خالد جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اقدامات عملیاتی صورت گرفته در راستای اجرای طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز در سال جاری با اضافه شدن یک هزار و ۴۱۰ تن گوشت قرمز به تولیدات قبلی شغل ۲ هزار و ۳۲ نفر تثبیت و برای ۲۷۶ نفر نیز شغل جدید ایجاد شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون صادرات دام زنده یا گوشت قرمز به استان های دیگر کشور امکانپذیر است، افزود: با توجه به ممنوعیت صادرات دام زنده و گوشت به سایر کشورها از هفتم خرداد سال گذشته تاکنون هیچ صادراتی انجام نشده و برای جلوگیری از قاچاق دام، طرح هویت گذاری دام در این استان در حال اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: با توجه به کاهش قیمت گوشت قرمز در حال حاضر درخواست صادرات محدود حداقل برای پرواربندی‌های موجود در استان در قالب ۶ هزار راس گوساله پروار آماده کشتار به وزارتخانه‌های مرتبط داده شده که موافقت با آن نیاز به تصمیم گیری در سطح ملی دارد.

جعفری یادآور شد: با توجه به پتانسیل استان کردستان در زمینه دامپروری و صادرات علوفه مازاد و بره پایه پروار به سایر استان‌های کشور، شرایط برای توسعه دامپروری در این استان بیش از گذشته امکانپذیر است.

وی گفت: طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز استان با ۹ پروژه توسعه‌ای، اصلاح نژادی و ایجادی در سومین نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان مصوب شد و در آذر ماه سال ۱۳۹۷ در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز به تصویب رسید.

جعفری تاکید کرد: کردستان با تولید ۲۸ هزار تُن گوشت قرمز هم اکنون در رتبه ۱۲ کشوری قرار دارد و انتظار می‌رود با اجرای طرح پیشران، تولید این محصول در استان تا سال ۱۴۰۲ شمسی به ۴۰ هزار تُن برسد.

وی افزود: در کشور میزان سرانه تولید و مصرف گوشت قرمز به ترتیب ۱۰ و ۱۲ کیلوگرم است و برای جبران سرانه مصرف نیازمند تامین گوشت قرمز از طریق واردات است در حالیکه سرانه تولید و مصرف گوشت قرمز در استان کردستان به ترتیب ۱۷ و ۱۱ کیلوگرم است.

کردستان دارای سه میلیون واحد دامی است که حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس آن گوسفند و بز، ۲۳۰ هزار راس بز و بزغاله، ۲۳۰ هزار راس گاو و گوساله و ۱۲ هزار و ۳۰۰ راس تک سمیان است.

حدود ۶۰ هزار بهره بردار بطور مستقیم در امر پرورش دام مشغول بکار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.