رضا اردکانیان روز سه شنبه در آیین بهره‌بهرداری از تصفیه خانه فاضلاب بیجار اظهار داشت: طرح های در دست اجرا در کردستان به طور متوسط از ۶۳ درصد پیشرفت برخوردار هستند که نسبت به مینگین کشوری وصعیت بهتری دارند و تلاش داریم با تنوع بخشی به منابع مالی، بخش قابل توحهی این طرح ها را تا پایان دولت دوازدهم به بهره برداری برسانیم.

وزیر نیرو با بیان اینک امروز کار جمع‌آوری و تصفیه فاصلاب و استفاده مجدد از آن، از شاخص های بهداشت عمومی بسیاری از کشورهای توسعه یافته و از جلوه‌های توسعه یافتگی است، اضافه کرد: در سال ۵۷، فقط در چهار نقطه کشور تصفیه خانه فاضلاب وجود داشت که آن هم تنها بخشی از شهرها را زیر پوشش قرار می‌داد اما اکنون با افتتاح طرح‌های امروز تعداد این تصفیه‌خانه ها در کشور به ۲۳۲ مورد رسیده است.

اردکانیان با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب فقط ۸، ۵ درصد جمعیت شهری تحت پوشش خدمات فاضلاب بودند، یادآور شد: این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید به ۳۹ درصد افزایش یافت و در طول ۶ سال گدشته ۶۴ تصفیه خانه فاصلاب جدید به بهره بردادی رسیده است.

وزیر نیرو تاکید کرد: امروز شرکت‌های بی شماری در این صنعت فعال هستند و سرمایه‌گذاران تمایل زیادی به احداث تصفیه‌خانه‌های فاصلاب دارند، چرا که یکی از مطمئن‌ترین منابع برای بخش صنعت، فاضلاب تصفیه شده است.

اردکانیان گفت: در قالب طرح پویش هر هفته الف - ب ط ایران تا پایان امسال ۲۲۷ طرح‌ با ۳۳ هزار میلیارد تومان در بخش‌های آبرسانی، تصفیه خانه آب و فاضلاب و نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور به بهره‌برداری می رسد.

وی به مشکلات تخصیص اب مورد نیاز بخش کشاورزی استان کردستان نیز اشاره کرد و افزود: این مسایل به طور جدی پیگیری می شود و با رعایت ضوابط مقررات و اتکا به مطالعات بازنگری شده، رفع خواهد شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای تامین آب ۶۶ هزار هکتار اراضی جدید در کردستان در دستور کار قرار دارد، اظهار داشت: بحث حقآبه بیجار از سد تلوار دنبال می‌شود و مطمئن باشید تمام تلاش ما افزایش سطح رضایتمندی مردم است.

به گزارش ایرنا، وزیر نیرو همراه با مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور صبح سه‌شنبه به صورت زمینی از طریق زنجان وارد بیجار شد و در اولین مرحله از سفر یک روزه خود به استان کردستان، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند را در قالب طرح «هر هفته - الف - ب - ایران»  با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد ریال افتتاح کرد.
مدیرعامل شرکت آبفای شهری کردستان در آیین بهره‌برداری از این طرح اظهار داشت: این تصفیه‌خانه شامل شبکه جمع‌آوری، خطوط انتقال و تصفیه‌خانه با سیستم هوادهی گسترده با حذف نیتروژن به بهره‌برداری رسید.  
محمدحسین محمدی اضافه کرد: این تصفیه‌خانه ظرفیت تصفیه ۹ هزار و ۷۶۰ مترمکعب فاضلاب در شبانه روز را دارد و برای احداث آن ۲۰۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه ۵۰ هزار نفر معادل ۹۵ درصد جمعیت شهر بیجار زیر پوشش خدمات این شرکت قرار دارند، یادآور شد: این طرح در افق ۱۴۰۰ جمعیت ۶۱ هزار نفری شهر بیجار را تحت پوشش قرار می‌دهد.
مدیرعامل آبفای شهری کردستان افزود: حدود ۹۶ درصد جمعیت این استان در ۱۱ شهر از طرح تاسیسات فاضلاب با ظرفیت ۲۲۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برخوردار هستند و ۲۰۰ میلیارد تومان در این رابطه هزینه شده است.  
محمدی تاکید کرد: با افتتاح ۲ تصفیه‌خانه بیحار و حسن آباد یاسوکند، میزان بهره‌مندی از تصفیه فاضلاب از ۶۹ درصد جمعیت کنونی به ۷۷ درصد افزایش می‌یابد که بالاترین درصد در سطح کشور و ۲، ۵ برابر میانگین کشوری است ضمن اینکه تا پایان امسال ۲ تصفیه‌خانه فاصلاب دیگر نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

در جریان سفر یک روزه اردکانیان وزیر نیرو، بخش دوم سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قوچم دهگلان و تامین آب چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی دیم این مسیر نیز به بهره‌برداری می‌رسد.
بهره‌برداری از پنج مجتمع آبرسانی روستایی، نشست خبری با اصحاب رسانه و حضور در شرکت آب و فاضلاب شهری سنندج برای دیدار با مردم و اطلاع از چگونگی خدمات این شرکت به مراجعان از دیگر برنامه‌های اردکانیان در سفر به کردستان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.