به گزارش خبرنگار ایرنا در این نشست که استاندار کردستان، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری و برخی دیگر از مدیران استانی حضور داشتند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: وظایف و مسئولیت های 9 دستگاه در حوزه مرزهای سیران بند و باشماق را احصاء کردیم و در دستور کار قرار داده ایم تا انتظارات بر اساس یک تقویم زمانی مشخص از آنها خواسته شود.
حسین فیروزی با بیان اینکه افزایش صادرات از مرزها مهمترین شاخصه توسعه است، افزود: افزایش صادرات نشان دهنده افزایش سرمایه گذاری و تولید و در نتیجه افزایش اشتغال است بنابراین نماگر مهمی محسوب می شود.
وی اظهار کرد: بیشترین بازار هدف ما کشور عراق بوده است که به دلیل مسائل امنیتی انتظار داشتیم نسبت به سال های قبل شاهد افت صادرات باشیم.
وی ادامه داد: باید بازارهای هدف جدید را جستجو کنیم تا با وجود شرایط نامناسب امنیتی در عراق بتوانیم صادرات را افزایش دهیم.
وی با اشاره به عمده مسائل مورد انتظار در مورد مرزهای سیران بند و باشماق گفت: زیرساخت ها و زیربناها احتیاج به کار بیشتری دارد.
وی ادامه داد: فضای کافی وجود ندارد و فضای موجود هم با مدیریت واحد مدیریت نمی شود.
فیروزی خواست مدیریت واحد و هم افزا در مرز را به دستگاهی دهیم که وظایف فرابخشی دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان گفت: برای تقویت مرز هر میزان که هزینه کنیم یک سرمایه گذاری است و بازدهی اقتصادی دارد.
وی افزود: با همه مشکلات و کمبودها در حوزه زیرساختی، باز هم امکان صادرات بیشتری وجود دارد.
رئیس کمیسیون تجارت و تسهیل امور گمرکی اتاق بازارگانی، صنایع و معادن سنندج در این نشست با اشاره به اینکه مرزهای کردستان تنها مختص به این استان نیست، گفت: کمترین سهم از صادارت در مرزها مربوط به خود استان کردستان است و بیشترین حجم صادرات مربوط به دیگر استان ها است بنابراین اگر مشکلاتی در مرز پیش بیاید همه این صادرکنندگان متضرر می شوند.
زاهد صالحی افزود: بخش عمده مشکلات صادرات مربوط به بازار هدف و در کشور همسایه است.
وی ادامه داد: این مشکل نیز با افزایش تعاملات و ارتباطات مسئولین قابل حل است.
وی با بیان اینکه آنالیزهایی نداریم که کالا پس از صدور، در کشور عراق برگشت نخورد، افزود: گمرک حمایت و همراهی نمی کند و برای برگشت کالایی که شاید چند ساعت پیش صادر شده چندین روز مانع برگشت کالا می شود.
مدیرکل گمرکات استان کردستان نیز در این نشست گفت: وظیفه ایجاد زیرساخت ها در مرز با پایانه ها است و دستگاه ها به پایانه ها کمک کنند تا با تملک زمین بتواند زیرساخت های لازم را ایجاد کند.
بختیار رحمانی پور افزود: گمرک نمی تواند از اعتبارات استانی صرف ایجاد زیرساخت ها در مرز کند.
وی اظهار کرد: طبق قوانین و دستورالعمل ها مدیریت واحد مرز با گمرک است و این مدیریت نیزا به زیرساخت لازم هم دارد.
وی بیشترین حجم کالاهای برگشتی را مربوط به کالاهای ترانزیتی دانست که صاحبان آن تجار ایرانی نیستند.
رحمانی پور از این تجار خواست پیش از صدور کالا مسائل و مشکلات را حل و طرف عراقی را راضی کنند.
نائب رئیس دوم اتاق بازارگانی، صنایع و معادن سنندج نیز نداشتن اختیارات لازم از سوی گمرک، ناکافی بودن لاین های تجاری، وضعیت بهداشتی نامناسب، نبود تجهیزات آتش نشانی و اورژانس، نبود آزمایشگاه مناسب و ضرورت اختصاص نیروی مورد نیاز گمرک را برخی از مشکلات مرز باشماق بیان کرد.
محمد هلاکو در مورد مرز سیران بند بانه نیز گفت: جاده دسترسی مناسبی از بانه به پایانه مرزی وجود ندارد.
وی که ریاست اتحادیه صادرکنندگان مرز باشماق را نیز برعهده دارد، افزود: کافی نبودن خدمات مخابراتی در پایانه دیب زنی و پروسه طولانی شدن ترخیص کالا را از دیگر مشکلات این مرز بیان کرد.
استان کردستان دارای 2 مرز رسمی باشماق مریوان و سیران بند بانه است.
مرز رسمی باشماق در فاصله 17 کیلومتری غرب شهر مریوان واقع شده که از سال 1369 فعالیت اقتصادی از طریق آن با کردستان عراق شروع شده است. این مبادلات به دلایل قومی و ویژگی های خاص منطقه روز به روز تقویت شده و توانسته است به عنوان اولین بازارچه مرزی کشور با کشور عراق بستر مناسبی را برای فعالیت اقتصادی فراهم می کند.
مرز سیرانبند بانه دومین مرز استان کردستان است که سابقه تاریخی به لحاظ صادرات و واردات دارد. تجارت در این مرز ابتدا به صورت چمدانی بود که هم اکنون به صورت انبوه به اقلیم کردستان صادر می شود.
سامانه جامع گمرکی در مهر امسال در این مرز راه اندازی شده و هم اکنون صادر کنندگان می توانند امورات گمرکی خود را به صورت الکترونیکی و آنلاین در تمام ساعات شبانه روز بدون مراجعه به گمرک انجام دهند.
6108/ 3020
**خبرنگار: امید بهمنی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.