به گزارش ایرنا، در این مناظره مجتبی نوروزی عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، احمد شیرانی تک آبی دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان از طیف اصولگرایان و بهرام سمیع عضو شورای حزب اتحاد ملت ایران در استان و فرزاد نعمتی دارای دکترای علوم سیاسی و مدرس دانشگاه از اصلاح طلبان به بحث پیرامون انتخابات پرداختند.

** برجام
در این مناظره دکتر محمود بخشی نژاد عضو هیات علمی و استادیار رشته اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد به عنوان مجری نظر مناظره کننده ها را در باره برجام پرسید.
محبتی نوروزی فعال سیاسی اصولگرا گفت:دولت یازدهم حاضر نیست در زمینه واقعیت های اجتماعی پاسخگو باشد و اکنون جامعه با بحران ناکارآمدی روبرو است و رقیب هراسی و گذشته هراسی دو مولفه برای پوشش ضعف های دولت یازدهم در انتخابات است.
به گفته وی دولت یازدهم امنیتی ترین دولت در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که منتقدان اجازه نقد عملکرد دولت را ندارند.
نوروزی که به نقددولت می پرداخت ادعا کرد: برجام شیشه عمر دولت یازدهم است و با وجود آنکه رئیس جمهوری دولت یازدهم اعلام کرد که هم چرخ زندگی مردم بچرخد و هم سانتیریفوژ ها ،اما پس از برجام هیچ کدام نچرخید و تحریم ها برداشته نشد.
بهرام سمیع عضو حزب اتحاد ملت ایران در استان چهارمحال وبختیاری گفت:بهتر است در دانشگاه با آرامش به سوالات پاسخ داده شود تا دانشجویان در این فضا بتوانند قضاوت کنند، برجام یک مساله ملی است و یک تصمیم ملی و همه جانبه و باید از همه کسانی که در آن دخیل بوده اند قدردانی کرد.
این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تا پیش از دولت یازدهم، ایران حتی نمی توانست در صنعت کشتیرانی با پرچم ایران در بندرها پهلو بگیرد ولی پس از برجام این تحریم ها برداشته شد و کشتیرانی ایران توانست در بندرهای کشورهای مختلف پهلو بگیرد.
وی گفت:تا پیش از برجام ، ایران سهمیه تولید و صادرات نفت خود را در اوپک از دست داد و نفت ایران از سوی واسطه ها و دلالانی چون بابک زنجانی ها صادر می شد و پول ایران را نمی دادند و بلوکه می کردند.
به گفته وی،در کشور دارو برای بیماران به ویژه بیماران سرطانی و خاص وجود نداشت و مردم از این بحران رنج می بردند که دولت یازدهم این تحریم را لغو کرد.
فرزاد نعمتی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سئوال گفت:برجام اگر نبود افرادی که در دولت گذشته پست اداری داشتند اکنون نمی توانستند حقوق و مزایای خود را به راحتی دریافت کنند و نفتی به فروش نمی رفت تا حقوق این افراد پرداخت شود.

