به گزارش ایرنا، نشریات چهارمحال و بختیاری مانند سایر نشریات سراسر کشور، علاوه بر مشکلات گذشته، از جمله مشکلات اقتصادی، افزایش نرخ ارز و قیمت کاغذ، کم بودن میزان یارانه، محدود شدن آگهی‌های تبلیغاتی و گسترش فضای مجازی به عنوان یک رقیب اطلاع‌رسانی، با اثرات ناشی از شیوع کرونا نیز مواجه شدند.

در راستای اجرایی شدن مصوبه ستاد پیشگیری از کرونا مبنی بر چاپ نشدن رسانه‌های کاغذی، رسانه‌های چاپی استان نیز از چاپ و  انتشار محصولات خود، خودداری کردند که در نتیجه منتشر نشدن این نشریه ها، پیامدهای منفی اقتصادی برای آنان در پی داشت.

روزهای کرونایی رسانه‌های چاپی را به سمت پرتگاه ورشکستگی کشاند

مدیر مسئول روزنامه عصر قلم در شهرکرد، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مصوبه کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا در خصوص تعطیل شدن رسانه‌های چاپی تا ۲۳ فروردین‌ماه، گفت: این تصمیم گیری، نشریات چاپی را به لبه پرتگاه ورشکستی کشاند.

مجید تقیان افزود: پس از یک هفته از شروع فعالیت رسانه‌های چاپی، تنها تعدادی انگشت شمار از نشریات چاپی استان، فعالیت خود را شروع کردند که این امر باعث متضرر شدن مسئولان این رسانه‌ها و همچنین بیکاری فعالان این عرصه می‌شود.

مدیر خانه مطبوعات چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۸۵خبرنگار اسمی عضو خانه مطبوعات هستند، گفت: ۸۲ نشریه شامل روزنامه، ماهنامه، دو هفته‌نامه، سالنامه و فصلنمامه دارای مجوز است، که ۴۰ درصد این تعداد فعالند.

به گفته وی، در استان ۶ روزنامه، ۳۰ هفته‌نامه، ۵  دو هفته‌نامه و ۹ ماهنامه و ۳۲ مجوز سالنامه فصلنامه و پایگاه خبری صادر شده است، که از این تعداد ۵ روزنامه، ۱۹هفته نامه، ۳ دو هفته‌نامه و ۵ ماهنامه فعال است.

به گفته وی، ۷۰ درصد نشریات چاپی استان که پیش از کرونا فعال بودند، هنوز فعالیت خود را آغاز نکردند.

به گفته وی، هم‌اکنون افزایش هزینه‌ها، چاپ، کاهش آگهی‌های خصوصی و دولتی به عنوان منبع درآمد نشریات چاپی از مهمترین مشکلات روزهای کرونایی برای نشریات چاپی است که منجر به تعطیلی برخی از این رسانه‌ها و تعدیل نیرو شده است.

مدیر مسئول روزنامه عصر قلم با اشاره به اینکه خبرنگاری جزء مشاغل سخت است، افزود:هنوز به این بحث اهمیت داده نمی‌شود و خبرنگاران فعال استان که در خبرگزاری‌ها فعال هستند، بیمه خبرنگاری ندارند و از بیمه صندوق اعتباری هنر استفاده می کنند.

کم شدن استقبال عمومی از نسخه چاپی رسانه‌ها در این روزهای کرونایی

مدیرمسئول نشریه استانی پیک آموزش گفت: در این روزها استقبال عمومی مردم و همچنین ادارات و بخش خصوصی در زمینه پذیرش روزنامه کاهش یافته است و برخی از ادارات از اشتراک رسانه چاپی ممانعت می‌کنند.

مهوش نوری‌زاده گفت: با تداوم این وضعیت و کم‌شدن استقبال برای پذیرش اشتراک روزنامه، رسانه چاپی با مشکل مالی مواجه می‌شود.

کاهش درآمد حاصل از فروش، اشتراک و آگهی ضرر و زیان فراوان به رسانه چاپی وارد کرد 

مدیرمسئول هفته‌نامه امروز با اشاره به اینکه خبرنگاران همواره صدای کسانی بودند، که شنیده نمی‌شدند و زبان گویا و گوش شنوایی مردم بودند، گفت: اصحاب رسانه امروز با مشکلاتی مواجه هستند و کسی صدایشان را نمی‌شوند.

ارسلان احمدی افزود: رسانه‌های چاپی در این روزهای کرونایی علاوه بر مشکلات گذشته از کم شدن استقبال مردم برای  اشتراک، کم شدن آگهی و بدهی اجاره دفتر مواجه هستند.

وی اظهار داشت: در روزهای کرونایی نشریات چاپی در سبد خانوار جایگاهی ندارند و افراد اخبار را از رسانه‌های آنلاین و برخط دریافت می‌کنند، که این امر ضربه به اقتصاد رسانه چاپی است.

اطلاع‌رسانی تعطیل بردار نیست

مدیر اجرایی و سردبیر روزنامه سالدران در چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اهمیت بحث اطلاع‌رسانی گفت: اطلاع‌رسانی در هیچ زمانی تعطیل بردار نیست به خصوص در این برهه حساس که اطلاع‌رسانی، آگاهسازی و فرهنگسازی یک ضرورت است.

