به گزارش خبرنگار ایرنا علی شالباف شامگاه چهارشنبه در نخستین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان که در سالن جلسات فرمانداری بانه برگزار شد افزود: در سه شهر تابعه شهرستان بانه 171 مورد نمونه گیری از آب شرب انجام شده که همه نمونه گیری ها مطلوب بوده است.
وی خاطر نشان کرد: 50 مورد نمونه برداری از منابع آب شهری انجام شده که 36 مورد مطلوب و 14 مورد نامطلوب بوده است.
به گفته شالباف از شبکه توزیع آب روستایی یکهزار و 153 مورد نمونه برداری انجام شده که یکهزار و 96 مورد مطلوب و 57 مورد نامطلوب بوده است.
وی ادامه داد: با درخواست مردم نیز 334 مورد نمونه گیری انجام شده که 252 مورد مطلوب و 57 مورد نامطلوب و از 600 استخر آب نمونه گیری شده که 598 مورد مطلوب و 2 مورد نامطلوب گزارش شد.
وی اظهار کرد: هفت هزار و 602 مورد کلر سنجی شبکه لوله کشی شهری انجام شده که هفت هزار و 262 مورد مطلوب و 340 مورد نامطلوب گزارش شده و در بحث کلر سنجی آب روستایی 34 هزار و 187مورد انجام شده که 24 هزار و 39 مورد مطلوب و 10 هزار و 148 مورد نامطلوب تشخیص داده شد.
شالباف به نمونه برداری فاضلاب شهر و روستا اشاره کرد و اظهار کرد: در زمینه فاضلاب شهر و روستا بانه 39 مورد نمونه برداری شده که 37 مورد مطلوب بوده و 2 مورد نامطلوب تشخیص داده شد.
وی بابیان اینکه نمونه گیری های انسانی در زمینه بیماری های التور'روده ای' سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد افزایش داشته ادامه داد: در بحث اقدامات بهداشت محیطی در زمینه پیشگیری از بیمارهای التور سال گذشته 402 مورد نمونه گیری انسانی برداشت شده که 2 مورد اسهال خونی و 11 مورد طغیان تشخیص داده شده است.
وی خاطر نشان کرد: با تلاش همکاران و اقدامات کنترلی و پیشگیرانه در کمترین زمان ممکن شرایط شهرستان به وضعیت مطلوب باز گشت.
مدیر مرکز بهداشت بانه اظهار کرد: اکثر چاه های آب در حاشیه شهر آلوده هستند که از ابتدای سال جاری کلر در اختیار مصرف کنندگان قرار گرفته و نحوه استفاده از محلول کلر به آنها آموزش داده شد.
وی گفت: شهرداری بانه باید شیرهای برداشت آب شرب در سطح شهر را با رنگ سبز مشخص کند و انتقال زباله را به شیوه ای بهداشتی و بهتر انجام دهد.
وی اظهار کرد: با شروع فصل گرما مردم از گندزایی ماشین های مخصوص زباله گله مند هستند که باید شستشوی ماشین های انتقال و دفن زباله به موقع انجام شود.
وی اظهار کرد: کلر زنی روزانه در تمامی مراکز توزیع شبکه های آب و بازرسی و نمونه برداری از تاسیسات سامانه های آب رسانی در شهر و روستاها انجام می شود.
مدیر شبکه بهداشت بانه بابیان اینکه سال گذشته شهرستان بانه رتبه نخست نمونه گیری در بحث فاضلاب را داشته گفت: نمونه برداری در خروجی فاضلاب در روستاها و شهرهای تابعه انجام شده که سال گذشته بانه نخستین شهرستان استان در بحث نمونه گیری فاضلاب بود.
وی، در بحث بازرسی مستند در اماکن تهیه و توزیع مواد غذایی و برخورد قاطع و قانونی با متخلفین بهداشتی اقداماتی انجام شده و همچنین در زمینه کنترل و نظارت بر این مراکز اقداماتی در دست اقدام است.
وی با انتقاد از عملکرد شهرداری بانه در خصوص جمع آوری سگ های ولگرد و افزایش گاز گرفتی، اظهار کرد: شهرداری بانه در خصوص جمع آوری ضعیف عمل کرده و شهروندان از حضور سگ های ولگرد در سطح شهر نگران و معترض هستند.
شالباف با اشاره به افزایش دمای هوا و شروع فصل گرما گفت: با توجه به اینکه شهرستان بانه هم مرز با کشور عراق قرار دارد در شروع فصل گرما احتمال بروز بیمارهای روده ای التور و وبا وجود دارد که برای جلوگیری از بروز بیمارهای روده ای اقداماتی گسترده انجام شده است.
وی افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری های روده ای آموزش و اطلاع رسانی در زمینه پیشگیری از این بیماری ها از طریق خانه های بهداشت انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه نمونه برداری از تمامی موارد ابتلا به اسهال انجام می شود، گفت: همچنین نمونه برداری از آب شرب و شبکه های توزیع آب شهر و روستا و منابع خصوصی انجام می گیرد.
وی افزود: باید سن و وزن مرغ در مرغداری های شهرستان کاهش یابد و این امر تاکنون در شهرستان محقق نشده است.
در ادامه این جلسه مدیر جهاد کشاورزی بانه گفت: با توجه به افزایش میزان تولید مرغ در شهرستان، مرغداری ها در خصوص کاهش سن و وزن مرغ تاکنون موفق عمل نکردند.
کریم شریفی افزود: یک سوم مرغ تولید شده در شهرستان مصرف می شود و مرغ مازاد بر نیاز شهرستان به استان های همجوار صادر می شود.
وی خاطر نشان کرد: با تولید به افزایش تولید مرغ بیش از مصرف، بسیاری از مرغداری ها به موقع موفق نمی شوند که مرغ تولید شده را به فروش برسانند و این امر سبب افزایش سن و وزن مرغ می شود.
بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469/6108
**خبرنگار: زینب طلایی/ **انتشار دهنده: امید بهمنی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNSANANDAJ
https://telegram.me/joinchat.DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.