حتی برخی از کارشناسان بر این عقیده‌اند ماسک‌های پارچه تولید شده در مراکز و واحدهای تولیدی را می‌تواند با پرتودهی گاما به استانداردهای لازم رساند.

نگاه صحیح به پرتودهی محصولات کشاورزی و تامین صنایع مورد نیاز آن می‌تواند از اتلاف محصولات کشاورزی در کشور جلوگیری کند.

یکی از مسائل مهم در کنار تامین موادغذایی برای جمعیت رو به افزایش جهان، ایمنی مواد غذایی و کاهش ضایعات محصولات تولیدی پس از برداشت است.

در همین راستا روش نوین پرتودهی موادغذایی به عنوان یک روش ایمن و موثر مورد توجه قرار گرفته است.

پرتودهی محصولات کشاورزی فرایندی است که در آن محصولات در معرض اشعه گاما، اشعه ایکس و یا پرتوهای الکترونی قرار می‌گیرند.

این روش برای بهبود ایمنی مواد غذایی با افزایش ماندگاری محصول، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های با منشا غذا، تاخیر یا از بین بردن جوانه‌زنی و رسیدن محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرتودهی از طریق کاهش باکتری‌های بیماری‌زا و قارچ‌ها و کُند کردن فرایند رسیدگی میوه‌ها و سبزیجات زمان ماندگاری مواد غذایی را افزایش می‌دهد. امروزه بیشتر از ۴۰ کشور جهان از پرتودهی با اهداف مختلف روی محصولات تولیدی خود استفاده می‌کنند.

پرتودهی برای نخستین بار در آلمان مورد توجه قرار گرفت و در ایران نیز تاریخچه آن به احداث سامانه پرتودهی گاما IR-۱۳۶ در سال ۱۳۶۴ در محل سازمان انرژی اتمی توسط یک شرکت کانادایی برمی‌گردد.

در چهارمحال و بختیاری نیز نخستین مرکز پرتودهی گاما با سرمایه‌گذاری بخش خصوص در سایت شهید شهریاری و در منطقه‌ ویژه اقتصادی استان راه‌اندازی شده است.

ضرورت استفاده از پرتو دهی گاما برای محصولات کشاورزی

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص ضرورت استفاده از این فناوری در کشاورزی اظهار داشت: پرتودهی فرایندی است که در آن موادغذایی برای کُشتن باکتری‌های بیماری‌زا، قارچ‌ها، انگل‌ها و حشرات و افزایش مدت زمان ماندگاری از طریق حذف میکروارگانیسم‌های عامل فساد در معرض تابش یونیزه‌کننده اشعه قرار می‌گیرد.

ذبیح‌الله غریب، با اشاره به مزایای پرتودهی روی محصولات کشاورزی و موادغذایی بیان کرد: ثابت نگهداشتن کیفیت موادغذایی در مدت زمان‌های طولانی، کنترل و یا به تاخیر انداختن جوانه‌زنی گیاهان و کنترل ارگانیسم‌های عامل فساد محصولات از جمله مزایای این روش است.

وی با بیان اینکه پرتودهی به طور معمول تغییری در دمای محصولات ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: زمان ماندگاری محصولات با حذف عوامل ایجادکننده فساد و خرابی محصول انجام می‌شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: پرتودهی بیشتر برای محصولاتی که قابلیت صادرات دارند، استفاده می‌شود به همین دلیل بیشتر استان‌هایی که محصولات کشاورزی را صادر می‌کنند از این روش استفاده می‌کنند.

نبود انبار نگهداری محصولات کشاورزی از مشکلات مرکز پرتودهی گاما

مدیرعامل طرح ملی سامانه پرتودهی گاما چهارمحال و بختیاری با اشاره به بهره‌برداری ۱۰۰ درصدی این مرکز در استان، بیان کرد: این استان به دلیل داشتن محصولات کشاورزی فراوان و به عنوان قطب کشاورزی مکان مستعدی برای احداث این مجموعه بود.

سید رضا رفیعی، به پرتودهی محصولاتی همچون سبزی خشک، ادویه و دانه کینوا در مجموعه پرتودهی گامای استان اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از فواید پرتودهی در بحث صنایع غذایی کاهش بارمیکروبی محصولات، استریل کردن و جلوگیری از حملات بیولوژیک است.

