به گزارش ایرنا، بروز یک اشتباه در سایت سازمان هواشناسی کشور در خصوص اندازه‌گیری و اعلام میانگین بارش‌ استان‌های کشور و اصلاح بلافاصله این اشتباه سبب شد تا برخی از این مساله، در خصوص آمار کاهش بارش‌ها در استان چهارمحال و بختیاری و وضعیت نگران‌کننده خشکسالی این استان سوالاتی را مطرح کنند.

مهرداد قطره سامانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اشتباه با تذکر به موقع به مسوولان سازمان هواشناسی بلافاصله اصلاح شد و این اشتباه تنها در مورد استان چهارمحال و بختیاری نبود و معیار اندازه‌گیری میانگین بارش‌های سال آبی جاری سایر استان‌ها نیز به همین روش اشتباه اندازه‌گیری شده بود، که پس از تذکر اصلاح شد.

وی ادامه داد: علاوه‌ بر آن، گزارش‌هایی که در پورتال این اداره‌کل بارگذاری شده مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح است و نباید اظهارات متفاوت در خصوص بارش‌های استان را به منزله غیرواقعی بودن آمارهای هواشناسی قرار داد.
وی ادامه داد: این اطلاعات ساعت به ساعت دیده‌بانی می‌شود و بر اساس واقعیات موجود بارگذاری می‌شود و برای راستی‌آزمایی این اطلاعات می‌توان به آرشیو اداره‌کل هواشناسی استان مراجعه کرد.

قطره سامانی تصریح کرد: ممکن است برخی مسوولان محلی بر اساس مشاهدات عینی خود، آماری از بارش‌ها ارائه دهند، اما استناد صحیح و مبتنی بر اندازه‌گیری‌های علمی باید بر اساس داده‌های هواشناسی باشد.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمار بارش‌های شهرستان کوهرنگ، افزود: میانگین بارش‌های سال آبی این شهرستان ۴۵۸.۶ میلیمتر است در حالی که این بارش‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۹۷۵ میلیمتر و در دوره مشابه میانگین بلندمدت ۶۴۰ میلیمتر بوده که به ترتیب نشان از کاهش ۵۳ و ۲۸ درصدی بارش‌ها در این شهرستان دارد.

قطره سامانی ادامه داد: ارتفاع برف نیز هم‌اینک در ایستگاه چلگرد ۱۰۰ سانتی‌متر است، در حالی که این میزان برف در مدت مشابه سال گذشته ۸۴ سانتی‌متر بوده است.

وی، با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری در ارزیابی‌های مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی، دومین استان خشک کشور گزارش شده است، افزود: استان در سال آبی جاری از نظر میانگین بارش‌ها در مقایسه با دیگر استان‌های کشور در ردیف دومین استان خشک کشور قرار گرفته است.
قطره سامانی، در خصوص مدیریت بهینه منابع آب موجود، خاطر نشان کرد: با توجه به کمبود شدید بارش‌ها در این استان  که در گزارش مرکز ملی خشکسالی کشور از نظر اختلاف بارش نیز استان چهارمحال و بختیاری با کمبود ۸۱ میلیمتر بارش نسبت به میانگین بلندمدت مشابه خود رتبه اول خشکسالی را بین ۳۱ استان کشور دارد، باید در خصوص مدیریت مصرف آب نگاهی جامع و کلان داشت.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با وجود مساحت کمی که دارد، نقش مهمی در تولید آب شیرین کشور ایفا می‌کند و سرچشمه ۲ رودخانه کارون و زاینده‌رود و بخشی از رودخانه دز در این استان است.

خشکیدگی ۶۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس و ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع و گون‌زارهای استان، ممنوعه شدن هر ۱۰ دشت اصلی استان، فرونشست دشت‌ها، خشک شدن ۵۸ درصد از چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها، شکل‌گیری چشمه‌های گرد و خاک و گسترش بیابان‌زایی تنها بخشی از پیامدهای وقوع خشکسالی در این استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.