به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دامپزشکی استان، حسین صالحی با اشاره به اینکه برخی منابع بیان می‌کنند که این ویروس دارای منبع حیوانی است، اما تا به امروز شواهد علمی کافی برای شناسایی آن منبع یا توضیح مسیر انتقال از یک منبع حیوانی به انسان وجود ندارد و مسیر غالب انتقال ویروس کرونای جدید از انسان به انسان می‌باشد.

وی گفت: سازمان جهانی بهداشت دام طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت (WHO)  تأکید می‌کند که با وجود ناشناخته بودن منشأ این ویروس، افردی که به بازارهای خرید و فروش دام مراجعه می‌کنند یا در تماس نزدیک با حیوانات اهلی می‌باشند باید اقدامات بهداشتی عمومی و شخصی را رعایت کنند.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان گفت: شستن منظم و بهداشتی دست با صابون و آب تمیز بعد از لمس حیوانات و جلوگیری از لمس چشم، بینی یا دهان، همچنین جلوگیری از تماس با حیوانات بیمار یا محصولات فاسد شده حیوانی  مورد تأکید سازمان جهانی بهداشت است.

صالحی تصریح کرد: از هرگونه تماس انسان با گربه‌ها و سگ‌های ولگرد، جوندگان و پرندگان که می‌توانند به صورت آزادانه بین محیط‌های آلوده و مکان‌های پاک تردد کنند؛ پرهیز شود.

وی تاکید کرد: حمل و نقل فرآورده‌های خام دامی باید با رعایت ضوابط بهداشتی صورت گرفته، همچنن تهیه فرآورده‌های خام دامی باید از مراکز مجاز و تحت پوشش نظات‌های بهداشتی دامپزشکی صورت گیرد و این نوع مواد غذایی باید به طور کامل و مناسب پخته و از مصرف خام یا نیم پخته این فرآورده‌ها (گوشت، تخم مرغ) خودداری شود.

صالحی افزود: طبق مدارک ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت دام، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر آلوده شدن حیوانات خانگی و دیگر حیوانات اهلی به این ویروس وجود ندارد و شواهدی مبنی بر انتقال آلودگی از حیوانات خانگی یا اهلی به انسان گزارش نشده است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان گفت: سازمان دامپزشکی کشور بر اساس اصول بهداشتی تعامل با سایر کشورها و با هدف جلوگیری از انتشار بیشتر این ویروس نوظهور در کشور، ورود دام زنده و به ویژه حیوانات خانگی را از کشورهایی که بطور قطعی مواردی از ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، ممنوع کرده است،  ورود هرگونه حیوان بدون گواهی بهداشتی دامپزشکی در مورد کشورهای غیر آلوده ممنوع بوده و در مورد کشورهای آلوده، این ممنوعیت، بصورت کلی می‌باشد.

وی در خصوص رعایت اصول بهداشتی در قضابی‌ها و واحدهای توزیع دام و طیور در استان تاکید کرد و گفت: مردم استان تخلفات در این حوزه را با سامانه ۱۵۱۲ و یا شماره تلفن ۳۲۲۲۳۱۴۱اطلاع رسانی کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا که از چین شیوع یافت و به بسیاری از کشورهای جهان سرایت کرده، تاکنون بیشتر استانهای کشور را نیز درگیر کرده است.

این بیماری قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.