به گزارش ایرنا، سید راشد جزایری روز یکشنبه در حاشیه اجرای طرح بسیج ملی فشار خون بالا افزود: بیماری فشار خون بالا که از آن با عنوان قاتل خاموش یاد می شود ، علائم مشهودی ندارد و مراجعه به مراکز درمانی و اطلاع افراد از سلامت خود در این حوزه بسیار موثر است.
وی ادامه داد: در سال 2017 در حدود 10 میلیون نفر در جهان خود را بر اثر فشار خون بالا از دست داده اند و سالانه 97 هزار نفر در ایران بر اثر این عارضه اسیر مرگ می شوند.
جزایری، سبک زندگی سالم را عامل اصلی پیشگیری از فشار خون بالا دانست و گفت: کاهش مصرف نمک، کم کردن استرس های روزمره، تغذیه مناسب و ورزش در این حوزه نقش بسزایی دارد.
رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه 52 درصد نمک مصرفی استان از مصارف خانگی است و 48 درصد آن نمک دریافتی از صنعت مواد غذایی است، تصریح کرد: هم اینک مصرف نمک در استان نسبت به سایر استانهای کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد و در رتبه 30 قرار گرفته است، اما همچنان باید همین میزان مصرف را نیز به حداقل رساند.
جزایری با بیان اینکه تاکنون 49 هزار و 727 بیمار مبتلا به فشار خون بالا در استان شناسایی شده است، خاطر نشان کرد: این در حالی است که پیش بینی می شود 132 هزار نفر در استان مبتلا به این بیماری باشند.
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی چهارمحال و بختیاری نیز به خبرنگاران استان گفت: طرح بسیج ملی فشار خون از 27 اردیبهشت آغاز شد و تا 15 تیرماه ادامه می یابد.
سید علی درخشان افزود: این طرح در 2 مرحله اجرا می شود که مرحله نخست آن در خصوص اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم است و مرحله دوم آن برنامه عملیاتی و غربالگری است.
وی تصریح کرد: رسانه ها می توانند با اطلاع رسانی در خصوص اهداف و شیوه اجرای این طرح مردم استان را نسبت به مراجعه به پایگاه های غربالگری تشویق تا ضمن آگاهی از سلامت خود چنانچه دچار این عارضه هستند با خودمراقبتی و کنترل آن از بروز عوارض بعدی جلوگیری کنند.
به گزارش ایرنا، بیماری پرفشاری خون یکی از شایعترین بیماری های قابل کنترل و قابل پیشگیری است که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت، یک سوم جمعیت بزرگسال کشور مبتلا به این بیماری هستند.
چهارمحال و بختیاری بیش از 947 هزار نفر جمعیت دارد.
7363/2097
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.