انتخابات یک فرایند تصمیم‌گیری رسمی است که براساس آن مردم یا بخشی از آنان که دارای حق رای هستند برای اداره امور عمومی خود شخص یا اشخاصی را برای مقامی رسمی به مدت معلوم انتخاب می‌کنند.

اکنون در بسیاری از کشورهای جهان طبق قانون اساسی‌شان، انتخابات در سطوح مختلف برگزار می‌شود که در جمهوری اسلامی ایران هم این فرایند بعد از انقلاب به وجود آمد تا مردم در سرنوشت خود مشارکت کرده و ایفای نقش کنند.

طبق قانون اساسی، رییس قوه مجریه، نمایندگان مجلس، اعضای مجلس خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا توسط مردم انتخاب می‌شوند که نشان از دخالت مردم در انتخاب مسوولان سطوح مختلف مدیریتی کشورمان دارد.

در نظام جمهوری اسلامی ایران مجلس بارزترین مظهر اعمال حاکمیت ملی و قدرت در ساختار قانونگذاری است، به گونه‌ای که هر نوع ارزیابی از نظام، شامل ارزیابی از کارکرد مجلس نیز می‌شود و برعکس هر نوع ارزیابی از مجلس به نوعی ارزیابی نظام است.

واقعیت این است که مجلس شورای اسلامی در ساختار قدرت نظام ایران، نقش بی‌بدیل دارد و سرنوشت مسایل کشور در گرو کیفیت کارکرد این نهاد است که این مهم نشان دهنده اهمیت انتخابات مجلس و شرکت گسترده مردم در این عرصه است.

احزاب در دهه‌های اخیر تاثیرات فراوانی را در نحوه شکل گیری نظام‌های انتخاباتی از خود برجای گذاشته‌ و مبنایی برای تقسیم نظام‌های انتخاباتی به اکثریتی و تناسبی شده‌اند بر همین اساس خبرگزاری ایرنا مرکز سنندج، اقدام به برگزاری میزگردی با حضور چند نفر از نمایندگان احزاب سیاسی در کردستان کرد تا نقش جریان‌های سیاسی را در جلب مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دوم اسفند امسال بررسی کند.

عنوان: عباس حسین پناهی دبیر جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی در کردستان

حضور گسترده مردم در انتخابات پشتوانه‌ای برای نظام است

دبیر جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی کردستان در این میزگرد اظهار داشت: امروز تمام دنیا به عظمت و اقتدار نظام اسلامی پی برده‌اند و شهادت سردار سلیمانی و شرکت گسترده مردم در تشییع پیکر مطهرش نشان از انقلابی بودن و پشتیبانی ملت از نظام اسلامی دارد.

عباس حسین‌پناهی تاکید کرد: مردم نظام را دوست دارند و قدرشناس انسان‌های مخلص و کسانی هستند که امنیت کشور را ایجاد کرده‌اند که این مهم به خوبی در مناسبت‌های مختلف به نمایش گذاشته شده است.

وی حضور گسترده مردم در انتخابات را پشتوانه بسیار مهمی برای نظام اسلامی و مایه اقتدار کشور دانست و اضافه کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات آنقدر مهم است که رهبر معظم انقلاب آن را بیمه کردن نظام اسلامی دانسته‌اند.

دبیر جمنای کردستان با بیان اینکه مردم غیرتمند ایران بویژه کردستان، نظام را دوست دارند و حضورشان در انتخابات مجلس حداکثری خواهد بود، یادآور شد: مردم در کنار نارضایتی از عملکرد برخی مدیران، بصیرت خود را به نمایش می‌گذارند و با مشارکت پرشور خود در انتخابات، توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب خواهند کرد.

حسین‌پناهی به ترفندهای شیطانی دشمنان برای تحریم و تضعیف نظام اشاره کرد و افزود: امروز ناکارآمدی برخی مدیران وجود دارد اما تلاش و زحمات تعداد زیادی از دستگاه‌ها و مسوولان نیز باعث حضور گسترده مردم در ماراتن انتخابات می‌شود، پس باید قدردان مدیرانی بود که زمینه مشارکت را بیشتر می‌کنند.

وی بر لزوم انعکاس خدمات نظام در بخش‌های مختلف تاکید کرد و گفت: هر چه برکات و دستاوردهای نظام را بهتر منعکس کنیم امید را در جامعه افزایش یافته و زمینه برای انتخاباتی موفق و پرشور بهتر فراهم خواهد شد.

