در حالی که برای تولید سیب زمینی ۱۰ تا ۱۲ هزار متر مکعب در هکتار آب مصرف می شود، آب تخصیصی به هر هکتار در این دشت‌ها تنها هفت هزار متر مکعب است این در حالیست که برای تولید هر کیلوگرم سیب زمینی ۲۵۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مورد نیاز است.

یکی از روش‌هایی که در سال‌های اخیر در این دشت‌ها به کار گرفته شده، کشت انتظاری محصول سیب زمینی است، محقق و عضو هیات علمی کارگروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه کردستان می‌گوید: در این شیوه کشت ۳۰ تا ۶۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

فرزاد حسین پناهی افزود: در کشت انتظاری سیب زمینی خاک ورزی و تبخیر آب انجام نمی‌گیرد و عملکرد برداشت سیب زمینی در این روش نسبت به روش سنتی و قدیمی ۱۰ تن بیشتر خواهد بود در روش قدیمی در هر هکتار ۳۲ تن سیب زمینی برداشت می‌شد، اما در این روش برداشت به ۴۲ تن می‌رسد.

وی با بیان اینکه در دشت‌های قروه و دهگلان که به دلیل مصرف زیاد آب دشت‌های ممنوعه نام گرفته اند سالانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می‌شود، مصرف تازه خوری سیب زمینی در این نوع کشت، تنظیم عرضه و تقاضا و نیز ایجاد شغل برای کارگران فصلی را از مزایای دیگر این طرح اعلام کرد.

حسین پناهی با بیان اینکه ایده کشت انتظاری یا کشت پاییزه سیب زمینی، امسال ششمین سالی است که توسط دانشگاه کردستان اجرا می‌شود، اضافه کرد: به دلیل کشت این محصول در فصل پاییز، بخشی از آب مورد نیاز از منابع آب سبز (با بارش باران و برف) تامین و منجر به صرفه جویی ۳۰ تا ۵۰ درصدی  مصرف آب می شود.

عضو هیات علمی گروه زراعت دانشگاه کردستان یادآور شد: به منظور پیاده سازی این ایده در دشت های  قروه و دهگلان جلسه توجیهی برای کشاورزان پیشرو این مناطق برگزار شد و شرایط کشت، مدیریت و برداشت محصول برای آنها تشریح گردید.

وی این برنامه دانشگاه را اقدامی برای مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌های نسل چهارم مبنی بر ارائە خدمات اجتماعی اعلام کرد و آن را اقدامی مفید برای کشاورزان دانست.

حسین پناهی با تاکید بر اینکه این نوع کشت موجب صرفه جویی در مصرف آب خواهد شد، گفت: دانشگاه کردستان پس از دریافت نتیجه قطعی، ایده را به مرحله کاربردی رسانده و اقدام به ترویج این نوع کشت در بین کشاورزان کرده و خوشبختانه کشاورزان نیز به خوبی از کلاس های ترویجی استقبال و تمایل به انجام این نوع کشت دارند.

وی با اشاره به اینکه ایده و طرح اصلی و مالکیت فکری آن متعلق به دانشگاه کردستان است، افزود: این طرح چون از منابع آب سبز استفاده می کند، فشار وارده بر منابع آب های زیرزمینی را نیز کاهش می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان اظهار داشت: سیب زمینی جز محصولات آب‌بر است و با این کار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی خواهد شد در نتیجه کشاورزان با مصرف ۵ تا ۷ هزار متر مکعب آب در هکتار، می‌توانند کشت را به عمل بیاورند.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.