بهمن مرادنیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه که اکنون مشهود است بسیاری از چهره‌های احزاب و گروه‌های سیاسی مختلف که برای عرصه انتخابات آماده شده بودند تا در صحنه حضور داشته و تنور انتخابات را گرم کنند،  صلاحیت شان مورد تایید قرار نگرفته است.

وی اضافه کرد: این مساله به این معنی است خیلی از سلایق و دیدگاه‌های مختلف که می‌توانستند با قرارگیری در معرض رای مردم به وسیله انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ضمن محک زدن توانایی هایشان در جلب اعتماد عمومی، در دفاع از حقوق نظام اسلامی و ملت ایران نقش موثر خود را ایفا کنند، این کار محروم شده‌اند.

استاندار کردستان یادآور شد: عدم حضور سلایق مختلف در عرصه رقابت باعث می‌شود طیفی از جامعه نسبت به این مساله عکس‌العمل نشان داده و از حضور در انتخابات استقبال نکند به همین دلیل امیدواریم شورای نگهبان که خود دغدغه برگزاری انتخابات پرشور و حداکثری را دارد در فرصت باقی مانده، فضای رقابتی تر و زمینه مشارکت حداکثری احزاب و مردم را در این رویداد مهم ایجاد کند.

مرادنیا با بیان اینکه در استان کردستان همین شرایط بر روند انتخابات حاکم است، افزود: برخی افرادی که در افزایش مشارکت مردم برای انتخاب افراد اصلح به نماینده خود موثر بودند، فرصت حضور برای شان فراهم نشد.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت وقتی امکان حضور همه سلایق و چهره‌هایی که برای بخشی از مردم مهم هستند وجود نداشته باشد طبیعتا نتیجه را در حضور و مشارکت خواهیم دید که این مساله موجب عدم تحقق انتظارات نظام اسلامی از انتخابات پیش رو خواهد شد.

در مجموع ۲۸۱ داوطلب برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان کردستان ثبت‌نام کردند که هیات‌ اجرایی در استان در مجموع ۲۴۶ نفر شامل (۲۲۴ نفر تایید صلاحیت و ۲۲ نفر عدم احراز صلاحیت) را به هیات نظارت بر انتخابات برای بررسی صلاحیت‌ها معرفی شده بودند؛ در این مرحله ۳۵ نفر از ادامه مراحل انصراف داده بود.

هیات نظارت از مجموع ۲۴۶ داوطلب معرفی شده هیات‌ اجرایی صلاحیت ۹۸ نفر از داوطلبان را تایید،  ۱۰۳ نفر را کرد و صلاحیت ۳۷ نفر دیگر نیز احراز نشد؛ در این مرحله نیز هشت نفر از ادامه مراحل انصراف داده بود.

اما هیات نظارت مرکزی شورای نگهبان تعداد تایید صلاحیت شدگان را به ۱۱۵ نفر رساند، به عبارتی در روند بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات استان کردستان هیات اجرایی صلاحیت ۲۲۴ نفر را تایید کرد،  هیات نظارت استان این تعداد را به ۹۸ نفر کاهش داد و هیات مرکزی نظارت نیز در سومین مرحله بررسی، صلاحیت‌های تایید شده را به ۱۱۵ نفر رساند.

تعداد صلاحیت شدگان از سوی شورای مرکزی نظارت در حوزه های انتخابیه این استان شامل ۳۹ نفر در حوزه انتخابیه سنندج، کامیاران و دیواندره، ۱۱ نفر در حوزه انتخابیه بانه و سقز، ۱۷ نفر در حوزه انتخابیه قروه و دهگلان، ۱۷ نفر در مریوان و سروآباد و ۳۱ نفر در بیجار است.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.

شعار امسال انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گام دوم انقلاب، قانونمداری، بی‌طرفی و انسجام ملی است.

شروع به کار رسمی فرایندهای اجرایی انتخابات از تاریخ دهم آذرماه با ابلاغ دستور شروع انتخابات از سوی وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه انتخاباتی آغاز شد و تا ۱۶ آذر فرآیند ثبت نام از داوطلبان ادامه داشت.

اسامی نهایی داوطلبان تایید صلاحیت شده ۲۲ بهمن اعلام می شود و یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین انتخابات میان‌ دوره‌ای دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در برخی حوزه‌ها، دوم اسفندماه امسال همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.