وقتی تولید ماسک در روزهای کرونایی، به عنوان یک نیاز اساسی در کشور احساس شد، گروه‌های مختلف و شرکت‌های دانش بنیان و مردم اقدام به تولید ماسک مورد نیاز جامعه کردند.

جمع‌آوری، پرتودهی و توزیع مناسب ماسک‌های تولیدشده توسط گروه‌های مختلف در استان علاوه بر جلوگیری از احتکار ماسک، سلامتی را نیز به جامعه هدیه می‌دهد.

شاید در ماه‌ها و سال‌های گذشته استفاده از ماسک چنین اقبالی در میان مردم نداشت، اما هم‌زمان با شیوع کرونا و توصیه‌ برای رعایت بهداشت در زمینه سلامت دست، تنفس و محیط زندگی، یکسری کالاها از جمله ماسک دارای ارزش شد و به گونه‌ای که کمیاب و نادر شد.

پیش از این ماسک‌های تولیدی اتوکلاو می‌شدند، ولی اکنون برای افزایش اطمینان از سلامت ماسک‌ها و عاری بودن آنها از بار میکروبی و حفظ سلامتی مردم ،پرتودهی می‌شونددر چهارمحال و بختیاری نیز همانند دیگر نقاط، اقشار و گروه‌های مختلف با شیوع ویروس کرونا و کمبود ماسک در کشور اقدام به تولید ماسک کرده‌اند.

ضرورت پرتودهی به ماسکهای تولیدی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در خصوص تولید ماسک اظهار داشت: مقرر شده است ماسک‌های خانگی که در استان توسط قشرهای  مختلف تولید می‌شود، پس از پرتودهی روانه بازار شوند.

رضا محمدی افزود: پیش از این ماسک‌های تولیدی اتوکلاو می‌شدند، ولی اکنون برای افزایش اطمینان از سلامت ماسک‌ها و عاری بودن آنها از بار میکروبی و حفظ سلامتی مردم ،پرتودهی می‌شوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه سازمان فنی و حرفه‌ای به عنوان محور برای جمع‌آوری تمامی ماسک‌های تولیدی استان انتخاب شده است، تصریح کرد: ماسک‌های تولیدشده در استان پس از پرتودهی و با نظارت دانشگاه علوم پزشکی توزیع می‌شوند.

روزانه ۸ هزار ماسک در استان تولید می‌شود

مدیرکل فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه این اداره یکی از اعضای ستاد مبارزه با کرونا در استان است، بیان کرد: چون این اداره کل در بحث فنی، تبحر دارد و آموزشگاه‌های آزاد متعددی با تخصص خیاطی دارد، مقرر شد که تولید و جمع‌آوری تمامی ماسک‌های تولیدی در استان با نظارت این اداره انجام و سپس به مرکز پرتودهی گاما تحویل داده شود.

قهرمان آماره در گفت و گو با ایرنا ادامه داد: همه ماسک‌های تولیدی در استان ، توسط گروه‌های مختلف مانند خیریه‌ها، خانگی و مراکز دیگر، باید توسط اداره کل فنی و حرفه‌ای استان از نظر فنی و کیفیت توسط کارشناسان ارزیابی و قیمت‌گذاری شوند و پس از پرتودهی برای جلوگیری از گران‌فروشی و احتکار تولیدات ماسک و گان در بین داروخانه‌ها توزیع شود.

هر کسی خواستار تولید ماسک باشد می‌تواند با مراجعه به این سازمان، پارچه و مصالح را دریافت و در محل مدنظر خود ماسک تولید کند و یا در صورت نداشتن مکان برای تولید در خود سازمان فنی و حرفه‌ای به این کار اقدام کند و در نهایت تولید خود را برای ضدعفونی کردن به این سازمان تحویل دهدوی، با بیان اینکه روزانه ۸ هزار ماسک در استان تولید می‌شود، تصریح کرد: ماسک‌های تولیدشده در هر شهرستان نیز پس از تحویل به مرکز فنی و حرفه‌ای آن شهرستان، در آخر وقت اداری به فنی و حرفه‌ای استان ارسال می‌شود.

مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان گفت: افرادی که ماسک تولید می‌کنند،آنها را به فنی و حرفه‌ای تحویل دهند تا پس از پرتودهی و حذف عوامل بیماری‌زا، برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی مانند گران‌فروشی، توسط داروخانه‌ها توزیع شوند.

