این قهرمان پروری زمین های خاکی نه در فوتبال و بازیکنان بزرگش خلاصه می شد و نه در تهران، بلکه در بسیاری از شهرستان نیز در خیلی از رشته ها ورزشی مانند دوومیدانی ، زمین های خاکی سرشار از رازهای قهرمانان در روزهای سخت تمرین آنها بود.
زمین های خاکی بسیاری از روستاها بعدها بازیکنانی را در جهان مطرح کرد که حتی در سطح رقابت های بین المللی موفق به جابه جایی رکوردهای ورزشی شدند.
ورزشکاران با کمترین امکانات در روستاها توانستند به بهترین جایگاه در ورزش برسند در حالی که هنوز هم روستاها معدن استعداد پروری در همه رشته های ورزشی می باشد.
کارشناسان علم ورزش معتقدند ساختار و بافتار روستاها به گونه ای است که شرایط فیزیولوژیک ورزشکاران در بهترین نوع آب و هوایی می کند و این مساله می تواند از نظر فیزیکی ورزشکاران آماده تری را به جامعه ورزش معرفی کند.
از این رو توجه به ورزش روستایی مانند استعدادیابی در مقاطع پایه و ورزش مدارس است که اگر در روستاها سرمایه گذاری ورزشی صورت گیرد دوباره مانند دهه 60 بسیاری از بزرگان ورزش از همین زمین های خاکی روستاها بروز و ظهور خواهند کرد.
امسال در چهارمحال و بختیاری طرح فوتبال در زمین های خاکی در بیشتر روستاهای شهرستانها برگزار شد و با استقبال جوانان روبرو شد که توسعه زیرساخت های حداقلی در روستاها می تواند منجر به شناسایی استعدادهای ورزشی شود.
ایجاد خانه ها ورزش روستایی یکی از زیرساخت های حداقلی برای توسعه ورزش در روستاهاست که در چهارمحال و بختیاری چند سالی است طرح ایجاد خانه های ورزش روستایی آغاز شده است.
رئیس ورزش روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری می گوید: این خانه های روستایی در نقاط مختلف استان با بهره مندی از فضای مازاد و بدون استفاده اداری سازمان، ارگان ها و نهادی در سطح روستاهای استان فعال می شود.
فخر الدین اسدی در گفت و گو با ایرنا افزود: این خانه های به تجهیزات ورزشی مجهز می شود تا اهالی جوانان و بانوان روستایی به امکانات ورزشی دسترسی داشته باشند.
به گفته وی، تاکنون 10 خانه روستایی در چهارمحال و بختیاری بهره برداری شده است که بیشترین سهم مربوط به شهرستانهای اردل، فارسان ، کوهرنگ و کیار بوده است.
وی گفت: تاکنون تعدادی تشک کشتی و تاتامی مورد نیاز سالن های ورزشی در سطح روستاها از سوی فدراسیون تامین شده است و خانه های روستایی نیز مجهز به ورزش های سبک شده است.
اسدی یادآور شد:در این مدت ورزشکاران روستایی و عشایری به تمامی مسابقات و جشنواره های کشوری اعزام شده اند و مقام های خوبی در کشور را بدست آورده اند.
وی به وجود 840روستا در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: اعتبارات برای تجهیز روستاها و مناطق عشایری کافی نیست و توسعه ورزش در تمامی مناطق روستایی نیازمند اعتبار و بودجه کافی است.
علی کاظمی باباحیدری نماینده مردم شهرستان‌های اردل، فارسان، کوهرنگ و کیار نیز با بیان اینکه ورزش استان چهارمحال و بختیاری مظلوم است، تصریح کرد: با اختصاص اعتبارات، بخشی از طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی استان تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد و ورزش روستایی و عشایری نیز مورد توجه قرار می گیرد.