دبیر جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی کردستان اظهار داشت: امروز در دورترین روستاهای استان امکانات و زیرساخت‌ها وجود دارد که از برکات نطام و موفقیت دولت‌ها است، بنابراین باید با تمام توان خدمت بی‌منت به مردم داشته باشیم و ملت نیز به طور قطع قدردان این خدمات هستند.

عنوان: عباس احمدی عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کردستان

مردم ایران قبل از انقلاب نقشی در سرنوشت کشور نداشتند

عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کردستان هم به تفاوت معنادار ایران قبل و بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: مردم کشورمان در زمان طاغوت متوجه شدند که نقشی در سرنوشت خود ندارند به همین خاطر احساس ناامیدی کرده و انقلاب اسلامی را به عنوان نظام سیاسی جدید برگزیدند.

عباس احمدی با بیان اینکه مشارکت مردم در انتخابات مختلف همیشه بالا بوده است، اضافه کرد: در نظام اسلامی، مجلس در راس امور قرار دارد و در ادوار مختلف بویژه‌ دوره‌های ابتدایی تشکیل مجلس شورای اسلامی، شاهد حضور نمایندگانی توانمند و دلسوز در خانه ملت بودیم.

وی با اشاره به اینکه در برخی دوره‌های مجلس، انتظارات مردم برآورده نشد و وکلای ملت جنب و جوش لازم را نداشتند، یادآور شد: تعدادی از نمایندگان مجلس در ادوار گذشته، در چارچوب قانون رابط توانمندی بین مردم و حاکمیت بودند اما در برخی دوره‌ها نیز این اتفاق نیفتاد.

شرکت نکردن در انتخابات با هر بهانه‌ای خیانت به کشور است

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان نیز با بیان اینکه مشارکت گسترده در انتخابات ضروی است، افزود: اگر کسی به هر بهانه‌های سکوت کند و در انتخابات شرکت نکند یا مردم را به رای ندادن تشویق کند به کشور خیانت کرده است.

منصور نصرتی شعار، از اقشار مختلف مردم خواست حضوری پرشور در انتخابات داشته باشند و گفت: برای پیروزی انقلاب هزینه زیاد و هزاران شهید دادیم، پس نباید نسبت به انتخابات بی‌تفاوت بود.

وی با بیان اینکه انتخابات برای همه نظام‌های سیاسی مثل پایش سلامت بدن انسان است، یادآور شد: اگر مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد نشانه سلامتی نظام است در غیر این صورت ویروس‌هایی نفود کرده و باید اصلاح و بازسازی شود.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان تاکید کرد: دلسوزان کشور از هر قشری باید برای افزایش مشارکت در انتخابات تمام تلاش خود را به بکار گیرند و رسانه‌ها نیز در این میان نقشی تعیین کننده دارند که باید دین خود را در این عرصه ادا کنند.

نصرتی شعار مشارکت بالا در انتخابات را موجب تضمین امنیت ملی و نظام دانست و یادآور شد: انتخابات سرنوشت‌ساز است اما برخی از نخبگان به آن و نسبت به انتخاب افراد اصلح بی‌توجه هستند.

وی بر لزوم تلاش هرچه بیشتر رسانه برای ترغیب مردم در راستای شرکت پرشور در انتخاب تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی و با توجه به توطئه‌های دشمنان، شرکت بالا در انتخابات تضمین کننده امنیت کشور و تسهیل‌کننده خدمات بهتر به مردم است.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان با بیان اینکه مهمترین دشمن داخلی بیکاری جوانان و تورم است، اضافه کرد: تلاش هرچه بیشتر در راستای رفع مشکلات اقتصادی به افزایش مشارکت در انتخابات نیز کمک می‌کند.

نصرتی‌ شعار، اعتراض برخی نامزدها در زیرسوال بردن شورای نگهبان در بحث رد صلاحیت‌ها را اغلب غیرمنصفانه دانست و افزود: شورای نگهبان کار خود را به درستی انجام می‌دهد و اگر امکان تایید صلاحیت نامزدها باشد بطور قطع این نهاد تلاش خود را برای افزایش تعداد تایید شده‌ها به کار می‌برد.