آماره یادآور شد: هر کسی خواستار تولید ماسک باشد می‌تواند با مراجعه به این سازمان، پارچه و مصالح را دریافت و در محل مدنظر خود ماسک تولید کند و یا در صورت نداشتن مکان برای تولید در خود سازمان فنی و حرفه‌ای به این کار اقدام کند و در نهایت تولید خود را برای ضدعفونی کردن به این سازمان تحویل دهد.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از گروه‌هایی که ماسک تولید می‌کنند در دسترس نیست، گفت: گروه‌های بزرگی مانند موسسات خیریه، ورزش و جوانان و حوزه علمیه در این حرکت جهادی سهیم هستند.

پرتودهی ماسک برای گروه‌های جهادی رایگان انجام می‌شود

مدیرعامل طرح ملی سامانه پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری نیز با بیان اینکه نخستین محموله ماسک برای پرتودهی ظهر روز شنبه به مرکز پرتودهی گاما ارسال شده است، بیان کرد: برای پرتودهی ماسک‌ها به صورت پیوسته ۲۰ ساعت زمان می‌برد.

سید رضا رفیعی یادآور شد: قبل از شروع فرآیند پرتودهی روی بسته‌های حاوی ماسک،برچسبی(لیبلی) چسبانده می‌شود که در ابتدا زرد رنگ و پس از اعمال پرتودهی و خروج از سیستم رنگ آن به قرمز تغییر می‌کند.

مدیرعامل طرح ملی سامانه پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه پرتودهی ماسک‌ها برای گروه‌های جهادی به صورت رایگان انجام‌ می‌شود، افزود: گروه‌های جهادی از طرف بسیج به این مرکز معرفی می‌شوند ،اما برای دیگران که قصد فروش ماسک به داروخانه‌ها را دارند، پرتودهی رایگان نیست و بخشی از هزینه از آنها دریافت می‌شود.

شرایط روز کشور به گونه‌ای است که باید جانب احتیاط رعایت شود، تجهیزاتی که توسط گروه‌های مردمی تولید می‌شوند دقت بسیار بیشتری را نیاز دارندرفیعی، با بیان اینکه پرتودهی هزینه چندانی برای ماسک ندارد، تصریح کرد: هزینه برحسب مترمکعب مصرف گاما دریافت می‌شود و بر حسب اینکه در مترمکعب چند عدد ماسک بوده هزینه برای هر ماسک محاسبه می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: شرایط روز کشور به گونه‌ای است که باید جانب احتیاط رعایت شود، تجهیزاتی که توسط گروه‌های مردمی تولید می‌شوند دقت بسیار بیشتری را نیاز دارند.

مدیرعامل طرح ملی سامانه پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری به ضرورت پرتودهی لباس‌های حفاظتی اشاره کرد و ادامه داد: بعد از شیوع کرونا در کشور هنوز در این مرکز ،پرتودهی گان انجام نشده است اما قبل از این شرایط برخی شرکت‌های تولیدکننده محصولاتشان را برای پرتودهی به استان ارسال می‌کردند.

رفیعی افزود: این مرکز روزانه می‌تواند ۳۰ مترمکعب پرتودهی ماسک با دوز استریل ۲۵ کیلوگرید برای از بین بردن هرگونه بار میکروبی انجام دهد.

به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۸ نفر از مبتلایان به این ویروس در استان جان خود را از دست دادند.

تاکنون ۲۷۰ بیمار مشکوک به ویروس کرونا در استان شناسایی شده است که از این تعداد ۴۹ نفر به طور قطعی مبتلا به این ویروس بوده‌اند.

از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان تاکنون ۲۱ نفر بهبود یافته، ۸ نفر جان باخته و مابقی در بیمارستانهای استان بستری هستند.

در این استان طی ۳ روز گذشته هیچ مورد جدید مبتلا به ویروس کرونا شناسایی نشده است و این موضوع اگر چه نشان دهنده وضعیت باثباتی در استان است اما باید گفت از آنجا که قطعی اعلام کردن موارد مثبت، باید به تایید آزمایشگاه تهران برسد و این موضوع به سبب شلوغی و تعداد بالای آزمایش‌ها با تاخیر ۴۸ ساعته انجام می‌گیرد، سبب شده تا برای استان طی روزهای گذشته مورد جدیدی اعلام نشود.

 ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.