به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی روز دوشنبه در آیین تودیع رییس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: دولت تدبیر و امید خدمات قابل توجهی در حوزه سلامت به مردم ارائه کرده که طرح تحول نظام سلامت نمونه ای از آن است.
وی بیان کرد: مهمترین نقصی که توجه به آن تا حد زیادی می توانست بر میزان رضایتمندی مردم در اجرای این طرح اثرگذار باشد، بی توجهی به اعتبارات خزانه، عدم تخصیص اعتبارات استانی، اعتبارات حوادث و توسعه زیرساخت هاست.
سلیمانی افزود: برغم کاهش هزینه های درمان برای بیماران بخصوص روستاییان وعشایر و بهره مندی 14میلیون نفر از خدمات ارزانقیمت درمانی در اجرای طرح تحول نظام سلامت، اما بدلیل تاخیر در پرداخت حق بیمه پزشکان و شرکت های داروسازی، مشکلات عدیده ای برای جامعه پزشکی ایجاد شد.
وی بیان کرد: در برخی استان ها نیز اگر به توسعه زیرساخت ها بیشتر توجه می شد، اجرای این طرح موفقیت بیشتری را در پی داشت.
وی ادامه داد: البته با پیگیری های مسئولان استانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اعتبار و رقم مناسبی برای پرداخت بدهی بیمه ها به چهارمحال و بختیاری پرداخت شد و از حجم معضلات درمانی در استان کاست.
استاندار چهارمحال و بختیاری در ادامه تعداد تخت های بیمارستانی را یکهزار و 200 تخت عنوان و بیان کرد: اقدام برخی مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بخصوص برای حل مشکل کمبود تخت های بیمارستانی به دیگر مشکلات حوزه سلامت دامن زد و نارضایتی هایی در مناطق محروم نظیر کوهرنگ بدنبال داشت.
سلیمانی اظهار کرد: درحالی که بیمارستان های تکمیل شده کوهرنگ و مالخلیفه سال ها پیش با اعتبارات اندک قابل افتتاح بود، اما بدلیل عدم انعطاف مجموعه علوم پزشکی برای اختصاص و جابه جایی اعتبارات بخش های دیگر به این طرح ها، فعالیت این مراکز درمانی سال ها با تاخیر مواجه شد.
وی با بیان اشغال کامل تخت ها در بیمارستان های مرکز استان بیان کرد: با افتتاح بیمارستان های مالخلیفه و کوهرنگ و دیگر شهرستان ها حجم مراجعات به این مراکز تا حد زیادی کاهش می یافت و بیمارستان هاجر نیز دیگر ناگزیر به درمان بیماران در راهروها نبود.
سلیمانی افزود: مردم انتظار دارند در هر منطقه ای که به شهرستان ارتقا یافته، خدمات بیمارستانی ارائه شود و ما مکلف به احقاق خواسته مردم هستیم.
وی بیان کرد: در طول سه سال گذشته اقدامات ارزنده ای از سوی دانشگاه علوم پزشکی برای توسعه و رشد استان انجام گرفته است، اما در مواردی این خدمات زیر سوال رفته است.
استاندار چهارمحال و بختیاری افزود: از سرپرست جدید دانشگاه انتظار می رود در مقابل خواسته های مردم انعطاف داشته و اولویت را نیاز مردم قرار دهد.
وی همچنین از آمادگی استانداری برای تخصیص اعتبارات لازم به منظور تجهیز و بهره برداری از طرح های درمانی استان خبر داد.
نماینده مردم شهرستان های شهرکرد، بن و سامان نیز در این آیین گفت: اولویت های حوزه سلامت باید از اعتبارات دانشگاه و یا اعتبارات استانی پیگیری شود.
اردشیر نوریان افزود: اگر سیستم دولتی و منابع مالی با مجموعه ای عریض و طویل نظیر علوم پزشکی همراه نباشد، پیش بردن اهداف این دانشگاه بسیار مشکل خواهد بود.
وی بیان کرد: رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی استان تمام ظرفیت خود را برای توسعه بخش بهداشتی و درمانی بکار گرفت، اما استان در حوزه سلامت نیازمند حمایت های ویژه است.
وی اظهار کرد: بدلیل مرکزیت شهرکرد در استان، کاملا طبیعی است که بیمارستان های آن بیشترین بار درمانی استان را به دوش بکشد، از این رو نباید حمایت های مسئولان بخصوص از مرکز استان به منظور بهره برداری از مراکز درمانی دیگر شهرستان ها کم شود.
سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز در این آیین با بیان این که زیرساخت های بهداشتی و درمانی در این استان زیبنده مردم بام ایران نیست، اظهار کرد: کمبود تخت های بیمارستانی و ضعف در زیرساخت های بهداشتی و درمانی ناشی از محرومیت استان از گذشته های دور است.
ارسلان خالدی فر بیان کرد: به منظور حل این مشکلات، تکمیل و بهره برداری از طرح های نیمه تمام بهداشتی و درمانی استان، اولویت های پیش روی دانشگاه علوم پزشکی را شامل می شود.
وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی با ساخت بیمارستان در شهرهای اطراف مخالف نیست، اما منطقی است که این امر پس از ساخت بیمارستان فوق تخصصی با یکهزار تخت در مرکز استان، عملیاتی شود.
خالدی فر، دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان را ظرفیت بالقوه ای برای توسعه و بالندگی چهارمحال و بختیاری خواند و همکاری آنان در اجرایی شدن این امر خطیر را خواستار شد.
به گزارش ایرنا، در این آیین از خدمات 'مرتضی هاشم زاده' رییس وقت دانشگاه قدردانی و 'ارسلان خالدی فر' به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد.
خبرنگار:شکوفه سلیمانی**انتشار: جهانبخش صفری
8125/6021
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.