عنوان: محی الدین مرادی بیر حزب مردم سالاری کردستان

تحریم انتخابات، کار مخالفان نظام و کشور است

دبیر حزب مردم سالاری کردستان نیز اظهار داشت: کسانی که از تحریم انتخابات صحبت می‌کنند، اپوزسیون و مخالفان نظام و کشور هستند و قصد هدف قرار دادن مشروعیت نطام را دارند.

محی‌الدین مرادی تاکید کرد: اگر می خواهیم بحث رفراندوم را احیا کنیم مشارکت حداکثری مردم پای صندوق‌ها و با تمام طیف و تفکرها نیاز است.

وی با بیان اینکه بزرگترین رفراندوم برای نظام، مشارکت بالای سیاسی مردم در انتخابات گوناگون است، افزود: این مشارکت باید همه جانبه و آزادانه باشد چرا که تاثیر زیادی در بالا بردن مشروعیت قانونی نظام خواهد داشت.

دبیر حزب مردم سالاری کردستان با بیان اینکه در شرایطی قرار داریم که فضای داخلی و خارجی مشکلاتی برای اقتصاد کشور و سیاست حارجی به وجود آورده است، گفت: حکومت اسلامی حکومتی مردمی است و هر چهار سال یک بار مشروعیت نظام با برگزاری انتخابات تمدید می‌شود.

مرادی به تلاش دشمنان برای تحت فشار قرار دادن و ایجاد زمینه براندازی نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: نظام سلطه می‌داند که زمینه براندازی از طریق حمله نظامی قابل انجام نیست، بنابراین به دنبال ایجاد فضای ناامیدی در میان مردم هستند.

وی اضافه کرد: در صورتی که فضای ناامیدی در جامعه به وجود آید بطور قطع زمینه برای ضعف نظام فراهم خواهد شد و گروه‌های معاند فرصت یارگیری و جذب افراد پیدا می‌کنند پس باید با مشارکت گسترده در انتخابات این توطئه‌ها را خنثی کرد.

دبیر حزب مردم سالاری کردستان یادآور شد: اگر فضای داخلی همسو با فضای بین المللی نباشد و مردم مشارکت بیشتری داشته باشند، به طور قطع فضای دلسردی برای ضدانقلاب و مخالفان نظام بیشتر می‌شود.

مرادی با بیان اینکه انتخابات مجلس با ریاست جمهوری تفاوت دارد، اظهار داشت: یک نوع فضای عشیره‌ای بر انتخابات مجلس بویژه در کردستان حاکم است که باید از بین برود و بینش سیاسی مردم ارتقا یابد تا انتخاب بهتری انجام شود.

اکنون زمان وفاق ملی است

حسین‌پناهی نقش احزاب را در دعوت مردم به انتخابات مهم دانست و یادآور شد: شورای معتمدان و خیرخواهان انقلابی کردستان شامل ۱۶ حزب شناسنامه‌دار و ۱۱ نفر معتمد تشکیل دادیم و تلاش کردیم در کنار معتمدان با بصیرت افزایی، مردم را به حضور حداکثری در انتخابات دعوت کنیم.

وی بر زمینه‌سازی برای مشارکت گسترده در انتخابات پیش رو و تلاش در راستای اجرای گام دوم انقلاب تاکید کرد و افزود: امسال سال حساسی است و با توجه به افزایش تعداد کاندیداها و بصیرت‌افزایی مردم، انتخابات مجلس باشکوه‌تر از گذشته برگزار خواهد شد.

دبیر جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی کردستان بصیرت مردم را موجب ناامیدی دشمنان و ناکانی ترفندهایشان دانست و اضافه کرد: اکنون زمان وفاق ملی و روز همدلی و وحدت است، همچنانکه به واسطه وجود امنیت در داخل و مرزهای کشورمان، ایران اسلامی گلستانی در میان آتش است.

حسین‌پناهی اظهار داشت: باید قدر شناس هیات‌های اجرایی و نظارت انتخابات باشیم و اگر کسانی تایید صلاحیت نشده‌اند، امکان پیگیری دارند یا اینکه می‌توانند در مسندهای دیگر به مردم خدمت کنند، پس گاهی اوقات اگر شرایط بر وفق مراد نیست نباید معترض بود و کار ارزشمند دستگاه‌های نظارتی از جمله شورای نگهبان را زیر سوال برد.

