مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌ انجام شده امسال در ۲۳ زیر  حوزه آبخیز در ۱۰ شهرستان، اقدامات مکانیکی، بیومکانیکی، بیولوژیک آبخیزداری، آموزش، ترویج  و اطلاع‌رسانی، حفاظت و حمایت از منابع طبیعی و کاداستر اراضی منابع طبیعی انجام می‌گیرد.

سعدی نقشبندی افزود: پارسال با عنایت رهبر معظم انقلاب از محل صندوق توسعه ملی ۲۰۰ میلیون دلار برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص کشور اختصاص یافت که  سهم کردستان از آن ۱۷۵ میلیارد ریال بود.

وی گفت: این اعتبار در حوزه‌های ننور و نمشیر بانه، آخکند دیواندره، آلمانه سروآباد، دول‌بندی سنندج، هزینه شد که تمامی این حوزه‌ها پایان یافته است در سایر حوزه‌ها با میانگین پیشرفت ۸۵ درصدی در حال انجام است .

رئیس ستاد استانی صندوق توسعه ملی گفت: از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی سال گذشته ۹هزار و ۶۶۰ هکتار مدیریت اصلاح مراتع برنامه ریزی شد که ۱۰۰ درصد اجرا شده است.

وی سهم امسال استان در این زمینه را  هشت هزار و ۵۹۹ هکتار برشمرد و افزود: این طرح‌ها شامل عملیات‌های بیولوژیک آبخیزداری، کپه‌کاری، بذرکاری، بذرپاشی، نصب آبشخور و حفاظت و قرق  در مراتع استان انجام می‌شود.

نقشبندی با اشاره به انجام عملیات بیولوژیک آبخیزداری در سطح جنگل‌های استان گفت: در سال گذشته یک هزار و ۳۶۱ هکتارانجام و امسال ۳۶۳ هکتار عملیات توسعه جنگل از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی  در شهرستان‌های بانه مریوان کامیاران و سقز در حال انجام است.

وی افزود: تامین سوخت جایگزین در مناطقی که مردم از چوب جنگل و بوته و هیزم استفاده می‌کنند با استفاده از ۹۰ پنل‌خورشیدی و ۲۱۰ تنور گازی برای ۳۰۰ خانوار ساکن روستاهای دارای جنگل از جمله دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته بوده و برای ادامه این روند در سال جاری نیز برنامه‌ریزی شده است.

رئیس ستاد استانی  صندوق توسعه ملی گفت: مبارزه با آفات و بیماری‌های جنگل‌ها و مراتع از جمله دیگر اقدامات انجام شده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی بودکه با اعتبار یک هزار و ۷۵۰ میلیون ریال در سطح ۲۵ هزار هکتار پایش و ۶۰۰ هکتار عملیات کنترل با استفاده از محلول بیولوژیکی  B.T که جزء موثرترین روش‌های  کنترل آفت به شمار می رود، اجرایی شده است.

نقشبندی با اشاره به سیلاب‌های فروردین ماه و  تاثیر سازه‌های آبخیزداری در کنترل سیلاب گفت: علاوه بر اینکه سازه‌های آبخیزداری در کنترل و نگه‌داشت رسوب و سیلاب در آبراهه‌های بالادست نقش مهمی داشتند باعث شدند خسارت و مشکلات مردم در پائین دست کنترل شود.

وی اضافه کرد: هدف از اجرای طرح‌های آبخیزداری نگهداشت آب نیست بلکه تقویت سفره‌های زیرزمینی، کنترل فرسایش و رسوب و مدیریت سیل و در نهایت تقویت و توسعه پوشش گیاهی از جمله مهمترین هدف‌های اجرای سازه های آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان با اشاره به اهمیت حضور و مشارکت مردم در اجرای پروژه های سازمان جنگل ها و مراتع گفت: سال گذشته باهدف تقویت حضور مردم کارگاه‌های مختلفی برگزار و قریب پنج هزار همیار طبیعت در این خصوص در سطح استان و زیر حوزه‌های آبخیز  استان با اداره کل همکاری کردند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

جنگل‌های این استان که بخشی از جنگل‌های غرب کشور را تشکیل می‌دهد بیشتر اطراف شهرهای بانه و مریوان واقع شده و بعد از جنگل‌های شمال کشور در رتبه دوم اهمیت قرار دارند.

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی کردستان ضمن دعوت مردم بهمشارکت فعالانه در امر حفاظت از منابع طبیعی به عنوان بزرگترین سرمایه ملی از شهروندان خواسته است گزارش تخریب، آتش سوزی و تصرف اراضی ملی را به سامانه رایگان و ۲۴ ساعته ارتباطی ۱۵۰۴ گزارش دهند.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.