دبیر جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رونمایی از پوستر جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان برخلاف سال های قبل که در سالن جلسات، دفتر استاندار و یا فرماندار برگزار می شد، با تصمیم مسئولین کشوری، استانی و شهرستانی و نگاه مثبت آنها تصمیم گرفته شد که این مراسم در میان مردم که صاحبان اصلی آن هستند، برگزار شود.

سید فاتح بادپروا افزود: شامگاه پنجشنبه این مراسم با حضور جمع زیادی از شهروندان مریوانی در پارک شانو با اجرای مراسم هه لپه رکی و سخنرانی فاروق حسن پور دبیر اجرایی این جشنواره در خصوص نحوه برگزاری جشنواره و توضیح کلیات آن برگزار شد.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: امسال مهمترین هدف برگزاری این جشنواره بین المللی نگاه گردشگری و توسعه گفتمان فرهنگی است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه مریوان پایتخت تئاتر خیابانی است، تلاش خواهیم کرد در این جشنواره مهمترین ظرفیت ها و استعدادهای بکر، طبیعی و گردشگری شهرستان مریوان را به تمام کشور و اقصی نقاط جهان معرفی کنیم.

به گفته وی، آبادانی و توسعه بیشتر شهرستان مریوان، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، کاهش معضلات و ناهنجاری های اجتماعی از قبیل اعتیاد، آموزش چگونه زیستن و حقوق شهروندی از دیگر اهداف مهم برگزاری این جشنواره بین المللی است.

بادپروا به قدمت ئتاتر خیابانی مریوان اشاره کرد و گفت: تئاتر خیابانی مریوان امسال چهاردهمین دوره بین المللی خود را برگزار می کند و قبلا نیز هشت دوره آن به صورت منطقه ای برگزار شده است.

وی افزود: امسال ۳۸ گروه از سراسر کشور و کشورهای خارجی در چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان از اول شهریور تا پنجم شهریور با هم به رقابت خواهند پرداخت.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: اول شهریور روز اول جشنواره مراسم پذیرش گروه ها و اسکان آنها است و روز دوم مراسم افتتاحیه این جشنواره با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار می شود.

وی به مکان های برگزاری جشنواره تئاتر خیابان مریوان اشاره کرد و گفت: در شهر مریوان پارک شانو، پارک ملت، دریاچه زریوار و میدان امام حسین مشهور به باوه رشی و در خارج از شهر مریوان در روستاهای نی، دره تفی، ینگیجه، برده رشه، کانی دینار و شهرک هجرت نیز ئتاتر خیابانی اجرا می شود.

بادپروا افزود: در صورتی که مسئولان فرهنگی سایر شهرستان های دیگر استان کردستان از برگزاری این جشنواره بین المللی ما را حمایت و تشویق کنند، سعی خواهیم کرد برخی از کارهای جشنواره بین المللی تئاتر مریوان را در شهرستان های دیگر برگزار کنیم.

دبیر چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان تاکید کرد: ساعت های برگزاری تئاتر خیابانی در مکان های یاد شده صبح ها از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و بعدازظهرها نیز از ساعت ۱۶ تا ۲۳ شب خواهد بود.

چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان (تئاتر خیابانی و دیگرگونه‌های اجرایی) در هشت بخش شامل مسابقه ایران، دیگرگونه‌های اجرایی، نمایش‌های آیینی و سنتی، مسابقه تئاتر ملل، تئاتر کودک و نوجوان، مهمان (برگزیده جشنواره‌های سراسری تئاتر خیابانی)، پژوهش و کارگاه‌های آموزشی اول تا پنج شهریور امسال در شهرستان مریوان برگزار می شود.

بخش مسابقه ایران به صورت رقابتی برگزار می‌شود و سقف پذیرش نهایی آثار در آن ۱۶ نمایش است و تنها آثاری شرکت داده می شود که پیشتر در جشنواره ای شرکت داده نشده باشند.

موضوع چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان آزاد است و محورهای مورد تاکید در این رویداد هنری شامل وفاق و انسجام اجتماعی، ترویج نشاط اجتماعی و روحیه امیدواری، موضوعات شهروندی و معضلات شهری، محیط زیست، منابع طبیعی و ثروت‌های ملی (با تأکید بر حفظ جنگل‌ها) است.

ترویج هنر دینی و آموزش مفاهیم ارزشی و شناسایی استعدادها با تأکید بر زندگی و سیره پیامبر گرامی اسلام (ص)، ترویج فرهنگ صلح و دوستی و احترام متقابل بین ملت‌ها و آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از اعتیاد، بیکاری، طلاق و تلاش در پیشگیری از این آسیب‌ها از دیگر محورهای این جشنواره است.

این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان کردستان، اداره کل هنرهای نمایشی، انجمن هنرهای نمایشی ایران، انجمن هنرهای نمایشی کردستان و کانون تئاتر خیابانی برگزار خواهد شد.

شهرستان مریوان با جمعیت بیش از ۱۷۰ هزار نفری در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.