وی، سیب‌زمینی را یکی از محصولات راهبردی دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه با وجود تولید مقادیر زیادی سیب‌زمینی و پیاز ، اما به دلیل نبود زیرساخت‌های دیگر مانند انبار برای نگهداری این محصولات، پرتودهی روی آنها انجام نمی‌شود، در صورتی که استفاده از پرتودهی می‌تواند سبب افزایش مدت زمان نگهداری این محصولات و عرضه متناسب آنها در بازار مصرف شود.

مدیرعامل طرح ملی سامانه پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیر پس از پرتودهی در چین وارد بازار مصرف کشور ما می‌شود اما سیر تولیدی کشور به دلیل نبود اعمال پرتودهی روی آن پس از جوانه‌زنی به طور عملی از چرخه مصرف خارج می‌شود، تصریح کرد: باعث تاسف است که برخلاف تولید مقادیر قابل توجهی پیاز در کشور اما طبق آمار گمرک واردکننده پودر پیاز از کشورهایی همچون چین و هند هستیم در حالی که می‌توان با مستقر کردن مجموعه‌ای نزدیک کارخانه پرتودهی خود اقدام به تهیه پودر پیاز کنیم به گونه‌ای که ما را از واردات بی‌نیاز و یا حتی به صادرات برسد.

رفیعی یادآور شد: به تازگی به استانداری پیشنهاد دادیم که صنایع مبتنی بر گاما را به منظور تکمیل صنایع و استفاده از خدمات مرکز پرتودهی گاما در دستورکار قرار دهند.

وی بیان کرد: متاسفانه این مرکز در زمینه محصولات کشاورزی به دلیل نبود انبار، امکان پذیرش محصول ندارد.

مدیرعامل طرح ملی سامانه پرتودهی گاما در چهارمحال و بختیاری به ورود محصول برای پرتودهی از شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز و مشهد به استان اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه چهارمحال و بختیاری کمترین استفاده را از این مرکز دارد به همین دلیل لازم است در این زمینه آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی برای استفاده از خدمات این مرکز انجام شود.

رفیعی همچنین به اشتغال مستقیم ۵۰ نفر در این مجموعه اشاره و تصریح کرد: این مرکز به طور متوسط قابلیت پرتودهی سالانه ۱۰۰ هزار مترمکعب محصول را دارد.

وی با بیان اینکه هزینه پرتودهی محصولات کشاورزی به چگالی و دوز محصولات برمی‌گردد، یادآور شد: هر محصول براساس استاندارد و شرایط خود به یک دوز مشخصی احتیاج دارد که این استاندارد برحسب استانداردهای موجود و بین‌المللی مشخص می‌شود ،به عنوان مثال هزینه پرتودهی برای سیب‌زمینی به دلیل چگالی بیشتر متفاوت از سبزی خشک است.

مواد غذایی پرتودهی شده مشکلی برای سلامتی افراد ایجاد نمی‌کنند

مدیر آزمایشگاه کنترل مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در رابطه با شبهه و نگرانی مردم در خصوص استفاده از محصولات پرتودهی شده، بیان کرد: مصرف این محصولات مشکلی برای سلامتی مصرف‌کنندگان ایجاد نمی‌کند.

مهران محمدیان با بیان اینکه بیشتر ادویه‌جات پرتودهی می‌شوند، افزود: میوه‌جات تا زمانی که پوست سالمی داشته باشند، آلودگی مانند قارچ و کپک به درون آنها راه پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: دوزی که برای پرتودهی به هر محصول بکار برده می‌شود براساس آزمون اولیه و میزان آلودگی ماده غذایی تعیین می‌شود.

با توجه به اینکه امروزه پرتودهی محصولات و مواد غذایی در بسیاری از کشورها انجام و پذیرفته شده است، به نظر می‌رسد بتوان با انجام تحقیقات کاربردی و نگاه ویژه به این مساله با فراهم کردن صنایع جانبی مورد نیاز این صنعت، علاوه بر جلوگیری از اتلاف و هدررفت محصولات کشاورزی تولیدشده در کشور، آن هم در شرایطی که با خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند، از واردات بر

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که کووید ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد.

این ویروس اکنون به بیش از ۱۰۰ کشور جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا در مورد بهداشت جهانی؛ وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است که با استانهای اصفهان،خوزستان، لرستان و کهکیلویه و بویراحمد همسایه است.

خی محصولات و موادغذایی جلوگیری و گامی برای صادارت و ارزآوری برداشته شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.