رییس فدراسیون ورزشهای روستایی عشایری و بازی های بومی و محلی نیز می گوید:چهارمحال و بختیاری از ظرفیت بالایی در توسعه ورزش های بومی و محلی به ویژه ورزش روستایی برخوردار است.
غلامرضا جعفری در گفت وگو با ایرنا افزود: تاکنون 500 نوع بازی بومی و محلی ایرانی در استانهای کشور شناسایی شده که بخشی از این بازی ها مربوط به این استان است که در روستاها برگزار می شود.
وی افزود: بازی های بومی محلی شناسایی شده ایران در قالب 2 هزار و 400 شکل است.
در چهارمحال و بختیاری بازی هایی مانند وسطی ها، آزادی، الختر، الخترو، الک دولک، بکش ‌بکش، ترکه ‌بازی، تیراندازی، تیر و کمان، تیر و نشانه، چنگ و چاله، چوب‌بازی، چوب تل، حلال و حرام، خرمنگل، دست روی سر، دو گوبه، سوارکاری و تیراندازی، سو گردم، شال‌بازی، سه خط، شیر و پلنگ، قیقاج، لال‌بازی، هفت سنگ و هل هله گرگ از فراوانی بالایی در نزد مردم برخوردار بود.
برخی از این بازی ها اکنون روبه فراموشی است و جوانان کمتری نسبت به این بازی ها اقدام می کنند اما بازی های کلاسیک و مدرن در روستاهای استان این روزها هواداران خود را دارد و در بسیاری از نقاط روستایی جوانان در زمین های خاکی به فوتبال یا دوومیدانی می پردازند.
امسال دو هزار و یکصد برنامه ورزشی از سوی هیات ورزش روستایی و عشایری استان برگزار شد که نزدیک به 48 هزار نفر از روستاییان و عشایر استان در برنامه ها شرکت کردند .
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری از پیگیری ایجاد و راه اندازی53 خانه ورزش روستایی در سال 97 با هدف رونق ورزش در سطح این استان با همکاری هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی خبر داد.
حمید کریمی با اعلام این خبر گفت: متاسفانه فقر حرکتی علاوه بر خانواده های شهری، خانواده های روستایی را به شدت تهدید می کند و این مساله قابل مشاهده و نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه با تدبیر وزیر ورزش و جوانان و همکاری قابل تقدیر نمایندگان مجلس، رشد چشمگیر اعتبارات ورزش و جوانان وجود دارد افزود: در سال پیش رو درخشش چشمگیر ورزشکاران در عرصه های مختلف ورزشی و رونق ورزش در سراسر کشور اتفاق می افتد.
مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در ادامه با تاکید بر لزوم ایجاد پویایی و نشاط ورزشی در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته افزود: رویکرد جدید این اداره کل بر مبنای راه اندازی اماکن ورزشی زود بازده و کم هزینه است بر همین اساس ساخت زمین های چمن مصنوعی و تجهیز خانه های ورزش روستایی در نقاط مختلف استان دنبال می شود.
به گفته وی در طول چهار سال گذشته 10 خانه ورزش روستایی در استان راه اندازی شده است، این در حالی است که در امسال با همکاری هیات ورزش روستایی و بازیهای بومی و محلی راه اندازی 53 خانه ورزش روستایی در سطح استان با اعتباری افزون بر یک میلیارد و 600 میلیون ریال اجرا می شود.
مدیرکل ورزش و جوانان با اشاره به درخواست های مکرر برای احداث سالن‌های ورزشی در روستاهای گفت: اعتبارات دولتی محدود و درخواست احداث سالن‌های ورزشی نامحدود است و بر اساس قانون، مجوزی برای کلنگ‌زنی و ساخت اماکن ورزشی جدید ندارد اما با توجه به تامین اعتبارات جهت احداث خانه‌های روستایی، سال جاری 53 خانه روستایی فعال خواهد شد.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از 800 روستا در چهارمحال و بختیاری در 9 شهرستان با بیش از 450هزار نفر وجود دارد.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.