وی تاکید کرد: اعضای شورای نگهبان و هیات‌های نظارت عادل و متعهد هستند و در صورت امکان تلاش می‌کنند افراد بیشتری تایید صلاحیت شوند اما گاهی اوقات قانون اجازه چنین کاری را نمی‌دهد و مستندات خاصی برای رد صلاحیت وجود دارد.

بیگانگان را ناامید کنیم

عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کردستان یکی از پایه‌های دموکراسی را وجود احزاب دانست و اظهار داشت: هر چند احزاب قوی در کشور شکل نگرفته‌اند ولی اگر به تفکرات جریان‌های سیاسی قانونمند توجه شده و افراد علاقمند به احزاب تایید صلاحیت شوند رابط خوبی بین حاکمیت و مردم خواهند شد.

احمدی حضور تفکرات مختلف در چارچوب قانون اساسی را زمینه‌ساز حضور پررنگ مردم در انتخابات دانست و اضافه کرد: اگر شورای نگهبان به این مهم توجه نکند، مشارکت پایین مردم آسیب زا خواهد بود لذا باید با مشارکت دادن داوطلبان با افکار مختلف، بیگانگان را از دخالت در سرنوشت خود ناامید کنیم.

وی پاک بودن و عدم‌ خیانت در حق مردم را خصوصیت اصلی یک‌ نماینده خوب اعلام کرد و گفت: نماینده باید بتواند از محرومیت مردم دفاع کرده و برای رفع مشکلات اقتصادی تمام تلاش خود را به کار گیرد.

عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کردستان با بیان اینکه نماینده باید بینش سیاسی داشته باشد، یادآور شد: باید با مردم صادق باشیم تا آنان ما را باور داشته باشند چرا که رمز موفقیت نمایندگان مجلس اعتماد ملت به آنان است.

احمدی تاکید کرد: نماینده‌ای می‌تواند مشکلات اقتصادی را حل کند که بینش سیاسی داشته باشد و بداند ما در سیاست خارجی نیاز به تنش زدایی داریم چرا که برخی نمایندگان نفعشان در تنش زایی خارجی است.

وی به وجود ۵۳ کشور اسلامی در جهان اشاره کرد و افزود: از این فرصت و ظرفیت به خوبی بهره‌برداری نمی‌شود در حالیکه اگر رابطه خوبی با کشورهای اسلامی از ابعاد مختلف داشته باشیم، می‌توانیم بسیاری از مشکلات مربوط به تحریم‌ها را رفع کنیم.

عنوان: منصور نصرتی شعار دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان

نقش احزاب در انتخابات پررنگ‌تر شود

نصرتی شعار با بیان اینکه در دنیای امروز یکی از ستون‌های دموکراسی وجود احزاب است، افزود: نقش احزاب در انتخابات باید پررنگ‌تر شود(که در ایران این اتفاق نیفتاده است)، چرا که این مهم نشان دهنده حاکمیت بالای دموکراسی است.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات مردم نسبت به احزاب کم است، یادآور شد: باید به درجه‌ای برسیم که احزاب کاندیدا معرفی کنند تا افراد اصلح انتخاب شوند زیرا در این صورت مردم در مقابل انتخاب نماینده و عملکردشان احزاب را بازخواست خواهند کرد.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان خواستار تلاش رسانه برای پررنگ کردن نقش احزاب در انتخابات شد و گفت: خود احزاب باید همیشه فعال باشند و فعالیتشان را تنها مختص به زمان انتخابات نکنند.

نصرتی‌شعار اضافه کرد: احزاب باید در حل و فصل مشکلات مردم دخالت کرده و نظام، دولت، قوه مقننه و قضاییه نیز باید از حزب‌گرایی در جامعه حمایت کنند.

وی به تشکیل خانه احزاب در کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: اکنون ۳۷ حزب مجوزدار در این خانه فعالیت دارند که نقش مهمی در افزایش مشارکت‌های مدنی و سیاسی دارند.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان افزود: اگر احزاب در قالب سه جناح فعلی در انتخابات شرکت کنند، شور و شوق حاصل از رقابت و مشارکت مردم در انتخابات افزایش می‌یابد.

کمک گرفتن از معتمدان برای انتخاب افراد اصلح

دبیر حزب مردم سالاری کردستان عملکرد احزاب در کشور و از جمله این استان را ضعیف دانست و اضافه کرد: هنوز نظام‌های حزبی در ذهن مردم شکل نگرفته اند در حالیکه احزاب دارای خرد جمعی بوده و نقشی بسیار مهم در انتخابات می‌توانند ایفا کنند.

