شهرام احمدی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به وجود ۸ منطقه تحت مدیریت این حفاظت محیط زیست شامل یک اثر طبیعی، یک پارک ملی، یک پناهگاه حیات وحش و ۵ منطقه حفاظت‌شده افزود: برای درگیر نشدن گونه‌های جانوری در مناطق تحت حفاظت محیط زیست به بیماری تب برفکی، مکاتبات لازم با دامپزشکی استان در خصوص انجام اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان این بیماری در دام‌های اهلی اطراف مناطق حفاظت شده صورت گرفته است.

وی، به ممنوعیت ورود دام‌های اهلی به مناطق تحت مدیریت این سازمان تا ۳۱ اردیبهشت‌ماه اشاره کرد و افزود: پس از این تاریخ نیز چرای دام در این مناطق با داشتن گواهی واکسیناسیون و نظارت گروهی مشترک حفاظت محیط زیست، منابع طبیعی، دامپزشکی و جهادکشاورزی مجاز است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در صورت مشاهده دام بیمار، جلوی ورود آن به مناطق حفاظت‌شده گرفته می‌شود، تصریح کرد: انتقال بیماری تب برفکی به حیات وحش از طریق دام‌های اهلی است.

احمدی، با اشاره به اینکه گونه‌های غالب استان شامل کل، بز، قوچ و میش می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، تصریح کرد: مناطق تحت حفاظت محیط زیست به صورت شبانه‌روزی توسط محیط‌بانان، گشت‌های سیار و گروه‌های کارشناسی پایش می‌شود.

وی، با بیان اینکه سال گذشته هیچ موردی از تب برفکی بین وحوش استان مشاهده نشد، یادآور شد: چنانچه موردی از لنگیدن و یا عقب افتادن دام وحشی از گله مشاهده شود، می‌توان به بروز این بیماری مشکوک شد.

به گزارش ایرنا، تب برفکی یک بیماری عفونی با عامل ویروسی است که با واگیری فراوان در دام‌هاست و باعث کاهش وزن و تولید شیر دام می‌شود که این امر خسارت اقتصادی به دامداران وارد می‌کند.

علائم بیماری تب برفکی شامل بروز زخم‌های شدید در دهان، لثه و پستان گوسفند، لاغری و کاهش شیر در گاوها و مرگ و میر دام می‌شود.

تب برفکی بیماری واگیردار دام‌های زوج سم است  و قابلیت انتقال به انسان ندارد و  به دلیل اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، برای مصرف گوشت جای نگرانی وجود ندارد.

 استان چهارمحال و بختیاری دارای یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و ۵ منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار است.

 در این استان  بیش از ۴۰۲ گونه جانوری از ۱۱۵خانواده جانوری شناسایی شده است.

از این تعداد ۲۷۸ گونه پرنده از ۶۸ خانواده، ۴۵ گونه پستاندار از ۲۴ خانواده، ۵۵ گونه خزنده از ۱۴ خانواده، ۴ گونه دوزیست از ۲ خانواده و ۲۰ گونه آبزی (ماهی) از ۷ خانواده شناسایی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.