** سیاست خارجی
سئوال دوم مجری مناظره درباره سیاست های خارجی سید ابراهیم رئیسی و حسن روحانی بود.
احمد شیرانی تک آبی دبیر جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی استان در پاسخ به این سئوال گفت:منتقدان دولت مستقر آن قدر دست شان پر است که بتوانند به اندازه سال ها به نقد دولت یازدهم بپردازند.
وی گفت:چهار سال پیش روحانی شعارهایی داد که پس از چهار سال نتوانست آنها را اجرایی کند و سئوال منتقدان دولت این است که آیا این چهار سال زمانی کمی برای اجرای وعده های رئیس جمهوری بود؟
این فعال سیاسی اصولگرا گفت:سیاست خارجی باید در شان ملت ایران با عزت ، حکمت و مصلحت همراه باشد اما در دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی هیچ کدام وجود نداشت.
شیرانی افزود: بازار کشورهای همسایه فرصت متنوعی برای ایران بود که پس از برجام قرار بود دولت صادرات را افزایش دهد اما این گونه نشد و ترک ها بازار کشورهای همسایه را بدست گرفتند.
این فعال سیاسی اصولگرا افزود:آمریکای لاتین که زمانی حیاط خلوت آمریکا بود در دولت گذشته به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران قلمداد شد ولی این بازار نیز در دولت یازدهم از دست رفت.
مجتبی نوروزی دیگر فعال سیاسی اصولگرا و حامی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات رئیس جمهوری مدعی شد:حتی کسانی مانند ظریف و سیف نیز خودشان اعلام کردند که برجام دستاوردی نداشته است و ظریف به صورت رسمی اعلام کرد که آمریکا نه به متن برجام و نه بر روح برجام اعتقادی ندارد.
فرزاد نعمتی فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سئوال گفت: هر کمپین انتخاباتی برای خود شعاری دارد و در کارزار انتخاباتی، گذشته و رقیب نیز قابل نقد است .
به گفته وی،اطرافیان ستاد انتخاباتی حجت الاسلام رئیسی همان هایی هستند که در سال 88 ازرئیس دولت دهم حمایت می کردند و در سیاست خارجی، شعار آنها در انتخابات سال 92 نیز همان شعار بود که تحریم ها را برای کشور فرصت می دانستند.
به گفته وی اما در نهایت این تحریم ها بر روی کشور اثرگذاشت و به ورشکستگی اقتصاد ایران انجامید و حتی در این دوره بازار عراق و ترکیه نیز از دست تجار ایرانی خارج شد.
نعمتی گفت: رئیس دولت های نهم و دهم در ابتدا این تحریم ها را کاغذ پاره عنوان کرد اما در سال 92 به صورت رسمی تمام مشکلات کشور را به گردن تحریم ها انداخت.
وی گفت: راهکار اصلی در سیاست خارجی ، تعامل با جهان است و تعامل با جهان به توسعه گردشگری ایران می انجامد که دولت یازدهم این تعامل را دنبال کرده است.
بهرام سمیع دیگر فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این سئوال گفت:سیاست دولت یازدهم تعامل با کشورهای دنیا و این تعامل در سایه تنش زدایی و نه تنش زایی شکل می گیرد.
به گفته وی، کسانی به سفارتخانه های خارجی حمله می کنند یا به اتوبوس گردشگران، چگونه می توانند در حوزه سیاست خارجی تنش زدایی کنند و به دنبال جذب گردشگر باشند؟

**آزادی اجتماعی
سئوال سوم مجری درباره دیدگاه حسن روحانی و سید ابراهیم رئیسی درباره آزادی اجتماعی بود.
مجتبی نوروزی استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصولگرا گفت:آوار برداری که دولت یازدهم مدعی آن شده است را به مردم نشان دهند و بگویند که کدام آوار را برداشته اند در حالی که دستاوردهای دولت نهم و دهم را آوار می دانند.
وی گفت: دولت یازدهم چگونه می تواند از آزادی مدنی و اجتماعی حرف بزند در حالی که امنیتی ترین دولت بعد از انقلاب اسلامی را دارد؟
احمد شیرانی فعال دیگر اصولگرا در پاسخ به این سئوال ادعا کرد:در دولت یازدهم تندترین برخوردها و با تند ترین الفاظ با منتقدان شد و اجازه ندادند که منتقدان حرف برنند.
بهرام سمیع فعال اصلاح طلب در پاسخ به این سئوال گفت:جالب است امروز کسانی از آزادی بیان حرف می زنند که خودشان در مساله کهریزک دست داشتند ،آنهایی که 150روزنامه را تعطیل کردند اکنون مدافع آزادی بیان هستند، با قلم های آزاد فساد در جامعه کنترل می شود.
فرزاد نعمتی دیگر اصلاح طلب این مناظره گفت:شکاف عاطفی از دولت مهرورزی شکل گرفت و در آن دولت بین مردم تقسیم بندی شد و به گونه ای با شعار غنی ها حق فقرا را می خورند مانع از حضور سرمایه گذاران در بخش های خصوصی شدند و در نتیجه بیکاری تشدید شد.
به گفته وی، این رویکرد پوپولیستی اکنون از سوی یکی دیگر از کاندیداها با خط کشی بین مردم در این دوره از انتخابات نیز دنبال می شود.
وی گفت: در دولت مهرورزی روزنامه ها به صورت فله ای تعطیل و با منتقدان برخورد شد و اجازه نقد را به هیچ کس ندادند.
نعمتیگفت: اینکه حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی می گوید هر کسی شناسامه ایرانی دارد باید انتقاد کند، سئوال اینجاست چرا اجازه نمی دهید برخی مخالفانتان حرف بزنند؟
به گفته وی، در دولت روحانی هیچ دانشجویی ستاره دار نشد.
به گزارش ایرنا،در این مناظره طرفداران دو نامزد انتخاباتی به نفع نامزدهای خود گاهی شعارهایی سر می دانند که برگزار کنندگان آنها را به آرامش و گوش دادن به مناظره دعوت کردند.
انتخابات دوازدهمین دوره رئیس جمهوری و پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا 29اردیبهشت 96 برگزار می شود.
خبرنگار : محمود رئیسی ** انتشار: غلامرضا مالک زاده
2097 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.