سعدالله رحیمی خواه روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه حمامهای مرزبانی و خدری قدیمیترین بناهای تاریخی بانه است، اظهار داشت: برابر توافق انجام شده با مالکین مشاعی حمام تاریخی و قدیمی مرزبانی قبل از آغاز فصل بارندگی شرایط لازم برای عملیات مرمت و بازسازی این بنای ارشمند فراهم میشود.

وی ضمن تقدیر از انجمن های مردمی و حامیان حفظ آثار تاریخی و فرهنگی شهرستان افزود: حمام مرزبانی بانه یکی از بناهای تاریخی است که در سال ۸۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد و با همکاری و حمایت حامیان آثار تاریخی تاکنون حفظ شده است.

رحیمی خواه اضافه کرد: با رضایت مالکین این بنای تاریخی برای انجام عملیات مرمت و بازسازی در اختیار اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گرفت تا پس از مرمت و بازسازی مجددا در اختیار مالکین قرار گیرد.

وی یادآور شد: با تامین اعتبارات لازم برای بازسازی این بنای تاریخی، عملیات بازسازی آن انجام میشود ولی با توجه به اینکه در گذشته مالکین برای بازسازی بنا رضایت نداده بودند تاکنون اعتباری برای بازسازی و مرمت این بنای تاریخی اختصاص نیافته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بانه گفت: سال گذشته ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار برای نجات بخشی و حفاظت از بناهای تاریخی اختصاص یافت که با توجه به عدم رضایت مالکین این اعتبارات هزینه نشد ولی امسال با رایزنی های انجام شده رضایت مالکین حمام مرزبانی برای بازسازی جلب شد.

وی تاکید کرد: برابر ماده ۵ قانون حفظ و احیای بناهای تاریخی میراث فرهنگی باید بناهای تاریخی با حفظ بنا بازسازی و در اختیار مالکین قرار دهد و هزینهای بابت مرمت و بازسازی از مالک دریافت نمی شود.

حمام مرزبانی یکی از آثار تاریخی شهر بانه در کنار مسجد شیخ الاسلام و پشت پاساژ رسول پناه واقع است، این اثر تاریخی مربوط به دوره پهلوی اول است که در سال ۱۳۱۶ توسط حاج محمد معمار و استاد محمدامین فتحی از معماران بنام بانه در زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع ساخته شد.
این بنای تاریخی دارای بخش های ورودی بینه، هشتی، سربینه، میاندر، آبریزگاه و خزینه سربازان و مردم عادی، سربینه میاندر، آبریزگاه، خزینه و نظافت خانه افسران و تون، آب انبار سرد، آب انبار گرم، انبار هیزم، آتشخانه و راهرو است.
بام این بنای تاریخی به صورت گنبدی شکل است و بدلیل فرسودگی، بخشی از گنبدهای آن از بین رفته و تنها دیوارهای آن بر جا مانده است.
مرزی بودن بانه و استقرار نیروهای نظامی در این شهر باعث شد حمام مرزبانی در برهه های از زمان به نیروهای نظامی اختصاص یابد که نام این حمام نیز بر گرفته از همین موضوع است.

شهرستان مرزی بانه ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۴۶۹/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.