به گزارش ایرنا، گاهی از فصل ها به ویژه فصل زمستان که طرحهای عمرانی متوقف می‌شود نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری به بالای ۲۰ درصد می‌رسد اما در این زمینه چه ایده‌های باید اجرا شود تا نرخ بیکاری بالاتر نرود؟ 

برخی از جوانان جویای کار برای ایجاد اشتغال حاضر به تشکیل تعاونی و همگرایی نیستند و بیشتر تمایل دارند که شغل خود را به صورت انفرادی ایجاد کنند یا به دنبال اشتغال از پیش تعریف شده در نهاد اقتصاد هستند.

برخی از این جوانان به تشکیلات تعاونی در حوزه اقتصاد به عنوان یک شریک نگاه می‌کنند که قرار است درآمد حاصل از این اشتراک را نصف کند در حالی که تعاونی ها یک اقتصاد همگرا هستند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان، از ایده‌های جوانان، کنسرسیوم‌هایی شکل می‌گیرد که گاهی بخشی از اقتصاد جهان را محتول می کنند و این کنسرسیوم‌ها ، زنجیره تولید و اشتغال را تکمیل می‌کنند و این مدل می تواند در تعاونی ها نیز نقش آفرین باشد.

در کشورهای اروپایی ایجاد هر گونه شرکتی با مشارکت جمعیت بالای مجاز باید در بهبود کسب و وضع اقتصادی افراد گروه اثر گذار باشد و بدون ایجاد هدف غایی در شخص منحصر به فرد تمامی افراد از وسائل و امکانات به صورت یکسان برخوردار شوند.

در ایران نیز براساس اصول اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد تعاونی در کنار بخش خصوصی و دولتی به صورت یکی از بخش های سه گانه اقتصاد ایران تعیین شده است.

کارشناسان معتقدند که آﻣﻮزه‌ﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻌﺎوﻧﻲ ﺑﺎ ﻛﺎﺳﺘﻲﻫﺎی ﻧﻈﺮی رو ﺑﻪ رو اﺳـﺖ و آﻣـﻮزه اﺳﻼﻣﻲ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮﺧﻲ ﻧﻘﻴﺼﻪﻫﺎی ﻧﻈﺮی اﻗﺘﺼﺎد ﺗﻌﺎوﻧﻲ را ﺑﺮﻃﺮف ﺳـﺎزد.

در چهارمحال و بختیاری نیز یکی از ضرورت‌های ایجاد اشتغال برای جوانان توسعه تعاونی‌های اشتغال‌آفرین با خوشه‌های تولید است که هر تعاونی بتواند تعاونی دیگر را پوشش دهد.      

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری، تعداد تعاونی‌های این استان را ۴ هزار و ۸۰۰ تعاونی اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲ هزار و ۸۰۰ تعاونی فعال و مابقی غیرفعال شده است.

حفیظ‌الله فاضلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش ۲۵ درصدی تعاونی یکی از اهداف تعیین شده در برنامه ششم توسعه است که این مهم تاکنون در سطح کلان ملی تنها ۶ درصد محقق شده است.

وی، افزایش تعداد تعاونی‌ها در این استان را بالاتر از میانگین کشوری عنوان کرد و گفت: با این وجود ، همچنان از اهداف برنامه ششم توسعه عقب هستیم و ضروری است تا در این خصوص فرهنگسازی و اقدامات تبلیغی بیشتری انجام گیرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این تعداد طرح تعاونی با ۴۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری اجرا می‌شود که از این میزان ۱۵ درصد تسهیلات بانکی و مابقی آورده اعضای تعاونی‌ها است و این تعداد طرح برای ۴۸۹ نفر اشتغالزایی می‌کند.

وی با تاکید بر تقویت فرهنگ کار دسته‌جمعی در استان، افزود: فرهنگ کارآفرینی و کارهای مشارکتی در استان ضعیف است و باید در این خصوص بیش از پیش فرهنگسازی شود.

شرکت تعاونی شرکتی است از اشخاص حقیقی و حقوقی که به منظور رفع نیازمندی‌های مشترک و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا از طریق خودیاری و کمک متقابل تشکیل می‌شود. تعداد اعضای شرکت تعاونی نباید از ۷ نفر کمتر باشد.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان و بیش از ۹۴۷هزار نفر جمعیت است.

۲۰۹۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.