شهرام احمدی روز یکشنبه به مناسبت روز ملی هوای پاک در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: علت اصلی آلودگی هوای استان در این روزها، نیز آلودگی انتقالی از کشور عراق و گردو غبار خارجی بوده است.

وی،با اشاره به اینکه در استان ۵ چشمه گرد و خاک فعال است ،گفت: به دلیل بارندگی بهار امسال، از شدت فعالیت این چشمه‌ها در فصل پاییز و اواخر تابستان کاسته شده است.

به گفته وی، در سال ۹۶ تعداد روزهای ناسالم استان ۵۳ روز و در سال گذشته ۵۲ روز بود، که این آمار در سالجاری کاهش چشگیر داشته و الودگی هوا در سالجاری تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس بوده است.

وی اظهار داشت: شاخص کیفیت هوا بین صفر تا ۵۰ باشد، هوا "پاک"، بین ۵۱ تا ۱۰۰ هوا "سالم" و اگر شاخص کیفیت هوا با افزایش آلاینده‌ها و گردو خاک ببن  ۱۰۱ تا ۱۵۰ برسد، وضعیت هوا "ناسالم برای گروه‌های حساس" و بین ۱۵۱ تا ۲۰۰ باشد، هوا ناسالم اعلام می‌شود.

احمدی افزود: تجاوز نمره شاخص کیفیت هوا از ۲۰۰ به بالاتر با عنوان "بسیار ناسالم" و یا خطرناک است.

وی، با تاکید بر اینکه صنایع آلاینده خاص که منجر به تولید کربوهیدرات و آلاینده‌های سوختی شود در استان بسیار اندک است ، گفت: آلودگی ناشی از صنعت در استان وجود ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه‌های هفته هوای پاک امسال با شعار " هوای پاک، اقدام و عمل" با نواخته شدن زنگ هوای پاک در مدارس، آموزش و برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت سبز ویژه کارمندان ادارات ، برگزاری مسابقات نقاشی، روزنامه دیواری با موضوع هوای پاک در مدارس استان در دست اجراست.

احمدی اظهار داشت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی، شناسایی منابع آلاینده و آموزش صاحبان صنایع آلاینده، معاینه فنی خودروها با تخفیف ویژه در مراکز معاینه فنی، آموزش‌های شهروندی و جلب مشارکت‌های مردمی از دیگر برنامه‌های فرهنگی  در راستای بزرگداشت و فرهنگسازی هفته هوای پاک است.

به گزارش ایرنا، هفته ملی هوای پاک از سال ۱۳۷۴ با توجه به تشدید آلودگی هوای در چند کلانشهر ایران از جمله تهران، اراک، اصفهان، اهواز، مشهد و شیراز به‌منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه نامگذاری شد.

از آن سال تاکنون ۲۹ دی در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک نامگذاری شده است و از آنجا که راهکار اصلی کاهش آلودگی هوا ، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است، اجرای برنامه هایی در این روز می تواند تلاش ها برای کاهش آلودگی هوا و گام برداشتن جهت رسیدن به هوای پاک را مضاعف کند.
چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است و ارتفاع برخی از شهرهای این استان بالای دو هزار متر از سطح دریاست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.