آرتیکاس اقبال روز سه شنبه در نخسیتن کارگروه تخصصی خشکسالی، سرمازدگی و مخاطرات بخش کشاوزری استان کردستان افزود: سلامت شهروندان از اهمیت ویژه ای برخورد بوده و لازم است برای جلوگیری از شیوع بیماری مشترک انسان و دام از فعالیت این کشتارگاه سنتی و غیراستاندارد جلوگیری شود.
وی با اشاره به کشتارگاه سنتی دام در شهرستان دیواندره افزود: مدتی قبل با دستور مقامات قضایی مجوز فعالیت این واحد به دلیل غیر استاندارد بودن لغو شده بود اما این واحد همچنان فعالیت می کند.
وی با اشاره به فعالیت کشتارگاه صنعتی و استاندارد دام در سنندج گفت: لازم است که کار ذبح دام در شهرستان های که کشتارگاه ها نمی توانند استاندارهای لازم را رعایت کنند، متوقف شود و کشتار دام در کشتارگاه صنعتی سنندج صورت گیرد.
وی اضافه کرد: در شهرستان هایی که به دلیل دوری مسافت حمل دام به سنندج مقدور نیست، قصاب ها می توانند دام خود را برای ذبح به استان های همجوار که دارای کشتارگاه صنعتی هستند، منتقل کنند.
وی اظهار کرد: در کشتارگاه های صنعتی لاشه حیوان 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری می شود و همین امر باعث از بین رفت قدرت بیماری زایی می شود.
**کشتارگاه صنعتی سنندج در سال 92 به عنوان کشتارگاه نمونه کشوری برگزیده شد ، این کشتارگاه یکی از مدرن ترین و مجهزترین کشتارگاه های صنعتی کشور است و سایر استان ها برای احداث کشتارگاه از کشتارگاه کردستان بازدید می کنند.
ظرفیت این کشتارگاه هزار راس دام سبک و 100 راس دام سنگین در یک شیفت کاری است و ظرفیت کشتارگاه در 2 یا سه شیفت روزانه به 200 تا 300 راس دام سنگین و بالای هزار راس دام سبک می رسد.

**تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ و میر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است.
بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافت های آلوده دام و تنفس در تماس با دام های آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا است نظیر تب ناگهانی، بدن درد، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و موارد دیگر است.
علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست و غیره است.
3020/ 6108
**خبرنگار: عبدالله رحمانی/**انتشاردهنده: امید بهمنی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.