عباس یزدانی روز پنجشنبه به خبرنگاران چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: با توجه به در اختیار داشتن تعداد زیادی از دست‌بافته‌های داری در اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و موافقت شورای راهبردی موزه‌های استان قرار شد تا موزه دست‌بافت‌های محلی این استان راه‌اندازی شود.

وی افزود: با توجه به کارشناسی‌های انجام شده و وجود مکان مناسب مقرر شد، این موزه در مجموعه فرهنگی تاریخی "قلعه چالشتر" راه‌اندازی و فعال شود.

یزدانی تصریح کرد: فرش دست‌باف و سایر دست‌بافته‌های داری چهارمحال و بختیاری مانند گلیم، جاجیم، کیسه، پارچه، رویه گیوه چوخا (چوغا)، خورجین و سیاه چادر از مهمترین صنایع دستی محلی، سنتی و بومی این استان به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با انواع دست‌بافته‌های داری سنتی، بومی و محلی چهارمحال و بختیاری از مهمترین اهداف راه‌اندازی موزه دست‌بافت‌های محلی استان است.

رئیس گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: شناسایی و معرفی انواع دست‌بافته‌های داری بومی، محلی و سنتی استان باعث جلوگیری از فراموشی و توسعه و ترویج این هنرصنعت‌ها خواهد شد.

یزدانی گفت: افزایش اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رونق اقتصادی در حوزه انواع دست‌بافته‌های داری سنتی، بومی و محلی چهارمحال و بختیاری از دستاوردهای راه‌اندازی موزه دست‌بافت‌های محلی استان به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، هم‌اینک ۲۳ موزه در چهارمحال و بختیاری مجوز دارد که از این تعداد ۱۷ موزه فعال و ۶ موزه غیرفعال است.

گرفتن مجوز برای ۴ موزه دیگر در دستورکار گروه موزه‌ها و اموال منقول اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری قرار دارد.

علاقه‌مندان و متقاضیان راه‌اندازی موزه‌های خصوصی و مشارکتی از حمایت‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و کمک‌های کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بهره‌مند و تسهیلات ویژه به آنان داده می‌شود.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مخلتف سال فعالیت می‌کنند.

هم‌اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری این استان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.