اورنگ کیانی افزود: غیر فعال شدن رسانه‌های مکتوب، بخشی از اطلاع رسانی خبر را کاهش داده و فعالان این عرصه را بیکار کرده است.

کیانی افزود: در روزهای تعطیلی رسانه‌های چاپی، برخی مسوولان و خبرنگاران این رسانه‌ها در راستای رسالت اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی ، بیکار ننشستند و به اطلاع‌رسانی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی اقدام کردند.

مطبوعات چاپی جایگاه خود را ارتقا دهند

یک استاد دانشگاه و دانش آموخته علوم سیاسی در شهرکرد با تاکید بر اینکه به ‌طور کلی با گسترش فضای مجازی و رسانه‌های آنلاین و برخط، کار رسانه‌های چاپی برای رقابت دشوارتر شده است، افزود: بحران کرونا، ابعاد وضعیت نظام رسانه‌ای کشور را آشکارتر کرد و نشان داد که رسانه‌های چاپی، در سبد خانوار ایرانی قرار نگرفته‌اند.

فرزاد نعمتی، با اشاره به نوع فعالیت روزنامه‌های چاپی از ۲ دهه پیش در ایران و کاهش تیراژ آنها ، افزود: بی‌رغبتی عمومی نسبت به مطبوعات به دلیل جذاب و کاربردی نبودن و پاسخگو نبودن به تقاضای واقعی جامعه، گرایش به برخی از آنها را کاهش داد.

به گفته وی، با توجه به محدودیت‌هایی که مطبوعات در مقایسه با شبکه‌های اجتماعی در خبررسانی دارند، استقبال از مطبوعات را کاهش یافت.

وی، به مشکلات اقتصادی مطبوعات به عنوان یک مشکل برای به کارگیری نیروی متخصص در حوزه خبر و روزنامه‌نگاری اشاره کرد و گفت: این امر باعث افت کیفی مطبوعات و ریزش ناگزیر مخاطبان می‌شود.

هویت رسانه‌های چاپی نیاز به بازبینی دارد

مدیرمسئول هفته نامه پگاه و فعال رسانه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت:رسانه‌های چاپی باید در این ایام کرونایی هویت رسانه‌ای خود را بازبینی کنند.

میثم محمودیان افزود: رسانه‌های مکتوب باید به جای اینکه منعکس کننده اخبار و اطلاعات دستگاه‌های مجری باشند، به دیده‌بانی جامعه و بیان مشکلات و نیازهای مردم، کاستی‌ها و ضعف‌های جامعه بپزدازند تا مخاطب‌پسند شوند.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون رسانه‌های چاپی استان به دنبال آگهی برای تامین معیشت و ادامه حیات رسانه و همچنین توسعه تعداد تیراژ هستند، بدون اینکه به نیاز و خواسته مردم نسبت به رسانه توجه کنند.

مدیرمسئول هفته نامه پگاه گفت:رسانه‌های مکتوب باید از حالت خشک و شکننده خارج و به سمت مطالبه‌گری و به دنبال بیان مشکلات مردم باشند، تا بتوانند جایگاه و حیات خود را در بین مردم حفظ کنند.

به گفته وی، مسئولان استان رسانه‌گریز هستند و فضای نقد سازنده در استان فراهم نیست و آزادی بیان و پس از بیان برای رسانه فراهم نیست، که این امر باعث کم شدن انتقاد و رسانه می‌شود.

حمایت از اصحاب هنر در دستور کار وزارت ارشاد  قرار دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه اصحاب رسانه به عنوان قشر فرهنگی و هنری محسوب می‌شوند، گفت:وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از صنوف ۱۰ گانه مصوب،از جمله اصحاب فرهنگ، نشر، هنر، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، چاپ، موسسات و کانون‌ها در حال رایزنی با مجلس و دولت است.

ابراهیم شریفی افزود: به منظور حمایت از خبرنگاران و کارکنان اصحاب رسانه مشمول قانون کار، که شغل خود را از دست داده‌اند و به حالت تعلیق درآمده‌اند، بیمه بیکاری تعلق گرفته می‌شود.

به گفته وی، صندوق حمایت هنرمندان برای حمایت از بیمه‌شدگانی که حق بیمه خود را پرداخت نکردند، یک فرصت چند ماهه در نظر گرفته که بیمه‌شدگان می‌توانند حق بیمه خود را با تاخیر پرداخت کنند.

شریفی افزود: در استان میزان خسارت فعالان عرصه فرهنگ و هنر برآورد شده و به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیگیری ارسال شده است.

خبرنگاران از بیمه بیکاری بهره مند می‌شوند

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اینکه خبرنگاران از بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شوند، گفت:تنها خبرنگارانی که بیمه آنها را کارفرمایا یا صاحب امتیاز نشریه پرداخت می‌کند، مشمول دریافت بیمه بیکاری هستند.

حفیظ‌الله فاضلی افزود: خبرنگارانی که از سوی صندوق اعتباری هنر بیمه شدند، مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.