احداث شبکه آب و جمع آوری فاضلاب در محله‌های فرجه، تقتقان، عباس‌آباد و اسلام آباد سنندج، احداث کتابخانه شماره یک و 2 محله عباس‌آباد سنندج، ایجاد مرکز کانون پرورش فکری از طرح هایی است که برای بهبود معیشت در سکونتگاه های غیررسمی کردستان اجرایی شده است.
به گفته وی مساحت سکونتگاه های غیررسمی سنندج 568 هکتار حدود 11.8 درصد مساحت کل شهر است که این مساحت شامل 17 محله حاجی ‌آباد، فرجه، غفور، شهدا، پیرمحمد، بهارمست، گلشن، چم حاجی نسه، تپه شیخ محمدصادق، گردی گول، تقتقان، اسلام‌آباد، کمربندی، عباس‌آباد، حسن‌آباد، ننله، گریزه و نایسر است که در این مناطق حاشینه نشین 45 هزار و 496 خانوار با جمعیتی بیش از 168 هزار و 336 نفر سکونت دارند.
وی با بیان اینکه 300 هکتار شامل 18 درصد مساحت سقز نیز به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد افزود: نشمیلان، تازه آباد، سرچنار و تپه مالان، بهارستان، پشت قبرستان، صالح‌آباد و قوخ مناطق حاشیه نشین سقز بوده که میزان سکونت در این مناطق شامل سه هزار و 575 خانوار با 14 هزار و 94 نفر جمعیت است.
وی افزود: در مریوان نیز سه هزار و 12 خانوار با 12 هزار و 58 نفر جمعیت در پنج محله شامل ترمینال جدید، استادیوم، نوبهار، شهرک زیبا و موسک حاشیه نشین هستند که این مناطق شامل 244 هکتار مساحت است.
ملکی با بیان اینکه پنج درصد مساحت شهر بیجار نیز به مناطق حاشیه نشین اختصاص دارد ادامه داد: این مناطق شامل پنج محله شامل ریگ سیاه، قلعه برجگه، کوی کارمندان، محمودآباد و تخت علیا است و در این مناطق 2 هزار و 20 خانوار با هفت هزار و 848 نفر جمعیت در فضایی به مساحت 371 هکتار زندگی می کنند.
به گفته وی، در قروه تنها محله قلعه حاشیه نشین بوده که با 85 هکتار مساحت 6.3 درصد مساحت کل شهر را دربرگرفته و در آن یک هزار خانواده با چهار هزار نفر سکونت دارد.
وی با اشاره به اینکه محله سنجرآباد کامیاران نیز با 200 خانوار و حدود 750 نفر جمعیت به عنوان حاشیه نشین شناخته می شود و حدود 80 هکتار شامل 4.2 درصد مساحت کل شهر را دارد ادامه داد: در دهگلان نیز محله پایین جاده با جمعیت 712 خانوار شامل 2 هزار و 197 نفر با 22 هکتار مساحت شامل 5.5 درصد شهر حاشیه نشین است.
ملکی افزود: تا کنون 13 محله بانه شامل محله های گلستان، بهارستان، مولوی، پروژه کن، رفاه، لاله، سرچنار، برقند، دمامه احمدآباد، جنت، دامنه آربابا و حمزه آباد به عنوان حاشیه ‌نشین شناخته شده اند که در 503 هکتار (38.4 درصد مساحت کل شهر) 30 هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است.
به گفته وی، 2 محله گلشن(زورآباد) و شهرک دامداران دیواندره نیز به عنوان محله های حاشیه نشین شناخته می شود که 403 خانوار با یک هزار و 632 نفر جمعیت شهرستان را در خود جای داده و مساحت آنها شامل 30 هکتار(8.85 درصد مساحت کل شهر) است.
توسعه امکانات رفاهی، آموزشی و توانمندسازی با ارائه آموزش و تخصیص اعتبارات ویژه برای آسایش ساکنان مناطق حاشیه نشین از عملکرد روشن دولت یازدهم بوده و مناطق حاشیه شهرهای کردستان در این عملکرد سهم 120 میلیارد و 478 میلیون ریالی داشته است.
سکونت گاه های غیررسمی یا حاشیه نشینی مختص ایران نبوده و براساس آخرین گزارش سازمان جهانی تجارت، تا سال 2030 میلادی، بیش از نیمی از مردم جهان در حاشیه شهرها زندگی خواهند کرد که این افزایش در کشورهای ثروتمند با رشد کمتر و در کشورهای فقیر یا در حال توسعه با رشد زیادی همراه و مهاجرت های بی رویه، بافت جمعیتی را تحت تاثیر قرار می دهد.
3034/6108
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشار دهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.