ذبیح الله غریب روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا ، اظهار داشت : با تمهیدات دولت دوازدهم اعتباری افزون بر 24 میلیارد ریال برای لایروبی و احیای ۱۰۳ رشته قنات که در جریان سیلاب بهار سال جاری خسارت دیده بودند ،‌ آغاز شده است.
به گفته وی؛ از مجموع ۸۴۱ رشته قنات موجود در استان ،‌ بیشترین خسارت قنوات خسارت از شهرستان‌های بن، بروجن و کیار گزارش شد که بخش زیادی از اراضی زراعی پایین دست را سیراب می کنند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در صورت لایروبی و احیاء این تعداد قنات در استان، امکان افزایش ۲۵۰ لیتر آب کشاورزی در ثانیه برای استان ایجاد خواهد شد.
وی، با اشاره به خشک شدن بخشی از  قنوات  استان  طی یک دهه خشکسالی گفت:  تعداد ۲۸۰ رشته قنات در چند سال گذشته بدلیل افت منابع آبی استان  به طور کامل خشک شد و ۵۶۰ رشته قنات باقی نیز بین ۸۰ تا ۴۰ درصد کاهش آبدهی داشتند.
غریب ، با اشاره به اینکه ۱۷ درصد از اراضی باغی و زراعی استان از آب قنوات تامین می شود تاکید کرد: در مجموع ۳۰ درصد از زمین های کشاورزی استان از آب های روان و سطحی سیراب می شود.
وی با اشاره به اجرای سیستم نوین آبیاری در۴۷ درصد از اراضی کشاورزی این استان گفت: این استان در زمینه آبیاری نوین اراضی کشاورزی رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده و دارای ۱۲۰هزار هکتار اراضی آبیاری تحت فشار  است.
به گزارش ایرنا، سالانه در چهارمحال وبختیاری بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می شود، سطح زیر کشت در این استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره بردار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.