به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کردستان، کامران خرم اظهار داشت: با عنایت های ویژه رهبر معظم رانقلاب و دولت به کردستان در مجموع تا کنون بیش از 35هزار میلیارد ریال در بخش آب این استان سرمایه گذاری شده و با تخصیص اعتبار و تکمیل طرح های دردست اجرای شرکت حجم مخزن سدهای بهره برداری شده به 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی اضافه کرد: این سدها، آب شرب پایدار و مطمئن جمعیت 2 میلیون و 500 هزار نفری شهرها و روستاهای استان در افق سال1425 را تأمین می کند و شبکه های پایاب در دست اجرای آنها نیز 56 هزار و 750 هکتار از اراضی استان را تحت پوشش آبیاری قرار می دهد.
وی با اشاره به میزان بارندگی سالانه استان در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی‌متر، اظهار داشت: بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی‌متر در سال و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 300 میلی‌متر و در قسمت مرکزی استان یعنی سنندج نزدیک به 450 میلیمتر در سال است.
وی اضافه کرد: کردستان جز استان های برخوردار از منابع آبی قلمداد می شود به طوریکه حدود هفت درصد از منابع آب سطحی و 2 درصد از منابع آب زیرزمینی کشور در این استان قرار دارد و 58 درصد پتانسیل سالانه آب های سطحی جزو حوضه های آبریز مرزی و 42 درصد مربوط به حوزه‌های آبریز داخلی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان افزود: با احتساب 120 میلیون مترمکعب آب های ورودی به استان، مجموع پتانسیل آب های سطحی تجد یدپذیر 4.3 میلیارد متر مکعب بوده و پتانسیل آب های زیر زمینی تجدیدپذیر استان بدون احتساب چشمه ها نیز حدود 500 میلیون مترمکعب است.
خرم گفت: شرکت آب منطقه ای کردستان متولی مهار و تأمین آب مورد نیاز بخش های مختلف از جمله شرب، کشاورزی و صنعت با برنامه ریزی های مختلف جز استان های پیشرو در مهار و تأمین آب بوده به طوریکه هم اکنون در استان 9 سد در حال بهره برداری، 12 سد در دست اجرا و 15 مورد نیز در حال مطالعه است.
3034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.