به گزارش ایرنا، عبدالمحمد زاهدی شامگاه شنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کردستان با اشاره به اینکه منشا اصلی ریزگردها در خارج از کشور است افزود: باید حداقل یک روز قبل از آنکه وضعیت هوا به درجه ناسالم برسد به اطلاع عموم برسد.
به گفته وی، در صورت اطلاع رسانی از قبل هم مردم و هم سازمان ها و نهادهایی که برخی از نیروهای آنها باید در فضای باز انجام وظیفه کنند می توانند نسبت به اتخاذ تدابیر و نیز تهیه امکانات و تجهیزات برای سلامتی آنان اقدام کنند.
وجود ریزگردها که بیشتر از کشور عراق و تحت بادهای موسمی غربی به استان سرازیر می شوند از مخاطره های استان بوده و برای مقابله با این پدیده، شورای هماهنگی مدیریت بحران و کارگروه های آلودگی هوا با تشکیل جلسات مختلف اقدام به ابلاغ شرح وظایف به دستگاه های متولی و اطلاع رسانی مستمر در کاهش اثرات این پدیده شده است.
هم اکنون سند جامع مقابله با پدیده ریزگرد نیز در استان تدوین و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شده که این سند با تخصیص 252 میلیارد ریال اعتبار قابل اجراست.
استاندار کردستان همچنین با اشاره به موضوع خطرات زلزله در استان افزود: با توجه به اینکه در موضوع زلزله ممکن است روستاها بیشترین آسیب را ببینند از این رو پیگیری ادامه مقاوم سازی مساکن این روستاها آنها باید در دستور کار قرار بگیرد.
به گفته زاهدی، نظارت بر ساخت و سازهای جدید روستایی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و آموزش های اولیه برای مردم روستاها در نظر گرفته شود تا آنها در هنگام زلزله کمترین آسیب را ببینند.
وی افزود: همچنین مسئولان و کارشناسان سازمان های ذیربط نباید اجازه ساخت و ساز در بستر رودخانه ها داده شود و الزامات قانونی برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها هم رعایت شود.
کردستان به علت قرارگیری بر روی گسل جوان زاگرس و گسل مریوان - سیرجان بر روی پهنه بندی با خطر نسبی، زیاد و بسیار زیاد قرار دارد و برای حفظ ایمنی مردم مناطق اقدامات مختلفی انجام شده که حمایت از مقاوم سازی بیش از 41 هزار واحد مسکونی خانه های روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت استان از جمله این اقدامات است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.