این حرف را بانو 'سلیمه ' می گوید، که خود سالها در کشور هندوستان مشغول تحصیل و کار بوده است.
او و همسر دندانپزشک از نظر مالی هیچ کمبودی ندارند ولی با این حال هر وقت به بازار می آید، برای خرید کالا به ویژه لوازم خانگی هرگز به برندهای تبلیغاتی توجه نمی کنند بلکه به کیفیت کالای بیشتر از برند آن توجه دارند.
او حتی مانتو هایی را می خرد روی پارچه آن نقش و نگاره های هنر ایرانی در آنها به کار رفته باشد.
مغازه داران می گویند این بانو هرگاه برای خرید لوازم خانگی به مغازه آنها می رود، فقط درباره کیفیت می پرسد و بارها از کالای ساخت داخل بیش از لوازم خانگی خارجی خرید کرده است.
بانوان بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده اند و یکی از مهمترین عوامل خرید برای وسائل و اسباب خانه، بانوان هستند.
از این رو بانوان نقش مهمی در حمایت و خرید کالای ایرانی دارند و می توانند این تاثیر را بر خانواده و جامعه بگذارند که خرید کالای ایرانی در اولویت باشد.
بانوان به طور متوسط ماهیانه یکبار سری به بازار می زنند و چنانچه تمایل به خرید کالایی داشته باشند با دقت و وسواس فراوان اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود می کنند.
با این اوصاف، اگر بانوان به سمت خرید کالای ایرانی بروند و کالای ایرانی را در صدر خرید لوازم خانه قرار دهند، بدون شک بازار و کالای ایران پویایی خود را حفظ خواهد کرد.
یک کارشناس حوزه زنان می گوید: بدون شک بخش مهمی از پویایی اقتصاد در جامعه مربوط به بازار است و این بازار می تواند به سمت مصرف کالای داخلی سوق داده شود.
فاطمه رضایی در گفت وگو با ایرنا افزود: مدیریت خرید خانه در بیشتر شهرها و حتی روستاها با بانوان است و بانوان در خرید کالای لوازم خانگی بدون شک می توانند از کالای ایرانی استفاده کنند.
به گفته وی، گاهی در تهیه جهیزیه برای عروسان، چشم و همچشمی وجود دارد که باید به طور حتم کالا و لوازم خانگی و آشپزخانه ' برند' خریداری شود در حالی که بانوان با فرهنگسازی می توانند در خرید جهیزیه خانواده به سمت کالای ایرانی هدایت کنند.
یک کارشناس اقتصادی نیز می گوید: وقتی برخی از بانوان حتی پارچ و لیوان خانه خود را فرانسوی انتخاب می کنند باید بدانند به تولید داخلی ضربه می زنند.
مهوش عظیمی در گفت وگو با ایرنا افزود: بیشتر اجناس وارداتی کشور که در منازل مصرف دارد به راحتی در داخل کشور تولید می شود و حتی بانوان از آنها به عنوان کالای دم دستی استفاده می کنند و کالای خارجی خود را دکوری در آشپرخانه نگه می دارند در حالی که هر دو کالای یک کارآیی را دارند.
به گفته وی، به طور مثال یک بانو در آشپزخانه دارای دو نوع پارچ و لیوان شیشه ای یک مدل و طراحی است، که یک دست فرانسوی و یک دست ایرانی است اما در بیشتر روزها از پارچ و لیوان داخلی استفاده می کند، حالا سوال اینجا خرید پارچ و لیوان فرانسوی برای آشپزخانه چه ضرورتی دارد وقتی همان کارآیی را جنس ایرانی دارد.
عظیمی افزود:آمار نشان می دهد، خرید هر کیلوگرم کالای خارجی در حالی که نمونه و مشابه داخلی دارد ، دو فرصت شغلی را در کشور مصرف کننده از بین می برد و در نتیجه منجر به معیوب شدن چرخه اقتصاد می شود.
دبیر کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز می گوید: زنان می توانند نقش مهمی در اقتصاد می توانند ایفا کنند که بخشی از این نقش در تولید و بخش دیگر در مصرف کالاهای داخلی قابل بررسی است.
پریچهر سلطانی در گفت وگو با ایرنا توجه به اشتغال پایدار زنان در مناطق روستایی و عشایری را از برنامه های مهم دولت دوازدهم دانست و اظهار کرد: یکی از این برنامه ها تشکیل تعاونی زنان در روستاها و عشایری برای حمایت از اشتغال پایدار است که به این تشکل ها و تعاونی ها تسهیلات و وام های با بهره 4 درصد اختصاص می یابد و بخشی از این فعالیت ها می تواند به فرهنگسازی در خصوص مصرف کالای داخلی منجر شود.
به گفته وی، به منظور بازاریابی تولیدات و محصولات تولیدی بانوان در سطح روستایی و عشایری بهره گیری از ابزار نوین در دستور کار مسئولان قرار دارد.
به گزارش ایرنا، مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در پیام نوروزی ابتدای سال 1397 عنوان 'حمایت از کالای ایرانی' را برای امسال انتخاب و نامگذاری فرمودند.
از 81 میلیون نفر جمعیت ایران نیمی را بانوان تشکیل می دهند که می توانند در چرخه اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی را برعهده بگیرند.
2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.