به گزارش خبرنگار ایرنا، اکنون که به نیمه های پاییز نزدیک می شویم سرمای هوا هم بیشتر احساس می شود و به تبع آن، استفاده از وسایل گرمایشی و بخاری گازسوز نیز افزایش می یابد اما گاهی اوقات همین وسایل بلای جان شده و برخی خانواده ها را داغدار و عزادار عزیزان خود می کند.
با وجود اینکه مسئولان شرکت گاز از طریق رسانه ها همواره بر رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز تاکید داشته و هشدارهای لازم را به مشترکان می دهند اما هر سال تعدادی از هموطنان در فصول سرد سال بر اثر بی احتیاطی در استفاده از بخاری های گازسوز و نشت گاز مونواکسیدکربن دچار خفگی شده و جان خود را از دست می دهند این در حالیست که با رعایت نکاتی ساده می توان از بروز چنین حوادثی جلوگیری کرد.
مدیر روابط عمومی پزشکی قانونی کردستان می گوید: در 6 ماه اول سال گذشته هفت نفر در استان بر اثر خفگی ناشی از گاز گرفتگی جان خود را از دست دادند که پنج نفر از آنان مرد و 2 تن نیز زن بودند.
عبدالله احمدی با بیان اینکه در نیمه اول امسال نیز پنج نفر (چهار مرد و یک زن) بر اثر استنشاق گاز منواکسید کربن در کردستان فوت کردند، اضافه کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه در سال 96 حدود 29 درصد کاهش یافته است.
اگر چه بیان هشدارهای ایمنی در رابطه با استفاده صحیح از وسایل گازسوز تکرار مکررات است اما هنوز هم کسانی هستند که سهل انگارند و به سادگی از کنار این هشدارها گذشته و جان خود را به خطر می اندازند، بنابراین بازگویی نکات ایمنی می تواند مورد توجه همگان باشد.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان با بیان اینکه براساس پیش بینی هواشناسی امسال پاییز و زمستان سردی پیش رو داریم، اظهار داشت: گاهی در فصل سرما مصارف گاز خانگی 5 تا 6 برابر بیشتر از مصرف در فصل تابستان می شود پس نیاز است برای بهره‌ مندی بیشتر خانوارها از این نعمت خدادادی در مصرف انرژی صرفه‌ جویی کنیم.
هوشنگ اولی زاده به ضرورت رعایت چند نکته در استفاده از وسایل گازسوز بویژه بخاری اشاره کرد و گفت: اولین نکته مهمی که باید به آن توجه داشت اطمینان از درست کار کردن وسایل گازسوز است به این معنا که حتما این وسایل را به متخصصین امر برای کنترل و رفع عیب نشان دهیم.
وی با بیان اینکه در منازلی که از بخاری به عنوان وسیله گرم کننده استفاده می‌کنند، اطمینان از باز بودن مسیر دودکش بسیار مهم است، اضافه کرد: برای این کار می توان وزنه‌ای را از مسیر دودکش به پایین به وسیله نخ یا طنابی هدایت کرد تا از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شد ضمن اینکه با استفاده از چراغ قوه نیز می توان از باز یا بسته بودن دودکش اطمینان حاصل کرد.
اولی زاده در ادامه به نصب و جنس لوله بخاری نیز اشاره کرد و افزود: لوله بخاری باید فلزی باشد و نباید از لوله‌های فنری (آرکاردئونی، این نوع لوله مخصوص هود آشپزخانه است) استفاده کرد.
وی بر محکم بودن لوله دودکش به‌ وسیله گازسوز و از سوی دیگر به خروجی دودکش روی دیوار تاکید کرد و یادآور شد: شیلنگ وسیله گازسوز هم باید از نوع مخصوص بوده و حداکثر 120 سانتی متر طول داشته باشد و محل دو اتصال نیز به‌ وسیله بست محکم شود.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان اضافه کرد: مشترکان بعد از روشن کردن وسیله گازسوز یا بخاری حتما از گرم بودن لوله دودکش مطمئن شوند چرا که اگر لوله دودکش سرد باشد مکش معکوس گاز co صورت گرفته و عواقب خطرناکی برای ساکنان دارد.
