به گزارش خبرنگار ایرنا این تفاهم نامه که در هفت ماده و 2 نسخه به زبان های کُردی و فارسی منعقد شد، 2 سال اعتبار دارد و در صورت تمایل طرفین قابل تمدید است.
بر اساس این تفاهم نامه، 2 طرف، بر تقویت و گسترش همکاری های اقتصادی و توسعه تجارت فی مابین، تاکید و موافقت کردند که در جهت پیشبرد اهداف مشترک بر پایه قوانین و مقررات آن کشور، اعضای همدیگر را حمایت کنند.
رئیس اتاق بازرگانی سنندج در این همایش با بیان اینکه یکی از سیاست های اقتصادی رئیس جمهوری، باز بودن اقتصاد کشور است افزود: امیدواریم با گسترش روابط با کردستان عراق، زمینه پیشرفت و توسعه اقتصادی هر چه بیشتر منطقه فراهم شود.
سیدکمال حسینی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن امنیت پایدار، پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی و بازرگانی دارد.
وی به اشتراک فرهنگی کردستان ایران و عراق اشاره و اظهار کرد: با استفاده از این ظرفیت، آمادگی لازم برای همکاری در بخش های مختلف اقتصادی داریم.

** انتظار داریم در شرایط برابر در بازارهای عراق از محصولات کردستان ایران بیشتر استقبال شود
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم با بیان اینکه نیاز است هر 2 کردستان ایران و عراق روابط بیشتری در زمینه های اقتصادی داشته باشند ادامه داد: انتظار داریم در شرایط برابر کیفیت محصولات در بازارهای کردستان عراق، از محصولات کردستان ایران استقبال بیشتری شود.
محمد دره وزمی روابط تجاری و اقتصادی 2 طرف را ضعیف دانست و گفت: استان کردستان به دلیل پتانسیل های فراوانی که در بخش های مختلف کشاوری، صنعتی و تجاری دارد، جایگاه خوبی برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی است.
وی اضافه کرد: به دلایلی تاکنون نتوانسته ایم محصولات تولیدی خود را به مناطق خارج از کشور معرفی کنیم و کشور ترکیه از این فرصت استفاده کرده و بسیاری از بازارهای کردستان عراق را جذب کرده است.
دره وزمی جهان امروز را عرصه ای برای رقابت عنوان کرد و افزود: بازرگانان 2 طرف کردستان ایران و عراق، توانمندی های خود را به اطلاع یکدیگر رسانده و برای ارتباطات بیشتر اقتصادی تلاش کنند.
وی احترام به حقوق مصرف کنندگان را مهم ارزیابی کرد و گفت: دولت، برای هرگونه همکاری و تجارت، بین اربیل و کردستان ایران، آمادگی دارد و تلاش خود را برای تسهیل در روابط 2 طرفه، به کار می گیرد.

** آمادگی داریم شرایط لازم برای ارتقا روابط اربیل- سنندج را فراهم کنیم
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم گفت: در سال های گذشته روابط خوبی بین کردستان ایران و عراق وجود داشته است؛ اما آماده ایم برای ارتقا این روابط شرایط لازم را فراهم کنیم.
رحیم حسن زاده با بیان اینکه کردستان و سنندج ظرفیت های بسیاری در زمینه های کشاورزی، تجاری و صنتعی دارد، اضافه کرد: تلاش می کنیم در این بخش ها، همکاری های بیشتری با کردستان عراق داشته باشیم.
وی از سرمایه گذاری خارجی و به ویژه تجار عراقی در کردستان ایران استقبال کرد و گفت: آمادگی داریم در صورت تمایل، در پروژه های مختلف صنعتی و کشاورزی اربیل همکاری کنیم.

** آماده همکاری های بیشتری در زمینه های مختلف با کردستان ایران هستیم
عضو اتاق بازرگانی اربیل نیز با اشاره به اینکه 2 کردستان ایران و عراق مرزهای مشترک زیادی دارند ادامه داد: امیدواریم با رفع مشکلات، شاهد گسترش روابط بین 2 منطقه باشیم.
ماجد جلال خلیل با بیان اینکه اربیل از دشت های حاصلخیزی تشکیل شده است افزود: برنج، گندم و سیب زمینی، از جمله محصولاتی است که در این منطقه تولید می شود.
وی اضافه کرد: امیدواریم با انعقاد تفاهم نامه، راه های گسترش روابط اقتصادی و تجاری میان سنندج و اربیل، فراهم شده و شاهد توسعه اقتصادی منطقه باشیم.

** کردستان یک میلیون و 240 هزار هکتار اراضی زراعی دارد
مدیر تعاون روستایی استان کردستان هم با بیان اینکه میانگین بارندگی کردستان بیش از 500 میلیمتر است گفت: این استان، یک میلیون و 240 هزار هکتار اراضی زراعی دارد.
احمد ذکریایی نژاد سطح باغات کردستان را 40 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: 130 هزار هکتار از اراضی این استان، آبی و یک میلیون و 110 هزار هکتار، دیم است.
وی به تولیدات بخش کشاورزی اشاره و اظهار کرد: تولیدات سالانه کشاورزی در کردستان، در حدود 2 میلیون و 700 هزار تُن است.
ذکریایی نژاد با اشاره به اینکه سال گذشته، 856 هزار تُن گندم در کردستان تولید شد ادامه داد: استان کردستان سال 95، در تولید گندم، رتبه چهارم کشوری را کسب کرد.
مدیر تعاون روستایی استان کردستان به تولید سالانه 250 تا 300 هزار تن سیب زمینی در استان خبر داد و گفت: هشت تا 10 هزار هکتار از اراضی استان، زیر کشت سیب زمینی است.
ذکریایی نژاد در ادامه گریزی نیز به تولید توت فرنگی در کردستان زد و افزود: این استان با تولید سالانه 42 هزار تن توت فرنگی، رتبه اول کشور را در تولید این محصول دارد.
وی گفت: سالانه 9 هزار و 500 تُن محصولات در بخش شیلات در کردستان تولید می شود که بیشتر آن مربوط به ماهی های سردآبی است.
او به وجود چند مرکز تحقیقاتی در بخش های مختلف کشاورزی و دامداری در کردستان اشاره کرد و افزود: می توانیم در زمینه های تحقیقاتی همکاری خوبی با اربیل و کردستان عراق داشته باشیم.
7355/6108
**خبرنگار: وریا کرمی/**انتشار دهنده: امید بهمنی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.