مجید قیدار پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر حدود 2 هزار و 947 نفر کارگر در یک هزار و 47 کارگاه مشغول به کار هستند.
وی به ضرورت انجام معاینات دوره ای طبق قانون کار، در هر بازه زمانی مشخص استناد کرد و گفت: مطابق ماده 92 قانون کار، تمامی کارفرمایان موظف هستند بطور مرتب در یک فرصت مناسب و مستمر سالانه معاینات دوره ایی را برای کنترل سلامتی و پیشگیری از بیماری های گوناگون کارکنان و کارگران به انجام رسانند.
قیدار پور اظهار کرد: هدف از این معاینات، یافتن بیماری در برخی از افرادی است که در معرض مواد زیان آور و بخصوص اشتغال به مشاغل سخت دارند و این امر بطور مستمر و جدی در تمام کارگاه های هدف رصد می شود.
رئیس مرکز بهداشت محیط بیجار گفت: از مجموع کارگران شاغل در کارگاه های تولیدی تاکنون، فقط یک سوم آنان، معاینات دوره ایی را انجام داده اند.
وی افزود: در صدد هستیم به مناسبت هفته کارگر و با افزایش تعداد اکیپ های بازرسی و نظارت با همکاری اداره تعاون، رفاه اجتماعی و کار در این مقطع زمانی کارهای ناتمام را به سرانجامی برنامه ریزی شده برسانیم.
او علت استقبال کم کارفرمایان برای انجام معاینات دوره ایی را بالا بودن هزینه های معاینات برشمرد که چندین برابر هزینه تعرفه های دولتی برآورد می شود.
رئیس مرکز بهداشت محیط شهرستان بیجار، کارگاه تولیدی فعال این شهرستان را در قالب کارگاه های درجه یک تا سه و مشاغل خاص دسته بندی شده ذکر کرد و گفت: این تقسیم بندی بر اساس ماهیت کارگاه ها، نوع فعالیت حساس و مشاغل خاص صورت گرفته است.
قیدارپور خاطرنشان کرد: در سطح شهرستان بیجار 22 کارگاه درجه یک، 383 کارگاه درجه 2، تعداد 275 کارگاه درجه سه و 366 مشاغل خاص درحال فعالیت است.
وی به تشدید نظارت بر روند حفظ سلامت کارگران کارخانه سیمان کردستان، کارخانه آهک، کارگاه های فعال معدن و برخی کارگاه های تولیدی شهرک صنعتی تاکید کرد و از کارفرمایان این واحدها خواست در هفته کار و کارگر، نسبت به اجرای کامل معاینات دوره ای کارگران شاغل تحت مدیریت خود اقدام کنند.
رئیس مرکز بهداشت محیط بیجار به هزینه های کم پیشگیری و درمان در ابتدای درمان تاکید داشت و به همه کارگران نیز توصیه کرد: با تعامل و همراهی کارفرما نسبت به انجام معاینات دوره ای خود توجه لازم داشته باشند.
قیدار پور با اشاره به مشاهده آسیب های رسیده به دست و دیگر اعضای بدن کارگران بعلت نبود امنیت و حفاظ مناسب روی دستگاه های صنعتی و پخت مواد غذایی، تاکید کرد: همه کارفرمایان نسبت به ارتقای امنیت و حفاظت دستگاه های صنعتی، نصب حفاظ برای تیغه ها و تسمه ها، کوره های داغ، جلوگیری از نشست مواد سمی و شیمایی در محیط کارگاه، بیمه نمودن کارگران و حتی انجام بیمه تکمیلی آنان برابر قانون کار اقدام کنند.
*شهرستان بیجار با جمعیتی حدود 90 هزار نفر در مقایسه با شهرهای همجوار،از کمترین واحد های کارگری و تولیدی در سطح استان کردستان برخوردار است.
7350/6108
**خبرنگار: سید باقر سبحانی /** انتشار دهنده: امید بهمنی
برای آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان به کانال زیر بپیوندید:
** @IRNASANANDAJ
ttps://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.