در سال‌های مختلف ثابت شده بهره‌مندی از آمار و اطلاعات به خصوص نتایج حاصل از سرشماری‌های عمومی نفوس و مسکن، آمارهای ثبتی، سالنامه‌های آماری و شاخص‌های مختلف برنامه‌ریزی توانسته مسیر را در یک ریل هدفمند قرار دهد.

در برخی موارد بدون توجه به آمار و اطلاعات و براساس بعضی تصمیم‌های ناشی از نگاه‌های قومی، سیاسی و یا سلیقه‌ای روند توسعه با کندی مواجه شده است.

اما امروزه بهره‌مندی از آمار و اطلاعات به عنوان اساس و زیربنای اصلی توسعه در دستور کار جدی دولت‌مردان تدبیر و امید قرار گرفته و همین مهم باعث تسریع در روند بخش‌های مختلف توسعه‌ای کشور و چهارمحال و بختیاری شده است.

به طور یقین پایش در اطلاعات حاصل از اجرای برنامه‌های آماری و برنامه‌ریزی در هدایت برنامه‌ریزان و صاحب‌نظران این حوزه در سطح‌های ملی و استانی باعث اصلاح و ساماندهی ساختار و نظام اقتصادی کشور خواهد شد.

علم آمار و برنامه‌ریزی در جهان امروز به حدی توسعه و گسترش یافته که متولیان امر آن را مهمترین ابزار در تحقق اهداف پیش‌بینی شده حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، علمی و هنری می‌دانند.

اما توجه به این نکته ضرورت دارد که برای بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی وجود داده‌ها و تجزیه و تحلیل آن مهم است.

همچنین ضروری است تا اعتماد مردم جامعه به مسئولان و محرمانه ماندن اطلاعات آنان نزد دولت می‌تواند به تهیه و تدوین دقیق‌تر طرح‌های آماری کمک کند.

علم آمار و برنامه‌ریزی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری گفت: علم آمار و برنامه‌ریزی از مهمترین زیرساخت‌های رسیدن به توسعه است.

طهمورث الیاسی بختیاری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: برای تسریع در توسعه و دستیابی اهداف پیش‌بینی شده در این حوزه، حرکت در مسیر اسناد توسعه بالادستی براساس اطلاعات آماری و برنامه‌ریزی موجود ضرورت دارد.

وی افزود: بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی باعث شده تا بتوان در راستای نقاط قوت و کاهش ضعف‌های موجود تلاش کرد.

الیاسی بختیاری تصریح کرد: در همین راستا با تلاش‌های صورت گرفته مسئولان چهارمحال و بختیاری و بهره‌مندی از منابع آماری و برنامه‌ریزی، نرخ بیکاری این استان در تابستان سال‌جاری از سوی مرکز آمار ایران براساس برآورد نقطه‌ای ۱۳.۹ درصد اعلام شد.

وی یادآور شد: این نرخ براساس شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تابستان ۱۳۹۸ در مقایسه با تابستان ۱۳۹۷ اعلام شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این در حالی است که مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان در تابستان سال گذشته را ۱۴ درصد اعلام کرد.

وی گفت: مرکز آمار ایران همچنین نسبت اشتغال چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری را ۴۰ درصد و این نسبت در سال گذشته ۳۹.۷ درصد اعلام کرده است.

الیاسی بختیاری تاکید کرد: براساس همین آمار نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری در تابستان امسال ۴۶.۵ درصد و در مدت مشابه سال قبل ۴۶.۱ درصد اعلام شد.

  آمار و برنامه‌ریزی لازم و ملزوم همدیگر است

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: علم آمار و برنامه‌ریزی لازم و ملزوم همدیگر به شمار می‌رود.

علدالله اسدپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تصریح کرد: تهیه، تدوین و بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی بعنوان ۲ شاخص علمی مکمل همدیگر در روند توسعه، مهمترین ابزار برای بهبود شاخص‌های مختلف توسعه‌ای در کشور و چهارمحال و بختیاری است.

وی افزود: امروزه علم آمار و برنامه‌ریزی را می‌توان بازوی توانمند در توسعه بخش‌های مختلف کشور دانست.

اسدپور تاکید کرد: به همین لحاظ اجرای هرگونه برنامه و طرح توسعه‌ای بدون توجه به علم آمار و برنامه‌ریزی نمی‌تواند در تحقق اهداف پیش‌بینی شده موفق باشد.

وی یادآور شد: ساماندهی علم آمار و برنامه‌ریزی می‌تواند مسیر اجرای برنامه‌های راهبردی را تسهیل و هموار کند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حرکت در مسیر توسعه استان در سال‌های اخیر براساس بهره‌مندی از علم آمار و برنامه‌ریزی صورت گرفت.

وی اظهار داشت: با همین تلاش‌ها نسبت اشتغال چهارمحال و بختیاری در تابستان سال‌جاری براساس شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۳۶ درصد و در سال گذشته ۳۶.۳ درصد اعلام شد.

اسدپور تاکید کرد: مرکز آمار ایران در این گزارش همچنین نرخ مشارکت اقتصادی چهارمحال و بختیاری براساس شاخص‌های عمده بازار کار جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر تابستان ۱۳۹۸ در تابستان امسال را ۴۱.۹ درصد و در مدت مشابه سال قبل ۴۲.۲ درصد اعلام کرد.

وی افزود: این در حالی است که نرخ مشارکت چهارمحال و بختیاری از ۳۷.۷ درصد در تابستان سال ۱۳۹۴ به ۴۱.۹ درصد در تابستان امسال رسیده است.

به گزارش ایرنا، آمار دانشی است که به مطالعه، گردآوری، تحلیل، تفسیر، ارائه و سازماندهی داده‌ها می‌پردازد.

ضرورت ثبت و بررسی رویدادها و وقایعی مانند تولد، فوت، ازدواج و طلاق باعث شد تا در سال ۱۲۹۷ هجری خورشیدی سازمان ثبت احوال ایران تشکیل و فعال شود.

سپس به منظور برخورداری از آمار دقیق در حوزه‌های گوناگون در سال ۱۳۰۳ هجری خورشیدی آئین‌نامه‌ای برای سپردن مسئولیت جمع‌آوری و متمرکز کردن آمار مختلف با هدف جمع‌آوری اطلاعات آماری به وزارت کشور سپرده شد.

نخستین قانون سرشماری در خرداد ۱۳۱۸ در مجلس شورای ملی تصویب و اجرای این قانون از ۱۰ اسفند همان سال در تهران و سال‌های ۱۳۱۹ و ۱۳۲۰ در ۳۳ شهر کشور بتدریج به مرحله اجرا درآمد.

نخستین سرشماری سراسری عموی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۳۵ هجری خورشیدی انجام و پس از آن هر ۱۰ سال یک‌بار تجدید شد.

این سرشماری از سال ۱۳۸۵ به بعد هر ۵ سال یک‌بار و آخرین مورد آن در سال ۱۳۹۵ انجام شده است.

مرکز آمار ایران به عنوان مؤسسه‌ای دولتی در ایجاد هماهنگی و هدایت نظام آماری و تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور تلاش می‌کند.

به همین لحاظ با توجه به اهمیت آمار در برنامه‌ریزی های گوناگون یکم آبان در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام "روز آمار و برنامه‌ریزی" نامگذاری شده است.

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵، چهارمحال و بختیاری بیش از ۹۴۷ نفر جمعیت دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.