مرادی با بیان اینکه نیاز است حاکمیت اجازه دخالت به احزاب برای معرفی کاندیدا و تایید آنان بدهد، افزود: می‌توان افرادی را در قالب احزاب تربیت کرد تا افرادی توانمند و مورد تایید وارد مجلس شورای اسلامی شوند.

وی راه انتخاب افراد اصلح در شرایط کنونی را کمک گرفتن از معتمدان دانست و یادآور شد: افراد قابل اعتماد و نامدار در صورتیکه صلاحیت کاندیدایی را تایید کنند، مشارکت مردم نیز در انتخابات افزایش می‌یابد.

مرادی تاکید کرد: اگر احزاب به جای شورای نگهبان تعیین کنند که چه کسانی برای نمایندگی توانایی دارند، جایگاه‌شان بیشتر روشن می‌شد و شورای نگهبان نیز فقط در صلاحیت عمومی کاندیداها دخالت می‌کرد.

دبیر حزب مردم سالاری کردستان اظهار داشت: در شرایط کنونی که نقش احزاب کمرنگ است و انتخابات سنتی برگزار می‌شود معتمدان باید افراد اصلح را تایید کنند تا کار برای انتخاب مردم نیز آسان شود.

رسانه ها مردم را دعوت کنند

دبیر جمعیت نیروهای انقلاب اسلامی کردستان خواستار تلاش رسانه‌ها از جمله صدا و سیما برای پررنگ کردن نقش احزاب در جهت دعوت مردم به شرکت در انتخابات شد و اضافه کرد: در کردستان از لحاظ فرهنگی کار و نقش احزاب باید پررنگ تر شود تا زمینه توسعه سیاسی در جامعه افزایش یابد.

حسین‌پناهی یادآور شد: مردمی و انقلابی بودن، دشمن ستیزی، امانتداری، کلی‌نگری، دلسوزی و صداقت، پاک دست، وفادار و خیرخواه مردم بودن از جمله معیارها برای انتخاب نماینده اصلح است.

وی پیشنهاد داد مدیران کل ادارات برای آگاهی از مشکلات مردم و رفع آن در محلات حاشیه شهرها حضور یابند و افزود: این کار تاثیر زیادی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات آینده نیز خواهد داشت.

تایید صلاحیت‌ها منجر به شرکت گسترده در انتخابات شود

عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کردستان بر لزوم سعه صدر شورای نگهبان در بحث بررسی تایید صلاحیت کاندیداهای مجلس تاکید کرد و افزود: این نهاد نظارتی باید بازتر عمل کرده و نیروهایی از طیف‌ها و سلایق گوناگون به عنوان داوطلب تایید صلاحیت شوند تا زمینه برای مشارکت بالای مردم در انتخابات فراهم شود.

احمدی از رد صلاحیت افراد توانمند و متعهد توسط شورای نگهبان انتقاد کرد و گفت: هر چه طیف‌های حاضر در مجلس متنوع تر باشند، خانه ملت زنده‌تر بوده و نمایندگان با قدرت بیشتری می‌توانند از حقوق مردم دفاع کنند پس انتظار است شورای نگهبان در زمینه تایید صلاحیت‌ها با دید بازتری عمل کند.

وی با بیان اینکه با چالش‌ها و مشکلات داخلی و خارجی زیادی مواجه هستیم، یادآور شد: تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را از لحاظ اقتصادی برای مردم ایجاد کرده و سرمایه اجتماعی در طول سه سال گذشته افت کرده بنابراین باید با اتحاد و انسجام برای عبور از مشکلات کنونی در انتخابات مشارکت کرد.

عضو هیات رییسه شورای اصلاح طلبان کردستان اظهار داشت: برای موفقیت و عبور از مشکلات باید ساز و کاری مناسب برای مجلس و انتخابات آینده در نظر بگیریم تا بستر لازم برای حضور نامزدها با تفکرات مختلف در چارچوب قانون اساسی فراهم شود که این اتفاق نیفتاده است.

احمدی راه حل مشکلات کنونی و فراهم شدن زمینه مشارکت بالا در انتخابات را مستلزم آشتی ملی دانست و گفت: در گذشته هر زمان تفکرات مختلف و مردم در صحنه بوده‌اند، تهدیدهای خارجی و مشکلات داخلی تبدیل به فرصت شده است.

