دانش زندی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون بارش برف در محورهای ارتباطی دیواندره - سقز و بانه - سقز گزارش شده است، اظهار داشت: تردد در برخی نقاط این مسیرها فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است.

وی اضافه کرد: با توجه به شدت بارش برف و وزش باد احتمال بروز کولاک در بسیاری از مسیرها از جمله محورهای منتهی به شهرستان‌های بانه، سقز، بیجار و قروه در روز جاری دور از احتمال نیست بنابراین توصیه می کنیم مردم از انجام سفرهای غیر ضرور خودداری کنند.

زندی تاکید کرد: سامانه ۱۴۱ اعلام وضعیت جاده‌ها در هر ۲ ساعت یکبار به روز رسانی می شود و مسافران می‌توانند به منظور مدیریت سفر خود از این سامانه اطلاعات لازم را کسب و سپس اقدام به انجام سفر در مسیرهای ارتباطی برون شهری کنند.

طبق پایش نقشه‌های هواشناسی آسمان کردستان از پنجشنبه گذشته بمدت پنج روز تحت تاثیر سامانه بارشی با احتمال ریزش برف، وزش باد شدید، بروز کولاک و سرما خواهد بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان پیشتر گفته بود براساس تحلیل نقشه‌های پیش‌یابی و خروجی مدل‌های عددی، از اواخر وقت پنجشنبه ۱۷ بهمن تا دوشنبه ۲۱ این ماه یک سامانه بارشی فعال آسمان استان را فرا می‌گیرد.

علی پناهی افزود: این سامانه سبب بارش برف و باران (از روز شنبه عمدتا برف)، وزش شدید باد، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، مه و کاهش دمای هوا می‌شود و فعالیت آن در نیمه غربی شامل بانه، مریوان، سروآباد، منطقه اورامان، سقز و منطقه سرشیو از شدت بیشتری برخوردار باشد.

وی اظهار داشت: مقدار بارش‌ها بارش باران و آب حاصل از برف در نیمه غربی بطور متوسط ۴۰ تا ۷۰ میلی متر و در سایر نقاط نیز ۱۰ تا ۲۰ میلی متر پیش بینی می شود.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی کردستان یادآور شد: بارش برف و باران، وزش شدید باد حداکثر ۹۰ کیلومتر در ساعت، کولاک برف، مه و کاهش دید از مخاطره‌های این سامانه بارشی در استان است که اثراتی همچون لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید در اثر کولاک و برف و مه، اختلال در تردد جاده و افزایش مصرف حامل های انرژی را در پی خواهد داشت.

‌طرح زمستانی راهداری همه ساله از ۱۵ آبان در سراسر کشور شروع می‌شود اما در کردستان به علت برفگیر بودن و داشتن گردنه‌های متعدد این طرح به صورت غیر رسمی زودتر از موعد آغاز می‌شود در این طرح،  ۴۷۵ راهدار کردستان به صورت ۲۴ ساعته در خدمت مسافران هستند.

راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در راه روستایی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اوایل پاییز شروع می شود.

همچنین جاده‌های بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده‌های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.