گاز co گازی خطرناک، بی بو و بی‌ رنگ است که نمی توان وجود آن را حس کرد به همین دلیل به آن قاتل خاموش می گویند.
اولی زاده گفت: در خانه‌هایی که از سیستم حرارت مرکزی استفاده می‌کنند کنترل موتورخانه ضروری است و باید نحوه عملکرد صحیح موتورخانه یا پکیج توسط کارشناسان بررسی شود در کنار آن عایق کاری سیستم لوله کشی داخل ساختمان نیز ضروری است.

** نصب نادرست دودکش و بسته بودن مسیر دودکش عامل اصلی گاز گرفتگی است
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان اظهار داشت: در سال های گذشته اغلب گاز گرفتگی ها و خفگی ناشی از استشمام منواکسیدکربن بر اثر نصب نادرست دودکش و بسته بودن مسیر آن بوده است.
وی با بیان اینکه دودکش باید از داخل دیوار تا پشت بام امتداد داشته باشد، تاکید کرد: رد کردن دودکش از داخل پنجره یا عبور آن به صورت افقی از دیوار ممنوع و بسیار نادرست است که همین عوامل پیش پا افتاده در سال گذشته باعث فوت چند نفر شد.
اولی زاده یادآور شد: همچنین نیاز است لوله بخاری به اندازه یک متر از کف پشت بام فاصله داشته و حتما باید از کلاهک H شکل برای آن استفاده شود.
وی استفاده از کلاهک‌های سیمانی را در پشت بام خطرناک دانست و افزود: مشترکان در هنگام درز گیری از مسدود کردن فضای زیر درب اتاق ها برای تبادل هوا خودداری کرده و شرایط تامین اکسیژن برای تنفس تجهیزات گاز سوز داخل منازل مسکونی را فراهم کنند.
مدیر روابط عمومی شرکت گاز کردستان در خصوص آگاه سازی مردم در مورد استفاده صحیح از وسایل گازسوز اظهار داشت: علاوه بر همکاری با خبرگزاری ها و نشریات محلی و سراسری و درج پیام های ایمنی، از طریق صدا و سیما نیز مصاحبه‌هایی را انجام داده ایم ضمن اینکه با توزیع بروشور، کاتالوگ، کتابچه، لوح فشرده و سایر اقلام تبلیغاتی نسبت به اطلاع رسانی اقدام شده است.
اولی زاده از آموزش به سه هزار و 800 نفر از مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش استان به عنوان سفیران انرژی در سال گذشته خبر داد و گفت: اعزام کارشناسان مربوطه به نماز جمعه و حضور در 12 برنامه ریگا (شبکه استانی) برای ارائه توصیه های ایمنی در استفاده از وسایل گازسوز از جمله اقدامات شرکت گاز در سال 96 بود.
وی تاکید کرد: امسال نیز از طریق قبض گاز بها، رسانه ها، چاپ و توزیع پوستر آموزشی در مدارس، ادارات و مساجد در راستای اطلاع رسانی مردم در مورد رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسایل گاز سوز اقدام می کنیم.
اگر چه آمار مرگ های ناشی از گاز گرفتگی در کردستان بالا نیست اما می توان با ارائه آموزش و فرهنگ سازی استفاده صحیح از وسایل گازسوز در مدارس و مساجد و از طریق رسانه ها، این آمار را به صفر رساند.
به گزارش ایرنا، شرکت گاز کردستان بیش از 503 هزار مشترک در بخش های خانگی، تجاری و صنعتی دارد و 99،9 درصد جمعیت شهری و حدود 85 درصد جمعیت روستایی این استان زیر پوشش شبکه گاز هستند.
در مجموع 95،6 درصد جمعیت استان معادل یک میلیون و 533 هزار نفر از نعمت گاز بهره مند هستند.
7355/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.