هزینه‌های بالای تبلیغ، مانع نامزد شدن افراد توانمند شده است

نصرتی‌شعار بالا بودن هزینه‌های تبلیغ انتخابات را مانعی برای نامزد شدن افراد توانمند و دلسوز دانست و اضافه کرد: پیشتر و تا زمان مجلس پنجم هزینه تبلیغات پایین و ساده بود اما اکنون هزینه‌ها بالا رفته و اغلب جرات کاندیدا شدن ندارند ضمن اینکه حزبی عمل کردن این هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تجملات و هزینه‌های تبلیغ باید کاهش یابد تا افراد اصلح وارد میدان انتخابات شوند، یادآور شد: حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره از لحاظ وسعت بزرگترین حوزه انتخابیه کشور است که برای تبلیغ هزینه‌بردار بوده و این در کاهش استقبال از کاندیدا شدن افراد موثر است.

دبیر جمعیت اسلامی فرهنگیان کردستان شناخت از شخصیت داوطلبان را در انتخاب افراد اصلح تاثیرگذار دانست و گفت: اصلح کسی است که دارای سابقه کاری، دست و چشم پاک، مسوولیت پذیر، ناطق و شجاع بوده و در دوران مدیریت رضایت مردم را جلب کرده باشد.

نصرتی‌شعار بر لزوم دقت مردم برای انتخاب افراد اصلح تاکید کرد و افزود: ما شورای خیرخواهان استان را تشکیل دادیم تا افرادی قابل اعتماد و توانمند به مردم معرفی شوند که کمکی برای انتخاب فرد اصلح است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های انتخاب فرد اصلح وعده‌ها است، اضافه کرد: برخی نامزدها وعده‌هایی تبلیغاتی می‌دهند که منطقی و عقلانی نیست و مردم نباید فریب چنین وعده‌هایی را بخورند.

خرد جمعی راهی برای افزایش مشارکت است

مرادی به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر حضور برخی کاندیداها از روی ولنگاری اشاره کرد و گفت: انتخاب این افراد از سوی مردم از روی بی‌اطلاعی، موجب ضعیف شدن مجلس و دلسردی خود انتخاب کنندگان خواهد شد.

دبیر حزب مردم سالاری کردستان یادآور شد: با توجه به اینکه کسی اطلاعات مهمی از صلاحیت کاندیدها ندارد، تشخیص اصلح بودن دشوار است، بنابراین حمایت خردهای جمعی از نامزدها راهی برای انتخاب افراد اصلاح است.

مرادی ملاک اصلح بودن افراد طبق فرمایش رهبری را حال فعلی آنان اعلام کرد و گفت: کسی که وفای خود به نظام را نشان داده دلیلی برای رد صلاحیتش وجود ندارد چون ملاک التزام به نظام است.

وی یادآور شد: کسانی که بدون هیچگونه صلاحیت و فاقد سابقه کار سیاسی، تایید صلاحیت شده‌اند، در صورت کسب کرسی نمایندگی، موجب کاهش قدرت مجلس و دلسردی مردم می‌شوند.

احزاب نقطه تلاقی دولت و جامعه هستند

وجود احزاب سیاسی در جامعه یک نیاز ضروری و اساسی تلقی می‌شود، بطوری که هم دولت و هم جامعه نیاز به حزب دارد و علت اینکه جامعه نیاز به حزب دارد این است که امروزه خواسته‌های گروهها و اقشار متفاوت شده است و درکشان از نیازهای طبقاتی افزایش پیدا کرده است و از سویی دولتها هم نیاز به این دارند که با جامعه ارتباط داشته باشند یکی از این ارتباطات حزب است.

 مشارکت‌هایی هم که در قالب حزب صورت می‌گیرد آزادانه‌تر خواهد بود؛ البته صرف وجود حزب کافی نیست و باید موانع حزب برطرف شود آسیب شناسی جدی صورت پذیرد تا به یک نقطه ایده آل رسید.

 مفاهیم  توسعه سیاسی، مشارکت مردم، مشروعیت سیاسی،  قانونمندی، تحمل و مدارا، نظم و ثبات سیاسی مفاهیمی هستند که نقطه تلاقی آنها ظهور احزاب و گروههای سیاسی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.