به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی صندوق کارآفرینی امید، فرزان عزت پور در نخستین گردهمایی روش های بسته بندی، نگاه اقتصادی به انواع بسته بندی، تولید و بازاررسانی افزود: این میزان تسهیلات با کارمزد چهار درصد پرداخت می‌شود و ضمانت‌های تسهیلات هم متناسب با شهری و روستایی بودن تفکیک می شوند.
به گفته وی، هدف این صندوق شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در همه روستاها و شهرستان‌های مختلف استان برای هدفمند کردن پرداخت تسهیلات بوده که بخش اصلی این ظرفیت‌ها مربوط به تولید محصول توت فرنگی در استان است.
وی با اشاره به اینکه کردستان 80 درصد تولید توت فرنگی کشور را دارد افزود: صندوق کارآفرینی امید به دنبال تحقق طرح های مختلف بسته بندی و فرآوری است که از سوی بخش خصوصی به بانک ارایه می شود تا موانع و مشکلاتی که اکنون برای رونق بخشی به آن محصول وجود دارد را شناسایی شود.
وی ادامه داد: می توان بسته بندی این محصول را از قالب کارخانجات خارج و آن را به سمت مشاغل خرد و خانگی در هر منطقه بر مبنای ظرفیت ها سوق داد.
عزت‌پور گفت: صندوق کارآفرینی امید به تنهایی نمی تواند کار را پیش ببرد و برای رفع تمامی چالش ها نیازمند همکاری بین بخشی و تمام تولیدکنندگان و فعالان در حوزه این محصول است.
مدیرصندوق کارآفرینی امید کردستان، نبود سردخانه برای نگهداری و انبار محصول توت فرنگی با توجه به کم بودن مدت ماندگاری این محصول را از مهمترین چالش های آن عنوان کرد و افزود: سردخانه می تواند متمرکز نباشد و براساس ظرفیت منطقه و در هر منطقه و بخش آنها را تفکیک کنیم تا با پرداخت تسهیلات خرد و کم‌ بهره سرمایه ‌گذاری کنیم تا به نفع تولید کنندگان و متقاضیان باشد.
نخستین گردهمایی بسته‌بندی و بازار‌رسانی توت فرنگی که با محوریت روش‌های بسته بندی، نگاه اقتصادی به انواع بسته‌بندی و تولید و بازار رسانی با حضور باغداران و توت فرنگی کاران و با همکاری دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و شرکت W.P.O در دانشگاه کردستان برگزار شد.
سالانه بیش از سه هزار و 200 هکتار از اراضی بخش کشاورزی کردستان به کشت توت فرنگی اختصاص دارد که در این اراضی بیش از 40 هزار تن محصول توت فرنگی تولید می‌شود که معادل 80 درصد کل کشور است.
میانگین تولید توت فرنگی در کردستان 12.5 تن در هکتار بوده و بیش از 70 درصد مزارع کردستان در کشت توت فرنگی از ارقام جدید و کمتر از 30 درصد از ارقام سنتی استفاده می شود.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/انتشار دهنده: مسعود احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.