دکتر مسعود خاتمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سومین مرحله از طرح واکسیناسیون دام‌های سنگین (گاو و گوساله) و سبک (گوسفند و بز) علیه بیماری تب برفکی در شهرستان مریوان با موفقیت انجام شد.

وی افزود: شبکه دامپزشکی مریوان با بکارگیری پرسنل توانمند و همکاران بخش خصوصی و نظارت کامل بخش دولتی همه واحدهای اپیدمیولوژیک با اولویت کاری شعاع کانون و مناطق پرخطر بیماری در گاوداری ها، دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی را با اجرای این طرح پوشش داد.

رئیس شبکه دامپزشکی مریوان یادآور شد: اجرای این فاز آخرین مرحله از مایه کوبی دام ها علیه این نوع بیماری در سال جاری بود ضمن اینکه امسال ۲ نوبت دیگر دام‌های منطقه علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی و واکسینه شده بودند.

وی با بیان اینکه عملیات مذکور چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی (برابر عقد قرارداد) به صورت رایگان بود و وجهی از دامداران دریافت نشد، اضافه کرد: واکسیناسیون دام ها علیه بیماری تب برفکی یک عمل پیشگیرانه و کنترلی است که از اشاعه بیماری در منطقه و خسارت‌های مالی به دامداران جلوگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است،  کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از ابتلای دام به این بیماری است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها داشته چون تب برفکی یک بیماری عفونی و بشدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می‌شود که سالانه ۲۵ هزار تُن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تُن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تُن شیرخام تولید می‌کند در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تُن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تُن گوشت قرمز است.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بره، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار نیز بطور مستقیم در امر پرورش دام این استان مشغول بکار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.