در همان ابتدای روزهای آغازین فتح خرمشهر، خیلی ها درباره نقش محوری گردان هایشان در این عملیات تاکید می کردند، اما امام راحل با جمله معروف و تاریخی شان که «خرمشهر را خدا آزاد کرد» بر تمام منیت های زمان خط بطلان کشیدند.
نیروهای مردمی در آزادی خرمشهر دوشادوش دیگر نظامیان و رزمندگان در آن روز جنگیدند و توانستند خرمشهر را از دست رژیم بعث عراق آزاد کنند، اما نقش محوری «دریاقلی سورانی یانچشمه ای» که با دوچرخه اش خبر محاصره محور آبادان و اهواز را به رزمندگان ایرانی رساند تا پهلوان نوروزی که در خیابان های خرمشهر با محمد جهان آرا در برابر تانک های عراقی ایستاد را نباید نادیده گرفت، این 2 تن از استان چهارمحال و بختیاری بودند.
دریا قلی سورانی یک کارگر ساده چهارمحال و بختیاری در خوزستان بود که کارش جوشکاری بود و در آن روزها برای خرید و فروش آهن آلات قراضه به آبادان رفته بود، وقتی متوجه می شود که عراقی ها در 9 کیلومتری بهمنشیر رسیده اند با دوچرخه اش از منطقه ذوالفقاری به محل اسکان رزمندگان ایرانی رفت تا این خبر را به آنان بدهد و اجازه ندهد عراقی ها محور آبادان به خوزستان را محاصره کنند.
پهلوان نوروزی نیز از نانوایان خرمشهری بود که اصالت اش به چهارمحال و بختیاری بازمی گشت و همپای پسران خود در مقابله سربازان مهاجم رژیم بعث عراق ایستادگی کرد.
در این بین رزمندگان اسلام از چهارمحال و بختیاری در قابل گردان های استانهای دیگر به خرمشهر اعزام شدند تا مدافعان شهر خون باشند.
در این بین حتی در آزادی خرمشهر تعدادی از فرماندهان چهارمحال و بختیاری نیز به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که هنوز گمنام این فتح تاریخی هستند.
فرمانده سپاه قمر بنی هاشم (ع) چهارمحال و بختیاری می گوید: تا پیش از شروع فعالیت تیپ قمر بنی هاشم، رزمندگان این استان در قالب یگان های دیگر و مشترک با دیگر استانها خدمت می کردند.
سردار محمد علی اکبری روز چهارشنبه به مناسبت سوم خردادماه سالروز فتح خرمشهر در گفت وگو با ایرنا افزود: رزمندگان این استان در قالب یگان های تیپ هشتم نجف، تیپ 14 از لشگر امام حسین (ع) و لشگر 25 کربلا در ابتدای سال های دفاع مقدس حضوری فعال داشتند.
وی تصریح کرد: رزمندگان این استان در قالب گردان های مستقل و رده های تخصصی مشغول دفاع از ایران بودند.
به گفته وی، این استان در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر نقش آفرینی کرد که در این عملیات تعدادی از رزمندگان استان شهید، جانباز یا اسیر شدند.
وی گفت: شهید «زال یوسف» در این عملیات به عنوان یکی از فرماندهان گروهان ها حضور داشت که به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
به گفته وی، تیپ همیشه سرافزار قمر بنی هاشم پس از دفاع مقدس نیز در برقراری امنیت و آرامش در منطقه نقش آفرین بوده است.
اکبری یادآور شد: این تیپ در عملیات آفندی و پدافندی نقش مهم و حساسی برعهده داشت.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری در طول دفاع مقدس بیش از 2 هزار و 400 شهید گلگون کفن را تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.
گزارش از محمود رئیسی**انتشار: جهانبخش صفری
2097/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.